Hoitaja, miksi menit hoitoalalla, jos palkka ei miellytä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyiset nuoret eivät sitten alalle hakeudukaan koska palkka ei miellytä. Vajaan 10 vuoden päästä alalta on lähtenyt enemmän ihmisiä kuin nyt on lakossa, eikä tulijoita ole. Miettikääpä sitä.
Miettikää sitäkin, että tämäkin ala on kansainvälistymässä. Olemme monikulttuurinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en nuorena saanut täysin kattavaa käsitystä siitä, miten sairaanhoitajan vastuu lisääntyy ja työnkuva laajenee, ja miten paljon itseään ja asiantuntemustaan on vielä paljon valmistumisenkin jälkeen kehitettävä työn ohessa. Palkka ei kuitenkaan nouse kuin muutamalla vuosisdonnaisella eurolla osaamisen ja vastuun lisääntyessä.
No näin se on monilla muillakin aloilla!! Mutta kaikki ei valita ja vaadi! Opiskele uusi, parempipalkkainen ammatti!
Aika moni on valittanut ja vaatinut, UPM väki tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en nuorena saanut täysin kattavaa käsitystä siitä, miten sairaanhoitajan vastuu lisääntyy ja työnkuva laajenee, ja miten paljon itseään ja asiantuntemustaan on vielä paljon valmistumisenkin jälkeen kehitettävä työn ohessa. Palkka ei kuitenkaan nouse kuin muutamalla vuosisdonnaisella eurolla osaamisen ja vastuun lisääntyessä.
No näin se on monilla muillakin aloilla!! Mutta kaikki ei valita ja vaadi! Opiskele uusi, parempipalkkainen ammatti!
Niin ja kuinka paljon niitä tehtaita on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka paljon työntekijöitä on siirretty halvemman työsopimuksen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyiset nuoret eivät sitten alalle hakeudukaan koska palkka ei miellytä. Vajaan 10 vuoden päästä alalta on lähtenyt enemmän ihmisiä kuin nyt on lakossa, eikä tulijoita ole. Miettikääpä sitä.
Miettikää sitäkin, että tämäkin ala on kansainvälistymässä. Olemme monikulttuurinen maa.
Arvelet, että tänne on pilvin pimein tulijoita, vaikka muissa Pohjoismaissa palkka on huomattavasti parempi ja kieli helpompi oppia? Nyt on jo vuosikaudet puhuttu, että rekrytään Espanjasta ja Filippiineiltä hoitajia. Missä he ovat, on mennyt jo useampi vuosi niin luulisi että olisivat töissä jo. Eipä ole näkynyt. Ja mun puolesta saisivat kyllä tulla, ennen kun koko julkinen terveydenhuolto kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤔 sitäkään en tiennyt 80-luvulla, kun otin ensimmäiset askeleet hoitoalalla.
Kyllä minä tunnistin sen ettei mistään suuresta kannata haaveilla. Elän hyvin vaatimatonta elämään (lähtökohdatkin hyvin vaatimatonta) ja tulen ihan hyvin toimeen ja saan jäämään säästöönkin. Ehkä se helpottaa elämää, kun en ole halunnut esim lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelet, että tänne on pilvin pimein tulijoita, vaikka muissa Pohjoismaissa palkka on huomattavasti parempi ja kieli helpompi oppia? Nyt on jo vuosikaudet puhuttu, että rekrytään Espanjasta ja Filippiineiltä hoitajia. Missä he ovat, on mennyt jo useampi vuosi niin luulisi että olisivat töissä jo. Eipä ole näkynyt. Ja mun puolesta saisivat kyllä tulla, ennen kun koko julkinen terveydenhuolto kaatuu.
En minä mitään arvele. Totesin vaan että tämäkin ala on muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Ja kyllä hekin ovat valittaneet ja vaatineet.
Ei kai tuossa mitään yllättävää ole, että hoitoala on suosittu. Konkreettinen ammatti, pääsee suhteellisen helposti opiskelemaan ja työpaikkoja on paljon. Ruoho näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolen, mutta enpä itse kadehtisi esim. kaupan alan ammatillisen koulutuksen saaneita. Melkoista selviytymistaistelua monella valmistumisen jälkeen. Asteen pari vaativammalla koulutuksella saa mieluisampia työllistymisvaihtoehtoja, mutta koulutus ei takaa mieluista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kumma käsitys tämän maan palkkatasosta. Ikään kuin olisi pilvin pimein parempi palkkaisia aloja, joihin kuka tahansa voi kouluttautua.
Varma työpaikka oli tärkein syy. Harva tietää parikymppisenä, mitä omalta elämältään haluaa, ja vielä harvempi tietää kaikista maailman ammateista riittävästi. Hoitoala oli tuttu ammatti, mutta tällä järjellä opiskelisin ehkä lennonjohtajaksi.
Työkkäri painosti ja lähes pakotti, en itse keksinyt mitään muutakaan,eikä edes ammatinvalintapsykologi(tuo ei suositellu hoitsujuttuja ollenkaan mulle).
Kouluun pääsi ku ilmeisesti kaikki sisään,koska ne otti minutkin. Yhtään kirjaa ttrttenu ostaa tai pahemmin lukea ees, kaikki tentit läpi helposti.
Enkä tiedä vieläkään mitä haluan, mutta inhoan hoito-alaa,jokaista sekuntia siellä.
Siirryin laman aikana rakennustekniikan oppilaitoksesta sairaanhoitajakouluun. Olin naimisissa ja lastensairaanhoitaja kuulosti hyvältä. Pääsin heti teholle töihin.
Työni oli harrastus, miehellä oli hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin aikoinaan ruotsissa sairaalassa kesätöissä, juhannuksena osastolla oli vain yksi ruotsinkielinen hoitaja, vastaava.
Suomessa lapset ja vanhukset eivät puhu englantia joten on kielivaatimus. Ruotsiakin pitäisi osata.
Onko kiva jättää lapsi sairaalaan kielitaidottomana?
Hoitaja miksi jäät hoitoalalle jos palkka ei miellytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsellinen, enkä ymmärtänyt, miten kallista mukava elämä on.
Tää on paha ongelma. Samaistun. Mulle sanottiin et kaikki koulutus kannattaa ja sit voi elää mukavasti. Olen siis FM ja valtiolla töissä ja bruttopalkka 2200e ja eihän se mihinkään mukavaan elämiseen riitä.
Toivottavasti lapsille ei enää valehdella koulussa miten kouluttautumalla saa aina vaikka mitä. Parhaiten menee kun menee amikseen.
Koulutusinflaatiosta on puhuttu jo vuosia. Vanhemmilla on silti kova hinku ohjata niitä lapsiaan lukioon.
Hyvä. Omat lapset on vielä niin pieniä etten ole seurannut keskustelua ja kun itse olin pieni niin ei tällaisesta puhuttu ainakaan nuorille.
Oikeasti kannattaisi kannustaa lapsia kaksoistutkintoon/amikseen. Lukioon vain jos rahkeet riittää lääkikseen tai oikikseen. Ne on ainoat alat joissa on mahdollisuus saada koulutusta vastaavaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluni keskiarvo oli 5,6. Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja. Sanoppa toinen ala, jossa tällä lähtökohdalla tienaa 4500-5000e/kk? Ja ala jossa voit tehdä samaa työtä kahdella eri työnantajalla?
Ps. Ei me kaikki hoitajat valitetaNiin missäs lähihoitaja saa tuollaista palkkaa?
Siis sairaanhoitajaksi et pääsisi, koska et ole käynyt lukiota.
Tuohan sanoi tekevänsä kahta työtä…
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja miksi jäät hoitoalalle jos palkka ei miellytä?
Moni on jo lähtenyt. Ei kaikki jää. Toiset on niin tunnollisia että ajattelee että jonkunhan tämäkin vaan on tehtävä, ja jäävät. Itselleni ei tuottanut vaikeuksia lähteä. Olen ollut nyt toisella alalla jo 10 vuotta. Lähtöpalkka oli jopa vähän pienempi kuin sairaanhoitalla, mutta nykyisessä työssäni pystyy etenemään ja palkka nousee kohisten. Nyt tienaan puolet enemmän kuin sairaanhoitajana. Voin myös kohtalaisen vapaasti itse suunnitella työpäiväni sisällön ja työaikani.
Mä tiesin jo 80-luvulla ettei missään nimessä hoitoalalle(paitsi lääkäriksi) vaan miesvaltaiselle alalle, jos haluaa hyvän palkan. Missä ty nnyrissä te elätte?
T. 1966