Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 23-vuotias ja käynyt vain kerran elämässäni gynekologilla, outoa?

Vierailija
19.09.2015 |

Elikkäs kävin 18-vuotiaana gynellä hakemassa e-pillerit. Kyseinen pillerimerkki ei sopinut minulle, joten söin "kuurin" ja lopetin. Onko siis outoa kun olen käynyt vain kerran?

Olisi toisaalta kiva hankkia jonkinlainen pysyvä ehkäisy sillä seurustelen vakituisesti. Kuitenkin minulle jäi kamalat traumat e-pillereistä ja en haluaisi tunkea elimistööni hormoneita. Mietin myös sitä, että entä jos haluaisin lopettaa pillerit esimerkiksi parin vuoden jälkeen, tuleeko jotain oreita esimerkiksi aknen tyyppistä? 

Onko se gynellä käynti sellanen juttu, että kaikki naiset käy siellä vuosittain vai mitä? Oon pihalla tästä, ja ei jutella kavereidenkaan kans tällasista jutuista. Ei vaan kuulu tyyliin, haluan pitää intiimit asiat omana tietona. :D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias, enkä ikinä käynyt. Ahdistaa ajatuskin.

Vierailija
2/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 72 enkä ole koskaan käynyt gynellä. Sinä olet käynyt jo kerran. Johdat 1-0. Miksi sinulle ei kelpaa tavallinen terveyskeskuslääkäri? Täältä on lähimmälle gynelle matkaa yli 100 km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustutkimuksissa kannattaa käydä joskus. Vähän niinkuin hammaslääkärissäkin käydään. Ei se kivaa ole, mutta kiva tietää, että kaikki on hyvin.
Hormonit ei ole kivoja ja niille on tosi vähän vaihtoehtoja. Kuparikierukka taitaa olla oikeastaan ainoa. Se voidaan laittaa synnyttämättömällekin, jos ei ole tosi kivuliaita tai runsaita kuukautisia.

Vierailija
4/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 40 -vuotias ja raskausaikaa/synnytystä sekä papakokeita lukuunottamatta en ole toosaani käynyt lääkärille näyttämässä. miksi pitäisi jos ehkäisy hoidetaan muutoin?

Vierailija
5/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin gynellä ensimmäisen kerran 30-vuotiaana, papa-koe oli kyllä otettu jo 5 vuotta aikaisemmin. Että kyllä sinä ehdit vielä...

Vierailija
6/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 36 ja käynyt gynellä 2 kertaa elämässä....

Vierailija
7/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:42"]

Perustutkimuksissa kannattaa käydä joskus. Vähän niinkuin hammaslääkärissäkin käydään. Ei se kivaa ole, mutta kiva tietää, että kaikki on hyvin. Hormonit ei ole kivoja ja niille on tosi vähän vaihtoehtoja. Kuparikierukka taitaa olla oikeastaan ainoa. Se voidaan laittaa synnyttämättömällekin, jos ei ole tosi kivuliaita tai runsaita kuukautisia.

[/quote]

Tätä mä en ymmärrä. Enhän mä käy näyttämässä mun vatsaa, aivoja tai sydäntäkään jos jotain vikaa ei ole havaittu?

Vierailija
8/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23-vuotias ja käynyt 0 kertaa. Ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä ikinä. Papassa olen ajatellut käyväni ehkä jossain vaiheessa.

Vierailija
9/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää lähinnä. Vähän niinkuin ne, jotka menevät hammaslääkäriin vasta kun on puoli suuta mädäntynyt.

Vierailija
10/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 28-v enkä ole käynyt kertaakaan.

m28

Vierailija
11/25 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:39"]

Olen 24-vuotias, enkä ikinä käynyt. Ahdistaa ajatuskin.

[/quote]

Mulla sama, olen saman ikäinenkin! Mua hirvittää jo ajatus papa-kokeesta, joka olisi reiluen 5 vuoden päästä... Ja tuo kommentti, missä lääkäripelkoisia mollataan, masentaa ja ahdistaa meitä vaan lisää.

Vierailija
12/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon jo 50-v. ja korkeintaan kerran oon käynyt
gynellä.
Hormoneita ei kannata syödä.

Vierailija
13/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensimmäisen kerran 30v papa-kokeessa.

Vierailija
14/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ohjeet gynegologisiin vaivoihin ja gynelle hankkiutumisen tarpeellisuudesta löydät http://www.pyllykirja.fi/

Vierailija
15/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa. Olen 22 enkä ole ikinä käynyt...eipä ole kyllä seksiäkään tullut harrastettua...

Vierailija
16/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:42"]

Perustutkimuksissa kannattaa käydä joskus. Vähän niinkuin hammaslääkärissäkin käydään. Ei se kivaa ole, mutta kiva tietää, että kaikki on hyvin. Hormonit ei ole kivoja ja niille on tosi vähän vaihtoehtoja. Kuparikierukka taitaa olla oikeastaan ainoa. Se voidaan laittaa synnyttämättömällekin, jos ei ole tosi kivuliaita tai runsaita kuukautisia.

[/quote]

Tätä mä en ymmärrä. Enhän mä käy näyttämässä mun vatsaa, aivoja tai sydäntäkään jos jotain vikaa ei ole havaittu?
[/quote]

Jos pääset ilmaiseksi ennaltaehkäisevästi tarkistuttamaan, ettei mikään ole pielessä, miksi et kävisi? Jos mulle tarjottaisiin mahdollisuutta ilmaisiin vatsa-, sydän- ja aivotutkimuksiin, menisin mieluiten. Kyllä gynekologilla kannattaa käydä se 3 vuoden välein, ei se tosiaan mitään maksa ja aikaa siellä menee noin 5 - 10 minuuttia jos ei ole mitään ihmeellistä. Mielelläni käytän muutaman minuutin muutaman vuoden välein siihen, että tiedän kaiken olevan kunnossa.

Vierailija
17/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette käy edes papakokeessa? Kohdunkaulansyöpä on TODELLA yleinen, virusperäinen sairaus. Kyllä sitä kannattaa käydä tutkittamassa. Se suositus, 5 vuoden välein, on pikkujuttu käydä tekemässä ja tieto siitä, ettei ole syöpää, joka on mahdollisesti levinnyt jo kohtuun ja munasarjoihin, on aika helpottava. Huonolla tuurilla ne joudutaan poistamaan, et voi tulla raskaaksi ja syöt loppuelämäsi hormoneja purkista. Onhan se vähän inhottavaa esitellä yksityisalueita tuntemattomalle, mutta se hoitaja, varsinkin seulonnoissa, näkee niitä kymmeniä päivässä. Se ei satu, ainoastaan tuntuu paineen tunnetta, kun kohdunkaulaa avataan näytteen ottoa varten.

Vierailija
18/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, tän aloituksen ansiosta muistin varata nyt elämäni ekan gyneajan. Suosittelen sinuakin varaamaan ajan, koska papa-koe olisi hyvä ottaa 3 vuoden välein sen jälkeen, kun seksielämä on alkanut. Joukkoseulontoihin sulle tulee kutsu aikaisintaan vasta parin vuoden päästä (joissakin kunnissa vasta kolmekymppisenä), joten ei ole yhtään huono ajatus käydä ennen sitä.

Vierailija
19/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:01"]

Parhaat ohjeet gynegologisiin vaivoihin ja gynelle hankkiutumisen tarpeellisuudesta löydät http://www.pyllykirja.fi/

[/quote]

Oletko sinä

SukunimiSundvall
Etunimi Keijo Tapani

Vierailija
20/25 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:04"]

Ei ole outoa. Olen 22 enkä ole ikinä käynyt...eipä ole kyllä seksiäkään tullut harrastettua...

[/quote]Minä kävin neitsyenä ensimmäisen kerran sinun iässäsi, ei mitään vaivoja. Löytyi pesäpallon kokoinen kasvain toisesta munasarjasta ja leikkauspöydälle päädyin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän