Onko sähköautot jo liian monimutkaisia? Ongelmia toisensa perään. Tesla-omistajat kapinoivat ongelmista (IL)
IL: Suomen Tesla-omistajissa nousee kapina – autot katoavat korjaamoille kuukausiksi
Tesla-sähköauton hankkineiden keskuudessa nousee kapinahenki, kun autot jäävät Teslan merkkihuoltoon kuukausiksi.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5dab1449-cd81-4431-9192-00ca6f3c6…
Kommentit (13)
Se että toimii jossakin usa:n laboratoriossa ja testiradalla
ei tarkoita että auto toimii käytössä oikeassa ympäristössä
jossa on pakkasta - 25 C
ja tiessä kuoppia
todennäköisesti osa näistä päätyy luontoon romuina
saastuttaen moninkertaisesti polttomoottoreihin nähden
kun kadmium ja nikkeli jäävät pello laitaan
E car is juat a toy.
Eli ei alkuunkaan oikea auto.
KYSEESSÄ ON POLIITTINEN VÄLINE, ei tekninen innovaatio lainkaan.
Eli sähköautolla vain pyritään rahastamaan, ohjailemaan ja kusettamaan kansaa.
Täysin toimimaton tekniikka.
Ja tesla vain huonoa laatua. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Se että toimii jossakin usa:n laboratoriossa ja testiradalla
ei tarkoita että auto toimii käytössä oikeassa ympäristössä
jossa on pakkasta - 25 C
ja tiessä kuoppia
Sähköautossa on enemmän komponentteja kuin perinteisessä polttomoottoriautossa. Sähköauton huollot tiedetään kalliimmiksi ja pitempikestoisiksi .
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-huollot-voivat-tulla-kalliiksi/
Teknisestä näkökulmasta sähköauto on yksinkertaisempi laite kuin polttomoottori auto.
Ainakin teoriassa..
Tuttu automyyjä kertoi ettei sähköautoa kannata ostaa vielä 10 vuoteen. Uusissa sähköautoissa kokoajan vikoja mitä takuuseen tottakai korjataan mutta omistajalle vaivaa rampata huollossa.
Tätä minäkin insinöörinä ihmettelen, miksi ei voida tehdä yksinkertaista sähköautoa? Siis ihan perus Toyota Corolla, ei mitään miljoonaa varustetta. Saksakin aikoinaan perusti kansanauton. Kansan auto - siis kun sähköistetään liikenne - pitää olla halpa, yksinkertainen, luotettava ja helppo huoltaa.
Tesla ei ole mikään kansanauto
Vierailija kirjoitti:
Teknisestä näkökulmasta sähköauto on yksinkertaisempi laite kuin polttomoottori auto.
Ainakin teoriassa..
Sähköautossa, kuten Teslassa, on moottoriöljyt ja jäähdytysnesteet, inverterit ja konvertterit, 2 erillistä sähköjärjestelmää (korkeajännite ja matalajännite 12V) ohjaimia jä säätimiä, piirilevyjä paikat täynnä. Kuparia pelkässä akustossa 50 kiloa, jne. Korjaaminen ei onnistu entiseen malliin. Sähköauton vioittuvien kompinettien määrä on suurempi kuin polttomoottoriautossa.
Muuten, tiesittekö että tavallisessa tuulivoimalassa on jopa 25 000 komponettia..
Vaiettu asia on isomassaisten sähköautojen kolariturvattomuus. Tuloksena sähköisku, sammumaton palo ja akkujen kemikaalien aiheuttamat saasteet.
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu asia on isomassaisten sähköautojen kolariturvattomuus. Tuloksena sähköisku, sammumaton palo ja akkujen kemikaalien aiheuttamat saasteet.
Pelkkä akkutuotanto saastuttaa jo yhden polttomottoriauton vuosien päästöjen verran.
Hyvät naurut sain kun luin juttua aamukahvin aikaan. Isloilla muutoksilla sähköauto saattaa joskus tulevaisuudessa oll aihan varteenotettava vaihtoehto. Siihen tosin menee aikaa ja koko paketti pitäisi miettiä uusiksi. Tosin sekään ei muuta sitä faktaa, että sähkö alkaa olla todella kallista (ja tulee kallistumaan), samoin sähkön saatavuuden kanssa tulee olemaan haasteita. Joten ei kiitos, ajelen vanhalla autollani kuten tähänkin asti. Töihin kun tarttee päästä ja muu elämä hoitua jotenkin.
Vihersiirtymä kohtaa ennennäkemättömiä ongelmia kun sekä käytetty että uusi sähköauto voi tuottaa ison taloudellinen menetyksen.