Hoitaja, miksi menit hoitoalalla, jos palkka ei miellytä?
Kommentit (40)
Koska en nuorena saanut täysin kattavaa käsitystä siitä, miten sairaanhoitajan vastuu lisääntyy ja työnkuva laajenee, ja miten paljon itseään ja asiantuntemustaan on vielä paljon valmistumisenkin jälkeen kehitettävä työn ohessa. Palkka ei kuitenkaan nouse kuin muutamalla vuosisdonnaisella eurolla osaamisen ja vastuun lisääntyessä.
Koska 90- luvulla, jolloin alalle valmistuin, ei ollut tiedossa ettei palkkakehitystä tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska en nuorena saanut täysin kattavaa käsitystä siitä, miten sairaanhoitajan vastuu lisääntyy ja työnkuva laajenee, ja miten paljon itseään ja asiantuntemustaan on vielä paljon valmistumisenkin jälkeen kehitettävä työn ohessa. Palkka ei kuitenkaan nouse kuin muutamalla vuosisdonnaisella eurolla osaamisen ja vastuun lisääntyessä.
Täysin samat ongelmat muillakin aloilla. Koko ajan opiskeltava lisää ja kehitettävä omaa osaamista, jopa omalla kustannuksella.
Hoitsut taitavat saada uuden opetuksen ilmaiseksi.
Olin lapsellinen, enkä ymmärtänyt, miten kallista mukava elämä on.
Ainoa koulu josta kaikki pääsee läpi.
Ei opiskelijoille kerrota sitä kiirettä, saatikka näytetä. Tai miten valtava vastuu on, mitä kaikkea joutuu näkemään. Tälläkin palstalla aina valehtelee tietyt henkilöt, että hoitajat vaan istuu kahvilla ja rupattelee. Kun olisikin näin.
Kovasta ruumiillisesta kuormituksesta tulee myös useammalle vielä fyysiset ongelmatkin mukaan. Todella monilla vanhemmilla hoitajilla on paljon käsi, selkä ja jalka-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on paha ongelma. Samaistun. Mulle sanottiin et kaikki koulutus kannattaa ja sit voi elää mukavasti. Olen siis FM ja valtiolla töissä ja bruttopalkka 2200e ja eihän se mihinkään mukavaan elämiseen riitä.
Toivottavasti lapsille ei enää valehdella koulussa miten kouluttautumalla saa aina vaikka mitä. Parhaiten menee kun menee amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on paha ongelma. Samaistun. Mulle sanottiin et kaikki koulutus kannattaa ja sit voi elää mukavasti. Olen siis FM ja valtiolla töissä ja bruttopalkka 2200e ja eihän se mihinkään mukavaan elämiseen riitä.
Toivottavasti lapsille ei enää valehdella koulussa miten kouluttautumalla saa aina vaikka mitä. Parhaiten menee kun menee amikseen.
Koska lukiosta juuri päässeenä en tajunnut mitään siitä, minkä verran eläminen itse asiassa maksaa täällä pk-seudulla versus hoitajan tulotaso.
Mutta älä huoli, en ole ollut hoitaja enää kymmeneen vuoteen. En jäänyt ruikuttamaan palkasta vaan jatkoin opiskeluja. Uudessa paremmin palkatussa työssä olen ollut jo pitkään, eikä aikomustakaan palata hoitajaksi.
Peruskouluni keskiarvo oli 5,6. Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja. Sanoppa toinen ala, jossa tällä lähtökohdalla tienaa 4500-5000e/kk? Ja ala jossa voit tehdä samaa työtä kahdella eri työnantajalla?
Ps. Ei me kaikki hoitajat valiteta
Harva peruskoululainen tai lukiolainen tietää palkoista, asumiskustannuksista, perheen perustamisen kustannuksista, inflaatiosta, tulevasta palkkakehityksestä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusinflaatiosta on puhuttu jo vuosia. Vanhemmilla on silti kova hinku ohjata niitä lapsiaan lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluni keskiarvo oli 5,6. Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja. Sanoppa toinen ala, jossa tällä lähtökohdalla tienaa 4500-5000e/kk? Ja ala jossa voit tehdä samaa työtä kahdella eri työnantajalla?
Ps. Ei me kaikki hoitajat valiteta
Niin missäs lähihoitaja saa tuollaista palkkaa?
Siis sairaanhoitajaksi et pääsisi, koska et ole käynyt lukiota.
Nuorena ei tiennyt, mitä haluaa ja opi kannusti hoitajaksi. Opoilla on suuri vaikutus siihen, mitä nuori päättää. Varsinkin, jos vanhempia ei kiinnosta.
Pidän työstäni, mutten jaksa sitä näillä resursseilla. Tarvitsen kollegoja. Sitä, että saan rauhassa tehdä työni ja työvuoron, ilman ylimääräistä stressiä siitä, kuinka selviämme tämän vuoron, mistä saamme seuraavaan vuoroon tarpeeksi henkilökuntaa. Eikä tarvitse arpoa, jäänkö töihin ylimääräiseen vuoroon, koska kova tarve vai menenkö kotiin lasteni luo, koska niilläkin tarve äidille. Eikä tuo haittaisi, jos kyse olisi yksittäisistä vuoroista, ehkä kerran viikossa tuo tilanne työpaikalla. Mutta se on kokoaikaista ja se syö omaa jaksamista.
Eli tarvittaisiin lisää liksaa, jotta saisimme lisää hoitajia, jotta tilanne muuttuisi.
Lisäksi johtamista on kehitettävä, voisi muutaman turhan tärkeän välikäden poistaa hallinnosta, keventää byrokratiaa. Sieltä resursseja hoitotyön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusinflaatiosta on puhuttu jo vuosia. Vanhemmilla on silti kova hinku ohjata niitä lapsiaan lukioon.
Suurin osa ammateista, joissa on kunnon palkka on ammmattikorkean tai yliopiston kautta olevia ammatteja. Sinne yleisemmin pääsee niillä lukion papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja millään muulla alalla ei mielestäsi osaamistaan joudu kehittämään jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
No näin se on monilla muillakin aloilla!! Mutta kaikki ei valita ja vaadi! Opiskele uusi, parempipalkkainen ammatti!
Onneksi nykyiset nuoret eivät sitten alalle hakeudukaan koska palkka ei miellytä. Vajaan 10 vuoden päästä alalta on lähtenyt enemmän ihmisiä kuin nyt on lakossa, eikä tulijoita ole. Miettikääpä sitä.
No, sillä on joskus tullut toimeen ja alalla oli enemmän tekijöitä, jne. Lapsukaiseni maailmaa muuttuu ja meidän on muututtava sen mukana.
Ei päässyt muuallekaan.