Että on lapsen isän avokilla otsaa!
Varasin itselleni ja lapsen isälle ajan perheasioiden sovitteluun. Meillä on ollut isona ongelmana tapaamisasiat. Isä on tehnyt törkeitä ohareita, eikä hän ole pystynyt pitämään sopimuksista kiinni. Varasin ajan, jotta isä kuulisi ulkopuoliselta ihmiseltä, että lapsi tarvitsee säännölliset tapaamiset ja jonkunlaista ennakoitavuutta. Törkeistä ohareista johtuen välimme ovat tällä hetkellä pahasti tulehtuneet. En ole nähnyt tätä avokkia kuin muutaman kerran. En tunne häntä. Tänään nuo kaksi ilmoittivat että tulevat kaksin tapaamiseen! Sanoin naiselle että en halua häntä sinne, keskustelu on luottamuksellista, ja että hän voi jutella miehensä kanssa kaksin. Nainen ja ex ilmoittivat että ovat tulossa, halusin tai en!! Siis mitä helvettiä? Eihän se noin voi mennä, että täysin ulkopuolinen ihminen tulee pätemään keskusteluun, jossa puhutaan meidän lapsemme asioista. Lopputulos oli se, että hän änkeää mukaan väkisin! Isä ei tule ilmeisesti, jos hänellä ei ole tätä tukihenkilöä mukana.
Siis olenko nyt käsittänyt jotain ihan väärin? Olen täysin tyrmistynyt tuollaisesta röyhkeydestä.
Kommentit (50)
Ei ap ole, soita valvojalle etukäteen ja kerro ettet halua avoa paikalle. Ole myös paikan päällä tiukkana ettei avolla ole mitään asiaa huoltajuuskeskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:18"]Tässä ei ole kyse kiusaamisesta tai tapaamisen rajoittamisesta. Kyse on asioista, jotka kuuluvat vain huoltajille. Ei minulla ole minkäänlaista velvollisuutta puhua vieraalle ihmiselle asioita jotka saattavat koskea esimerkiksi terveydentilaani tai taloudellista tilannetta. Ihminen on vieras, eikä ole lastakaan nähnyt kuin satunnaisesti. Keskustelkoon miehensä kanssa sitten sen mitä tahtovat neuvottelun jälkeen.
Kysyn siis vielä: Onko tällä avokilla oikeus ryysiä neuvotteluun väkisin ilman minun suostumustani?
Ap
[/quote]
Ei ole. Ennen neuvottelun alkua pyydät poistumaan. Nyt voit olla vaikka vastaamatta exän kiukutteluihin.
Mä kyllä haluaisin nähdä sen avokin itsekkin ja että sosiaalissakin tavataan kyseinen henkilö. Noista ei koskaan tiedä mitä Sirpa Laamasia ne on ja henkilön olemus vaikuttaa aika paljon siihen kuinka innokkaasti olisin lasta isälleen tyrkyttämässä ylipäätään.
Huh, kiitos 23. Tuon tahdoin kuulla! Soitan työntekijälle etukäteen edessä olevasta farssista. Että pitää tämmöinenkin tilanne käydä läpi. Olen vieläkin mykistynyt joidenkin ihmisten röyhkeydestä.
Ap
Minä olen ollut äitipuolena usean vuoden ajan ja jaan täyden vastuun lastenhoitosta. Lapset asuvat meillä. Silti ei koskaan ole tullut mieleenkään tunkea lapsia koskeviin neuvotteluihin mm. lastenvalvojan käynteihin. Molemmat lapsen huoltajat osaavat kyllä tehdä fiksuja päätöksiä lapsia koskien ilman että minä olen siellä kolmantena pyöränä.
Juridisesti en ole kuitenkaan heidän huoltaja eikä näin ollen minua siellä tarvita. Luotan kyllä molempiin että tekevät siellä päätöksiä jotka on lasten parhaaksi.
Haluaisin tietää yhdenkin hyvän syyn miksi puolisoiden pitäisi olla tämänkaltaisissa tapaamisissa mukana?
Tietenkin jos lasten isä on kehitysvammaisen tasolla ja tarvitsee omaishoitajaa niin sitten ehdottomasti! Tässä tapauksessa asia taitaa olla juuri niin ilman virallista diagnoosia.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:11"]
Varasin itselleni ja lapsen isälle ajan perheasioiden sovitteluun. Meillä on ollut isona ongelmana tapaamisasiat. Isä on tehnyt törkeitä ohareita, eikä hän ole pystynyt pitämään sopimuksista kiinni. Varasin ajan, jotta isä kuulisi ulkopuoliselta ihmiseltä, että lapsi tarvitsee säännölliset tapaamiset ja jonkunlaista ennakoitavuutta. Törkeistä ohareista johtuen välimme ovat tällä hetkellä pahasti tulehtuneet. En ole nähnyt tätä avokkia kuin muutaman kerran. En tunne häntä. Tänään nuo kaksi ilmoittivat että tulevat kaksin tapaamiseen! Sanoin naiselle että en halua häntä sinne, keskustelu on luottamuksellista, ja että hän voi jutella miehensä kanssa kaksin. Nainen ja ex ilmoittivat että ovat tulossa, halusin tai en!! Siis mitä helvettiä? Eihän se noin voi mennä, että täysin ulkopuolinen ihminen tulee pätemään keskusteluun, jossa puhutaan meidän lapsemme asioista. Lopputulos oli se, että hän änkeää mukaan väkisin! Isä ei tule ilmeisesti, jos hänellä ei ole tätä tukihenkilöä mukana. Siis olenko nyt käsittänyt jotain ihan väärin? Olen täysin tyrmistynyt tuollaisesta röyhkeydestä.
[/quote]
Hienosti sä kanavoit kusipäisen miehen toiminnan kiukuksi sen nykyistä muijaa kohtaan. Onnea siitä.
Pitäisin kuitenkin fokuksen nyt siinä sun exäsi toiminnassa, sen avokista voit viis välittää. Exäsi se lasten isä on, exäsi on se, joka on ohareita tehnyt ja exäsi on se, joka on noin saatanan munaton ettei pysty hoitamaan lapsensa asioita.
Mä sanoisin että käyt siellä neuvottelussa ja hoidat asian tyylikkäästi omalta osaltasi. Pitäydyt puhtaasti faktoissa, et tee henkilöön meneviä arvosteluja (ääneen), kirjaa vaikka kaikki asiat etukäteen paperille. Valmistaudu huolella, käy läpi kaikki mahdolliset skenaariot mitä voi tulla. Ja ennen kaikkea se, miten pidät itsesi rauhallisena ja vain käsillä olevassa asiassa. Näytät pystyväsi hoitamaan tämän keskustelutilanteen aikuismaisesti ilman takapiruja, siihenhän munaton exäsi ei pysty.
Ja kun asia on hoidettu, annat miehen yrittää olla edelleen isä. Jos ohareita tulee, et näytä sille kokovartalomulkulle miten paljon se aiheuttaa sulle ongelmia jos aiheuttaa ollenkaan. Teet aina varasuunnitelman jos oma menosi on riippuvainen exän lupauksenpitokyvystä eli siitä, ottaako lasta sovitusti vai ei. Älä missään vaiheessa enää näytä tai kerro miten miehen kikkailu loukkaa tai haittaa sinua ja kaikesta päätellen miestä ei kauheasti kiinnosta sekään mitä hänen toimintansa tekee lapselle.
Ajan myötä exäsi varmastikin herää ja lopettaa kiusanteon, sillä sitähän tuo pääasiassa on. Jos en paremmin tietäisi voisin väittää että sinulla on sama ex-mies mun kanssani, mutta se ei ole onneksi mahdollista.
Mutta ennen kaikkea; turha sitä avokkia on syyttää. Sun entinen miehesi tässä on sietämätön kusipää ja se kaikki kiukku kannattaa kohdentaa vain häneen.
Kiitos 27, sinä ihana ja fiksu kumppani! Olen kateellinen miehesi exälle. Voi kun olisit minun lapseni äitipuoli.
Ap
Minun exän avo alkoi ottamaan hieman liikaa määräysvaltaa lapsen asioihin ja käveli myös exmieheni yli. Hän on sellainen tossu, ei halua riidellä mistään. Aikani katselin ja kuuntelin mutta sitten alkoi tulla sellaista vallankäyttöä että minulta paloivat käämit.
Soitin hänen työpaikkansa keskukseen ja kysyin onkohan Raija paikalla, minulla on henkilökohtaista asiaa, tulin juuri sukupuolitautitesteistä ja nyt Raijankin olisi hyvä käydä testauttamassa itsensä. Sitten kävelin hänen työpaikalleen ja kerroin kuuluvalla äänellä selkeästi artikuloiden että kävin sukupuolitesteissä ja nyt on sinunkin hyvä käydä jos olet pannut paljaalla Matin kanssa. Raija ei oikein saanut sanottua mitään eikä Mattikaan, siis exmieheni kun soitti ja kysyi onko se totta. Sanoin, että onneksi väärä hälytys, oli vaan vitutus. On ollut rauhallisempaa nykyään. Kyllä se sopu löytyy kun puhutaan asioiden oikeilla nimillä.
Odotushuoneeseen voi tulla, muttei itse keskusteluun.
Kyllä se siitä!♡
Tää alussa aina tällaista nikottelua.
Kiitos 28, napakasta tekstistäsi. Olet aivan oikeassa siinä, että avokki on syytön isän munattomuuteen. En vihaa avoa, vaikka en erityisemmin hänestä pidäkään, juuri sen takia että on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa isän päätöksiin esimerkiksi juuri ohareista. Toisten johdateltavissa oleva isä olisi voitu avokin osalta myös puhua tapaamisten onnistumisten puolesta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:35"]Minä olen ollut äitipuolena usean vuoden ajan ja jaan täyden vastuun lastenhoitosta. Lapset asuvat meillä. Silti ei koskaan ole tullut mieleenkään tunkea lapsia koskeviin neuvotteluihin mm. lastenvalvojan käynteihin. Molemmat lapsen huoltajat osaavat kyllä tehdä fiksuja päätöksiä lapsia koskien ilman että minä olen siellä kolmantena pyöränä.
Juridisesti en ole kuitenkaan heidän huoltaja eikä näin ollen minua siellä tarvita. Luotan kyllä molempiin että tekevät siellä päätöksiä jotka on lasten parhaaksi.
Haluaisin tietää yhdenkin hyvän syyn miksi puolisoiden pitäisi olla tämänkaltaisissa tapaamisissa mukana?
Tietenkin jos lasten isä on kehitysvammaisen tasolla ja tarvitsee omaishoitajaa niin sitten ehdottomasti! Tässä tapauksessa asia taitaa olla juuri niin ilman virallista diagnoosia.
[/quote]
Hei, täällä meillä on ihan sama tilanne. Olen ollut arjen mamma nyt kuusi vuotta mieheni lapselle. Koskaan ei ole käynyt edes mielessä että lähtisin lasrenvalvojalle mukaan. Koulun vanhempainillatkin on vähän siinä ja tässä. Ja tosiaan, olemme jakaneet kodin myös lapsen kanssa nämä vuodet. Ihana lapsi jonka eteen olen valmis tekemään saman kuin omallenikin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:18"]
Tässä ei ole kyse kiusaamisesta tai tapaamisen rajoittamisesta. Kyse on asioista, jotka kuuluvat vain huoltajille. Ei minulla ole minkäänlaista velvollisuutta puhua vieraalle ihmiselle asioita jotka saattavat koskea esimerkiksi terveydentilaani tai taloudellista tilannetta. Ihminen on vieras, eikä ole lastakaan nähnyt kuin satunnaisesti. Keskustelkoon miehensä kanssa sitten sen mitä tahtovat neuvottelun jälkeen. Kysyn siis vielä: Onko tällä avokilla oikeus ryysiä neuvotteluun väkisin ilman minun suostumustani? Ap
[/quote]
Ei ole. Menet sinne aivan rauhallisena paikalle ja pyydät kohteliaasti sovittelijalta, että nyxä poistetaan, jos se kehtaa tulla paikalle.
Hatunnosto myös sinulle, 33. Toivon että saat ansaitsemasi arvostuksen lapsen äidiltä. Panoksesi on tärkeä, eikä se muutu vähemmän arvokkaaksi sillä ettet änge väkisin lapsen vanhempien virastoasioihin.
Ap
Kiitos kaikille naisille ja äideille, jotka tekevät arjen työtä taustalla eivätkä tuo itseään esiin ja vaadi huoltajan roolia. Arvostan kuinka jaksatte olla lapsiemne tukena ja näyttää turvallisen aikuisen mallia mutta jätätte tilaa lasten vanhemmille.
Harva ymmärtää kuinka helpottavaa on huomata, että edelleen se on isä ja äiti, jotka kasvattavat ja joilla on vastuu lapsesta mutta apua ja tukea saa kun ymmärtää pyytää. Ja jokunen helmiavokki antaa apua ja tukea pyytämättäkin tuomatta itseään sen kummemmin esille. Kiitos!
Allekirjoitan tekstisi, 36. Kiitos teille älykkäille ja lämminsydämisille avokeille!
Ap
Huoh. Uudet puolisot käy lapsenvahdeiksi, mutta eivät vastuullisiksi. Mä lopetin jo lapsenvahtina olonkin... siinäpä vanhemmat huolehtivat itse. Tää asenne, jota paljon viljellään, että uuden puolison pitää olla kiltti ja avulias. Argh... silti oletetaan, että lapsenhoitoapu on itsestäänselvyys. Rahalla voi ostaa lapsenvahdin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:38"]
Mä sanoisin jooojoo tulkaa vaan. Ja neuvotteluissa pyytäisin käsittelijää, että vain lapsen huoltajat jää paikalle ja avokki siirtyy odotushuoneeseen varttumaan. Näin tein vastaavassa tilanteessa. Näsäviisastelijoille tiedoksi, että ero tuo puolisosta esiin aivan uusia piirteitä. Ja avokki on tietysti mukana lapsen elämässä, mutta huoltaja hän ei ole. Tiedonsaantioikeus näin ollen vain lapsen isän kautta (sen mitä haluaa kertoa).
[/quote]
Kuinka paljon tuon ihmisen oletetaan kasvavan yhden palaverin aikana?
Luulen tuon ihmisen kasvavan noin puolitoistakertaiseksi kun hän on halkeamaisillaan kiukusta. Hyvää se sille tekee ;)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 22:36"]
Huoh. Uudet puolisot käy lapsenvahdeiksi, mutta eivät vastuullisiksi. Mä lopetin jo lapsenvahtina olonkin... siinäpä vanhemmat huolehtivat itse. Tää asenne, jota paljon viljellään, että uuden puolison pitää olla kiltti ja avulias. Argh... silti oletetaan, että lapsenhoitoapu on itsestäänselvyys. Rahalla voi ostaa lapsenvahdin.
[/quote]
Minä en vaadi lapsenvahtia uudesta puolisosta, vaan lapsen isältä vastuullista roolia vanhemmuudessa. Minäkin hankin lapsenvahdin ihan erikseen. Voit olla isän tukena hänen isyydessään, mutta valitettavasti virallisessa neuvottelupöydässä istuu lapsen huoltajat. Se ei vähennä tärkeää osaasi aikuisena ihmisenä lapsen elämässä. On eri asia istua alas yhteisymmärryksessä, kuin tunkea väkisin ilmaisemaan mieltään palaveriin.
Ap
Ap
Tässä ei ole kyse kiusaamisesta tai tapaamisen rajoittamisesta. Kyse on asioista, jotka kuuluvat vain huoltajille. Ei minulla ole minkäänlaista velvollisuutta puhua vieraalle ihmiselle asioita jotka saattavat koskea esimerkiksi terveydentilaani tai taloudellista tilannetta. Ihminen on vieras, eikä ole lastakaan nähnyt kuin satunnaisesti. Keskustelkoon miehensä kanssa sitten sen mitä tahtovat neuvottelun jälkeen.
Kysyn siis vielä: Onko tällä avokilla oikeus ryysiä neuvotteluun väkisin ilman minun suostumustani?
Ap