Osaisivatko lääkärit tehdä kaikki hoitajien ja lähihoitajien työtehtävät?
Kommentit (88)
Osaako lääkäri niistää lapsensa nenän, pyyhkiä pyllyn? Taluttaa iäkkään vanhempansa vessaan, sujauttaa vaipan housuihin? Kääntää toiselle kyljelle sängyssä, tehdä ruokaa hellalla, annostella se lautaselle ja ja laittaa siitä toisen suuhun? Ei varmaan, eihän siihen kukaan muu pysty kuin vain ja ainoastaan lähihoitaja.
Totta kai osaa ja jos ei osaa niin opettelee. Lääkis vaatii tiettyä älykkyyosamäärän tasoa ja sillä äo:lla pystyisi tekemään hyvin monia eri hommia.
Lääkäri päättää ja vastaa hoidosta. Leikkaa ja tekee muita vaativampia toimenpiteitä. Mikä vertausta haet?
Miksi lääkäreiden pitäisi tehdä hoitajien tehtävät? Kummallakin on oma ammatillinen tehtäväkuva ja koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Osaako lääkäri niistää lapsensa nenän, pyyhkiä pyllyn? Taluttaa iäkkään vanhempansa vessaan, sujauttaa vaipan housuihin? Kääntää toiselle kyljelle sängyssä, tehdä ruokaa hellalla, annostella se lautaselle ja ja laittaa siitä toisen suuhun? Ei varmaan, eihän siihen kukaan muu pysty kuin vain ja ainoastaan lähihoitaja.
Monelle akateemiselle voi olla oikeasti vaikeita juttuja. Tiedän yhden lääkärin jonka kämppä on kun pommin jäljiltä ja taloustaidot alkeelliset. Siivous on hänelle rakettitiedettä ja kodinhoito ylipäänsä.
Ainakin anestesiapuolella ne lääkärit jotka haluavat osata osaavat hoitajien työn. Päästävät meitä normaalioloissakin tauolle leikkauksen aikana ja töitä tehdään yhdessä niin saadaan hommat joutuisasti hoidettua.
Sitten on niitä joille pitää joka ikinen tarvike antaa käteen valmiiksi jotta saavat edes omat hommansa tehtyä, heitä ei uskalla (eivätkä suostuisikaan) jättää yksin hoitamaan potilasta ja vähintään kaikki asentohoidot ja hygienia-asiat jäisivät huomiotta jos nyt perusasioista selviäisivätkin. Eli asennekysymys enemmän kuin osaamis.
Ei osaa ainakaan ottaa verikoetta tai laittaa tippaa. Myös jos valtimoverikoe tarvitaan niin mukana täytyy olla lääkäri, mutta hän ei sitä verikoetta ota.
ei huolta kepu sai sote alueet aikaiseksi. alue johtajat 20000e/kk liksalla varmaan pystyvät hoitamaan niin lääkärien kuin hoitajienkin työt.
Kyllä mä varmaan osaisin, mut esim. kanyylin oon laittanut viimeksi lääkiksessä joten mielelläni jätän ne sairaanhoitajille. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa ainakaan ottaa verikoetta tai laittaa tippaa. Myös jos valtimoverikoe tarvitaan niin mukana täytyy olla lääkäri, mutta hän ei sitä verikoetta ota.
Höpö höpö. Lääkiksessä näitä kyllä opetellaan. Jopa minä hammaslääkärinä olen koulussa opetellut ottamaan verikokeen ja laittamaan tipan.
Ei automaattisesti, mutta oppii kyllä jos opetetaan. Jos sairaala toimis kokonaan lääkärityövoimalla, niin ei ne lääkäritkään ehtis mitään toimenpiteitä tai leikkauksia tekemään kun koko työaika menis perushoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa laittaa tippaa? Lapsi oli noin yksivuotiaana sairaalassa ja sen tipan laittoi lääkäri.
Nythän voivat opetella kädettömät.
Uskoisin, että osaa, mutta eivät varmasti ehtisi tekemään kaikkea itse tai pystyisi koska tarvitaan useampi käsipari samaan aikaan.
Uskokaa tai älkää mutta ammattikorkekoulussa sairaanhoidon opinnoissa opetettiin kädestä pitäen, miten sänky petataan. Eipä siihen kaikki kouluttamattomat pysty.... :D
Lääketieteen opiskelijat eivät saa enää kesätöinään tehdään hoitajien sijaisuuksia. Hoitajajärjestöt totesivat aikanaan, että kyse on eri tutkinnoista, joten pätevöityminen lääkäriksi ei pätevöitä hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Lääkiksessä näitä kyllä opetellaan. Jopa minä hammaslääkärinä olen koulussa opetellut ottamaan verikokeen ja laittamaan tipan.
Kyllähän monet lääketieteen opiskelijat toimivat lomillaan hoitajan sijaisuudessa, kun eivät voi vielä toimia lääkäreinä.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää mutta ammattikorkekoulussa sairaanhoidon opinnoissa opetettiin kädestä pitäen, miten sänky petataan. Eipä siihen kaikki kouluttamattomat pysty.... :D
Ok, sinulta ilmeisesti meni koko opetuksen pointti ohi?
Valtaosa hoitajien hommista on sellaisia, että keskiverto perhepäivähoitaja tai keittiötyöntekijä voi ne tehdä. Etenkin vanhustenhoidossa. Haavahoidot ja lääkkeiden antaminen on sit hoitajien hommaa.
Varmaan lääkäri osaa tehdä kaikki sairaanhoitajan työt kun sairaanhoitaja tekee lääkärin kanssa parina työtä mutta lähihoitajan töitä ei kykene tekemään kun lääkäri ajattelee vaikeamman kautta lääketieteellisesti.