Miten irti sokerikoukusta?
Olen nyt päättänyt lopettaa sokeriaddiktioni, olen siinä pisteessä että syön joka päivä karkkia ja muuta makeaa. Miten te muut jotka olette lopettaneet, kuinka toimitte? Tietysti kaikki karkit, pullat, jätskit, keksit ja muut herkut pois. Mutta kuinka tarkkoja olette olleet valmisruokien, leipien yms tavallisten tuotteiden kanssa? Melkein kaikkeenhan on lisätty sokeria... Pystyykö sokerista vierottautumaan jos ei pidä ihan nollatoleranssia? Voi apua!
Kommentit (8)
Olen juuri saanut pahimman addiktion hälvenemään. Ensinnäkin pään täytyy tehdä paljon. Rupesin syömään kunnolla, kun ajatuksen tasolla en aloittanut laihduttamaan, sain siis syödä ihan reilusti. Joka aterialle tein salaatin (kaikkea hyvää vähän mukaan, kuten purjosipulia, fetaa öljyssä, juustokuutioita jne) tai mausteisia kruunuvihanneksia.
Aamuin illoin ja joskus päivällä 100% pehm. kauraleipää! Kun sokerihimo talttui, aloin painottamaan terveelliseen kotiruokaan lautasmallin mukaan ja lenkit koiran kanssa pitenivät, paino alkoi tippua.
Itse lopetin ns. seinään, noin 2vk meni vieroituksessa, ja oli haasteita, mutta en retkahtanut, vaikka karkkihyllyt yms tuoksui huumaavilta. Ja sen jälkeen olen toki satunnaisesti jotain makeita syönyt, mutta tulee niin nopeasti ähky, verrattuna entiseen, että ei pysty paljoa edes syömään, mikä on hyvä juttu. Hunajaa ja kuivahedelmiä tulee syötyä osana ravintoa, etenkin jälkimmäisiä. Ja toki, ei se niin tarkkaa ole, jos syö vaikka sämpylöitä, joiden taikinassa sokeria. Parhaiten lisäsokereita välttää tekemällä ruoan itse – tietää mitä saa.
Syön:
-jäätelöä (kesäisin välillä), mutta koetan poimia sellaisen, jossa vähiten sokeria
-kakkua (jos jostain tarjotaan juhlajämiä, saatan syödä palan tai kaksi)
Muuten siihen ne oikeastaan jääkin. Tätä ennen olin sokeri-imuri. Joka päivä suklaata, karkkipusseja/irtokarkkia, virvoitusjuomia, keksejä, aika usein jotain kakkuja/torttuja jne. Nyt ihmetyttää miten pystyin siihen. Yöks!
Kotiin ei osteta mitään herkkuja.
Pois silmistä...pois vyötäröltä.
N57kg
Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille. Nyt alussa jätän ihan kaikki herkut pois mutta jos esim leivässä niin syön. Otan uudeksi herkuksi hedelmät ja luomu maapähkinävoin. Ja marjat.
Ap
Et osta kotiin herkkuja etkä leivo mitään makeaa. Jos joku tarjoaa, niin silloin voi ottaa, samoin juhlissa on kakkupala ihan ok. Kun opettelee vähenpään makeuteen, niin jopa hedelmien makeus tuntuu liialta.
Kiitos vinkeistä. Tuhosin sitten himoissani puoli pussia sokeria ja kaakaojauhetta.
Itse olen vain vähentänyt. Katson aina kaikista tuotteista missä on vähiten sokeria ja ostan niitä. Valitettavasti vähäsokerisia tuotteita on todella vähän. Suklaassa siirryin vallan tummaan - 70% tai yli - suklaaseen.