Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain homoseksuaalien pitää tulla kaapista?

Vierailija
20.09.2015 |

Miksi esim. homojulkkiksilta tai siltä vaikuttavilta odotetaan jotain julkista tunnustusta, että "Kyllä, olen homo!". Miksei heteroilta vaikuttavilta ihmisiltä odoteta samanlaista tiedotustilaisuutta? Ajatelkaa nyt omalle kohdallenne, jos joku tenttaisi teiltä että "Noh, milloinkas meinasit kertoa julkisesti, että olet hetero. Kyllähän kaikki sen näkee. Mikset voi vaan sanoa sitä?"

Miksi se on niin helvetin olennaista saada tietää, että joku on homo? Ei kukaan huuda heteroseksuaalien tai aseksuaalien perään samalla tavalla. Selittäkää mulle?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska todennäköisempää on, että ihminen on hetero.

Vierailija
2/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska edelleen hetero on se normi, ja oletetaan automaattisesti ihmisen olevan hetero, jos hän ei kerro muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Mutta miksi se homous on niin olennaista tietää? Miten se, minkälaista ihmistä joku toinen rakastaa, vaikuttaa mihinkään siinä määrin, että sille pitää saada julkinen tiedotustilaisuus. Miksi heterot hyväksytään ilman, että heidän täytyy alleviivata seksuaalista suuntautumistaan julkisesti?

Vierailija
4/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs SEKSUAALISEN VAIHTELUN KANNATTAJAT?

Vierailija
5/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisikin ihanteellisin tilanne, että asiasta ei tarvitsisi kenellekään kuuluttaa. Toivottavasti päästään pian tilanteeseen, jossa jokainen sa vapaasti olla sitä mitä on, tekemättä asiasta numeroa. Kaapissa oleminen on raskasta sosiaalisen paineen takia. Kaapista tulo helpottaa usein oloa.

Vierailija
6/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kyllähän me polyamorisetkin joudutaan astumaan ulos kaapista.

Vierailija
7/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen kaapista astumisen jotenkin nöyryyttävänä. Ei kenellekään muulle kuulu, mitä olen ja ketä rakastan. En piilottele itseäni, enkä esitä muuta kuin olen, mutten näe mitään syytä kertoa ihmisille yksityiselämästäni mitään. Jos he sanovat nähneensä minut kaupungilla jonkun seurassa, suudelleen jotain se on minulle se ja sama, ei se minua häiritse. Se häiritsee, että tässä tilanteessa odotetaan jotain tiedonantoa. Ikäänkuin minun rakkauselämäni vaikuttaisi kenenkään tämän rakkauselämän ulkopuolisen ihmisen elämään millään tavalla. 

Vierailija
8/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Ainoa tilanne, missä kaapista tuleminen on mielestäni moraalisesti tärkeää on se, jos esim. hetero ihastuu homoon. Siinä tilanteessa olisi reilumpaa kertoa todellinen syy, kuin pantata omaa suuntautumistaan. Siinäkin tilanteessa asia kuuluu vain näille kahdelle osapuolelle.

Vierailija
9/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä joskus kenenkään ei tarvitse tulla mistään erityisestä kaapista ulos, vaan voi luonnollisesti ja sen kummempia miettimättä kertoa ja puhua omista tuntemuksistaan läheisille ja muillekin siinä vaiheessa kun tulee tarvetta. (Esimerkiksi jonkun keskustelun yhteydessä) Eikä kenekään julkkiksenkaan tarvitse pitää mietään tiedotustilaisuutta, vaan heidän suhteistaan puhutaan ja juorutaan kuin kenen tahansa heteron suhteista. 

Ehkä joskus. 

Vierailija
10/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voisi kysellä, että koska tunnustat antavasi miehelle piiskaa. tai tunnustatko ratsastavasi miehesi päällä.

ja voitaisiin kysyä harrastatko seksiä enemmän oman kätesi vai vaimosi kanssa

Vierailija
11/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:39"]Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Ainoa tilanne, missä kaapista tuleminen on mielestäni moraalisesti tärkeää on se, jos esim. hetero ihastuu homoon. Siinä tilanteessa olisi reilumpaa kertoa todellinen syy, kuin pantata omaa suuntautumistaan. Siinäkin tilanteessa asia kuuluu vain näille kahdelle osapuolelle.
[/quote]
Miksi tuossa tilanteessa pitäisi alkaa selvittää suuntautumistaan? Eihän toinen välttämättä olisi saanut vastakaikua, vaikka suuntautuminen olisikin ollut hetero.

Vierailija
12/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Mutta miksi se homous on niin olennaista tietää? Miten se, minkälaista ihmistä joku toinen rakastaa, vaikuttaa mihinkään siinä määrin, että sille pitää saada julkinen tiedotustilaisuus. Miksi heterot hyväksytään ilman, että heidän täytyy alleviivata seksuaalista suuntautumistaan julkisesti?

[/quote]

No minä en ajattele, että kenenkään pitää järjestää mitään tiedotustilaisuutta, koska kyseessä on henkilökohtainen asia. Mutta ei homoseksuaalisuudesta kertominen ole mitään seksuaalisen suuntautumisen alleviivaamista. Ihmiset ovat tavallisemmin heteroita kuin homoja, joten homous nyt vain on harvinaisempaa, ja (esimerkiksi) sen asian takia se voi herättää monessa ihmisessä kiinnostusta (joko positiivista tai negatiivista). Joissain ympyröissä homoseksuaalisuus on niin tavatonta, että ajatellaan, ettei täällä ainakaan mitään homoja ole, vaikka heitä olisikin, piilossa.

Monet pitävät homoseksuaalisuuden alleviivaamisena sitäkin, että henkilö viittaa samaa sukupuolta olevaan seurustelukumppaniin sanalla tyttö/poikaystävä. Heteroille se on ihan ok, eikä kukaan pidä sitä heterouden korostamisena. Monelta homoseksuaalilta voi oikeasti jäädä kertomatta vaikkapa seurustelukumppanista ihan siksi, että pelkää kuulijoiden reaktioita, vaikka haluaisi vain sivumennnen mainita seurustelukumppanistaan.

Ihmisiä oikeasti pidetään kaapissa. Mä olen tälläkin palstalla maininnut monta kertaa Mikko Silvennoisen (nyk. Nelosen kanavajohtaja) kolumnin, jossa hän kertoi, ettei ikinä salaillut homoseksuaalisuuttaan, mutta jos vaikka toimittaja kysyi häneltä, mitä hän aikoo viikonloppuna tehdä, lehtijutussa ei koskaan mainittu poikaystävää, vaikka Silvennoinen olisi ihan avoimesti siitä kertonutkin.

Mä sanoisin, että meidän heteroiden voi olla joskus hieman vaikea ymmärtää, miltä se tuntuu, kun seksuaalisuus ei olekaan se oletusarvoinen.

Vierailija
13/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs pedofiilit? Onko tultava kaapista?

Vierailija
14/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heterot tuputtavat heteroutta kaikkien muiden kurkusta alas, jos ei sano suoraan, ettei ole hetero tai vaikuta selvästi ei-heterolta. Sama juttu transsukupuolisuuden kanssa. Silloin se on varmasti vielä pahempaa.

Vierailija
15/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:04"]

Heterot tuputtavat heteroutta kaikkien muiden kurkusta alas, jos ei sano suoraan, ettei ole hetero tai vaikuta selvästi ei-heterolta. Sama juttu transsukupuolisuuden kanssa. Silloin se on varmasti vielä pahempaa.

[/quote]

Tätä mä just yritin tiivistettynä sanoa. Emmekä tarkoita välttämättä mitään pahaa sillä tuputtamisellamme, mutta siltä sen täytyy tuntua. Ja sitten, kun joku kertoo avoimesti olevansa homo, se on homorummuttamista ja oman seksuaalisuuden alleviivausta. Mielenkiintoinen kaksoisstandardi.

13

Vierailija
16/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:56"]

[/quote]

Vois monelta suut loksahtaa auki, jos kaikki pedofiilit tulisivat kaapista ulos.

Vierailija
17/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:27"]

Koska edelleen hetero on se normi, ja oletetaan automaattisesti ihmisen olevan hetero, jos hän ei kerro muuta.

[/quote]

Niin? Tottakai heterous on normi, koska on normaalimpaa olla hetero kuin homo. Mikä tässäkin nyt on niin pahaa?

Vierailija
18/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:56"]

[/quote]

Vois monelta suut loksahtaa auki, jos kaikki pedofiilit tulisivat kaapista ulos.
[/quote]

Näinpä. Raiskaajia ja rikollisia heistä on kuitenkin aika pieni osa. Koko valtio menisi aivan sekaisin, jos ne kaikki tulisivat kaapista. Media villiintyisi, vanhemmat olisi aivan hysteerisiä (paitsi kaapista tulleet). Siitä tulisi varmaan historiallinen tapahtuma. Tulisi mielenosoituksia, kansalaisaloutteita, keräyksiä... Av räjähtäisi.

Vierailija
19/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso osa miehiestä, väittäisin jopa, että lähes kaikki, pitävät pikkutytöistä. Suurinosa peittelee tätä, koska se on niin suuri tabu yhteiskunnassamme.

Vierailija
20/21 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:37"]

Aika iso osa miehiestä, väittäisin jopa, että lähes kaikki, pitävät pikkutytöistä. Suurinosa peittelee tätä, koska se on niin suuri tabu yhteiskunnassamme.

[/quote]

Se taitaa olla "iso tabu" vain sun pääsi sisällä. Aika iso osa miehistä, eikä myöskään lähes kaikki, ei pidä pikkutytöistä seksuaalisesti.