Teinkö ympäristörikoksen?
Mökkimme on täällä melkein merilapissa. Alueella on vanhoja louhoksia jotka täyttyneet pohjavedellä.
Vuosia sitten tulin tänne mökille siten että minulla oli eläviä ruuaksi ostettuja rapuja mukana ämpäreissä.
Olimme saaneet nuo ravut eräältä ammattikalastajalta ja oli tarkoitus että pidämme rapujuhlat.
Olimme hyvin nuoria ja meille tuli kamala riita noista ravuista, lopulta heitin ravuämpärin tuonne louhoslampeen.
Louhoslampi johon mökkimme rajoittuu on täynnä pohjavettä ja ainakin 30 metriä syvä, sen rinteet ovat yli kymmenen metriä korkeita vedenpinnasta, lampeen on joskus joku istuttanut ahvenia.
Ahvenet pienentyneet ihan mustiksi 5-10 senttisiksi mutta niitä on valtavasti.
Tänään ongin ison kattilallisen ahvenia ja jäin siihen jäälle nautiskelemaan. Lopulta olin siitä lähtemässä niin olin huvikseni laskenut pilkin pohjaan ihan syvyyttä mitatakseni niin pilkissä rapu!
Olin niin hämmästynyt että nostin ravun ylös ja olen jo keittänytkin sen.
Eli siis nuorena noin 20 vuotta sitten heitin nuo ravut tuonne lampeen, ovat tuottaneet lampeen rapukannan!
Tämä rapu oli jokirapu, todennäköisesti naaras, googlasin aika paljon, noin 13 senttinen.
Tässä on paljon näitä louhoksia ympäristössä, mutta rapuja en ole näissä ennen nähnyt.
Tämä louhosallas tosiaan iso, kuin järvi, myös lintujen suosiossa mutta nyt siis rapujen elinympäristö myöskin, varmaan tykkäävät noista kallioleikkauksista!
Istuttamani ravut saattavat elää tässä vaikka satoja tuhansia vuosia täällä eristyen!
Tiedän ettei lajeja saisi levitellä mutta jokirapu uhanalainen joten tämä vahinkolevitys ihan hyvä.
Tarkennus vielä, alunperin rapuja oli 7-8. Tuo ilta on syöpynyt mieleeni kun luulin silloin että eroamme, se oli ensimmäinen vakava riitamme.
Nyt nuo ravut kuin liittomme symbolina syvässä metsälammessa, lammen toisella rannalla lähellä Perämeri. Joskus kaukana tulevaisuudessa Perämeri muuttuu järveksi ja silloin lähellä on louhoslampi jossa on jokirapuja! (Jotka eräs nuoripari vahingossa istutti sinne!)