Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään lähihoitajat tekevät yhä enemmän sairaanhoitajien työtä, ja hoiva-avustajat lähihoitajien työtä

Vierailija
02.04.2022 |

Miksi nykyään on monella alalla tämä ilmiö, että vähemmän koulutetut tekee yhä enemmän hommia jotka on tarkoitettu enemmän koulutetuille? Täällä yhä nauretaan, että lähäri pesee vaan pyllyjä ja sairaanhoitaja antaa lääkkeitä, mutta ainakin meidän töissä hoiva-avustaja pesee ne pyllyt, lähäri antaa lääkkeet ja sairaanhoitajaa ei juurikaan näy.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut henkilökohtaisena avustajana ja sujuvasti antanut lääkkeet, ilman mitään alan koulutusta. Mittaillut verensokeriakin, kun asiakas neuvoi, että miten se tehdään.

On eri asia olla töissä jossain terveydenhuollon yksikössä.

Vierailija
22/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut henkilökohtaisena avustajana ja sujuvasti antanut lääkkeet, ilman mitään alan koulutusta. Mittaillut verensokeriakin, kun asiakas neuvoi, että miten se tehdään.

Yhdelle voitkin noin tehdä, suoraan apteekin pakkauksista, kaikki ko. henkilölle määrättyjä lääkkeitä.

Sairaalassa et voisi noin tehdä. Monta potilasta, monta lääkettä, monta mahdollisuutta tehdä jopa kohtalokas annosteluvirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä avustaja antaa lääkkeet, lähäri antaa lääkkeet ja hoitaa limaiset haavat.

Sh istuu koneella.

Miten avustaja voi antaa lääkkeet? Ei niillä ole koulutusta siihen. Laitonta touhua jos totta.

Eihän lähärilläkään ole koulutusta siihen.

Lähärillä on koulutus siihen

Ei riitä, että on koulutus.  Pitää olla sairaalan lupa, että saa jakaa lääkkeet.

Ja pitää löytyä sairaalasta päätöspöytäkirja, siitä kuka on lääkeluvan antanut, ja milloin se annettu ja kuinka pitkäksi se on annettu.

Ei niitä lääkelupia kenelle tahansa jaella, sinne tänne.

Ei se ole sen kummempaa, että tentitään LOVE:t ja se kun menee läpi, niin saa luvat. Ainakin meidän kaupungin sairaalassa.

Niin ja sen luvan antaa lääkäri. Ja se on voimassa 5 vuotta.

Tarkoittaa sitä, että sulla on lääkejakelulupa ja saat jakaa lääkkeittä.

Ilman tuota lupaa, et saisia sitä tehdä.

Joten tuota en usko mitä joku väitti aiemmin, että muka avustajat jakavat lääkkeittä.

Taatusti eivät saa edes avata lääkekaapin ovea.   He eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia.

Vierailija
24/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle voitkin noin tehdä, suoraan apteekin pakkauksista, kaikki ko. henkilölle määrättyjä lääkkeitä.

Sairaalassa et voisi noin tehdä. Monta potilasta, monta lääkettä, monta mahdollisuutta tehdä jopa kohtalokas annosteluvirhe.

Joo, kodissa voi noin tehdä, etenkin kun ne lääkkeet jo valmiiksi annospakkauksessa.

Sairaalassa noin ei voi eikä saa tehdä.

Ja itse olen diabeetikko ja mittaan verensokerini lähes päivittäin.

Siinä ei ole mitään ihmeellistä, kun neula tökkää automaattisesti sormen päähän ja siitä sitten imetään veri liuskaan  ja syötetään se liuska mittariin, joka ilmoittaa verensokeri tason.

Vierailija
25/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan hakemaan sitten sairaanhoitajaksi kun on kerta niin helppoa koneella istumista! Mikäs estää :)

Tyypillinen reaktio siihen, miltä työsi ulospäin näyttää. Vaikka oikeasti pitäisi minuuttitasolla selvittää, mihin se työaika kuluu.

Olin sairaalassa n 10v sitten, kävelin paljon käytävällä. Minusta näytti, että vuoronvaihtopalavereita, joissa kaikki istuivat toimistossa, oli paljon ja ne kesti, vaikka kaikki oli jo silloin koneella. Ennen koneita oli tietysti pakko kertoa asiat suullisesti.

Ruokien jakaja oli ystävällisin kanssani asioinnut henkilö.

Vierailija
26/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähihoitajakoulutuksen aikana jakanut lääkkeitä itsenäisesti. Sekä myöhemmin eräässä työpaikassa, vaikka en ollut suorittanut lääkelupia. Siellä lähihoitajat hoisivat kaiken, paikan sairaanhoitaja ei osallistunut hoitoon.

Mitä se sairaanhoitaja siellä sitten teki, jos ei osallistunut hoitoon?

Vierailija
27/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan hakemaan sitten sairaanhoitajaksi kun on kerta niin helppoa koneella istumista! Mikäs estää :)

Tyypillinen reaktio siihen, miltä työsi ulospäin näyttää. Vaikka oikeasti pitäisi minuuttitasolla selvittää, mihin se työaika kuluu.

Olin sairaalassa n 10v sitten, kävelin paljon käytävällä. Minusta näytti, että vuoronvaihtopalavereita, joissa kaikki istuivat toimistossa, oli paljon ja ne kesti, vaikka kaikki oli jo silloin koneella. Ennen koneita oli tietysti pakko kertoa asiat suullisesti.

Ruokien jakaja oli ystävällisin kanssani asioinnut henkilö.

Laitoshuoltaja siis. Jep, monet potilaat kokevat meidät helpommin lähestyttäviksi kuin hoitohenkilökunnan. Sinänsä hauskaa, sillä meikäläisissä taas on vähemmän ihmisorientoituneita, ainakin mun 20 vuoden ja 100 osaston kokemuksellani. Hoitaja on se, jonka pitää kuunnella ja ymmärtää työnsä puolesta.

Vierailija
28/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä avustaja antaa lääkkeet, lähäri antaa lääkkeet ja hoitaa limaiset haavat.

Sh istuu koneella.

Miten avustaja voi antaa lääkkeet? Ei niillä ole koulutusta siihen. Laitonta touhua jos totta.

No kyllä todellakin on koulutus siihen! Miksi jotkut levittää tuollaista väärää tietoa?!

Meillä suurimmaksi osaksi asukkailla annosjakelu eli tulee apteekista valmiit pussit kahdeksi viikoksi. Dosetteihin jaetaan lääkekuurit tai uudet lääkkeet jotka eivät heti ehdi annosjakeluun. Ennen annosjakelua oli kaikilla asukkailla dosestit. Meillä lähihoitajat jakaa lääkkeet dosetteihin ja toinen lähihoitajat tarkistaa ne. Jokaisessa vuorossa on lääkevastaava joka vuoron aluksi ottaa ne annospussit ja tarkistaa niiden sisällön. Lähihoitajat antaa lääkkeet asukkaille suuhun asti. Lähihoitajat pistää pistokset niin ihon alle kuin lihakseen. Lähihoitajat mittaa verensokerin ja pistää insuliinin. Lähihoitajat saa pistää myös morfiinia tms. tai ottaa kaapista asukkaalle vahvoja kipulääkkeitä. Näihin pitää olla aina toinen hoitaja kuittaamassa se eli yksin niitä ei voi ottaa. Lääkehuoneessa kameravalvonta. Lähihoitaja saa arvioida tarvitseeko asukas lisälääkitystä esim. rauhoittavia tai kipulääkettä. Muisti- ja kipulaastarit vaihtaa lähihoitajat. Näiden lääkehommien lisäksi lähihoitajat pesee myös ne pyllyt.

Sairaanhoitaja istuu pääasiassa toimistossa ja tekee paperihommia. Soittaa lääkärille, pyytää lääkemuutoksia jne. Kerran viikossa sairaanhoitaja pitää puhelinpalaverin terveyskeskuksen sairaanhoitajan kanssa jos on jotakin ei niin kiireellistä asiaa asukkaista. Välillä sairaanhoitaja jakaa jonkun uuden lääkkeen dosettiin ja joku lähihoitaja tarkistaa sen. Kerran vuodessa on lääkärinkierto eli lääkäri muutaman päivän talossa ja siinä on sairaanhoitaja mukana. Jokaisen asukkaan asiat käydään läpi. 

Vierailija
29/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen ollut lyhyen harjoittelun syöpäosastolla. Sairaanhoitajia oli runsaasti ja he istuivat suurimman osan päivästä kahvihuoneessa juoruamassa. Lääkäreitä oli vähemmän ja he olivat aina hyvin kireän ja kiireisen oloisia. Palaveerasivat paljon potilaiden hoitoa miettien. Siivoojat ym tekivät jatkuvasti töitä.

Vierailija
30/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon hoitoalalla menee työaikaa siihen, että vahditaan, kuka saa kenenkin mielestä tehdä mitäkin milloinkin?

Vierailija
31/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähihoitajakoulutuksen aikana jakanut lääkkeitä itsenäisesti. Sekä myöhemmin eräässä työpaikassa, vaikka en ollut suorittanut lääkelupia. Siellä lähihoitajat hoisivat kaiken, paikan sairaanhoitaja ei osallistunut hoitoon.

Mitä tuo hoisiminen tarkoittaa?

Vierailija
32/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh istuu koneella.

Lähärillä on koulutus siihen

Ei riitä, että on koulutus.  Pitää olla sairaalan lupa, että saa jakaa lääkkeet.

Ja pitää löytyä sairaalasta päätöspöytäkirja, siitä kuka on lääkeluvan antanut, ja milloin se annettu ja kuinka pitkäksi se on annettu.

Ei niitä lääkelupia kenelle tahansa jaella, sinne tänne.

Ei se ole sen kummempaa, että tentitään LOVE:t ja se kun menee läpi, niin saa luvat. Ainakin meidän kaupungin sairaalassa.

Niin ja sen luvan antaa lääkäri. Ja se on voimassa 5 vuotta.

Tarkoittaa sitä, että sulla on lääkejakelulupa ja saat jakaa lääkkeittä.

Ilman tuota lupaa, et saisia sitä tehdä.

Joten tuota en usko mitä joku väitti aiemmin, että muka avustajat jakavat lääkkeittä.

Taatusti eivät saa edes avata lääkekaapin ovea.   He eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia.

Hoiva-avustaja saa antaa lääkkeet asukkaan suuhun kun lähihoitaja tai sairaanhoitaja on ne hänelle antanut asukkaalle annettavaksi. Sitä varten hoiva-avustaja suorittaa mini-lopin. Sellainen meillä on laitoshuoltajillakin. 

Vierailija
33/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa ja hoiva-avustajaa ja mitä vielä? Ja sitten tapellaan, kenen arvolle sopii tehdä mitäkin? Veikkaan, että nokkimisjärjestys heikentää työtehoa ja huonontaa työilmapiiriä.

Vierailija
34/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana olen myös ollut isoissa sairaaloissa eri puolella Suomea ja välillä on tuntunut että siivooja on se joka eniten juttelee potilaille ..sain siitäkin sitten valitusta..ja siitä kun istuin sairaanhoitajien kanssa samassa taukotilassa--mitään ei ne siellä mulle puhunut mutta sitten olivat pomolleni valittanut.

Kerran sain valitusta kun en ollut "tietänyt "että yhdessä huoneessa oli siivottavaa kun hoitajien piti siitä ilmoitella ja tuli vaan kertomaan että ei täällä mitään nukuta ..mene siivoomaan!!

Oli melkoista touhua lähinnä jäi mieleen että olin melkoinen roskakori joka olisi voinut olla vaikka kotona kuin siellä hoitsuja häiritsemässä. Työilmapiiri on todella huono hoitoalalla.

Vierailija
35/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh istuu koneella.

Avustaja ei voi antaa lääkkeittä, ellei hänellä ole lääkelupaa.

Kaikilla osastoilla ei ole lääkelupaa, lähihoitajillakaan.

Vanhusten hoivakodit ja hoitokodit ovat eri asia, siellä voi olla vuorossa vain illalla lähihoitaja jonka on pakko ne lääkkeet jakaa, mutta siltikin pitää olla lääkelupa.

Joten kommentoija valehtelee raskaasti, ettäs kehtaat!

Valehtelen? Annan asiakkaalle lääkkeet dosetista, olen käynyt kurssin ja saanut lääkeluvan.

Vastaaja nro 1, ei lähäri

Vierailija
36/36 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh istuu koneella.

Voi antaa, jos on käynyt kurssin aiheesta.

Juu olen kuulluut, että jotkut henkilökohtaisetkin avustajat voivat käydä jonkin kurssin, vaikka ei ole lähihoitaja tai hoiva-avustajakoulutusta. Sitten voivat jollakin tavalla avustaa tai muistuttaa asiakasta lääkkeen ottamisessa. 

Asiakasta voi muistuttaa lääkkeen ottamisesta ihan ilman kurssehakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme