Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallinen migreeni

Vierailija
19.09.2015 |

Kertokaa oireita ja koska puhkesi ja onko suvussa ja kuinka usein kohtauksia ja mikä laukaisee.kiitos!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Itsellä tämä riesa alkoi 38 v. Suvussa ei ole. Kysyisin vielä mikä lääkitys teillä on.

Ap

Vierailija
2/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko matkavakuutus sulkea pois jotain juttuja jos kerron lääkärissä että mulla on tuo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahalaitakuvioita 30 min ja sen jälkeen toispuoleinen helvetillinen päänsärky 4 h. Lisäksi väsymys, ripuli ja oksentelu. Puhkesi 9-v. Äidinpuoleisessa suvussa yleensä naispuolisilla jo ainakin 5. polvessa, isoisomummu, serkku ja minä pahimmat. Myös isälläni ollut lapsena yksi kohtaus. Laukaisee punaviini, e-pillerit, valvominen ja useimmiten ei mikään tietoinen syy.

Vierailija
4/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkesi 8-9-vuotiaana. Suvussa isällä.
Auraoireet varsinkin lapsena monimuotoisia, äänihäiriöitä, ajan nopeutumisen tunnetta jne. Nykyisin vasemman puolen puutumista ja vasemman silmän näön hämärtymistä enimmäkseen.

Vierailija
5/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 18:06"]Mulla puhkesi 8-9-vuotiaana. Suvussa isällä.
Auraoireet varsinkin lapsena monimuotoisia, äänihäiriöitä, ajan nopeutumisen tunnetta jne. Nykyisin vasemman puolen puutumista ja vasemman silmän näön hämärtymistä enimmäkseen.
[/quote]
Laukaisevana tekijänä epäsäännöllinen syöminen, kuukautiset, kirkas auringonpaiste. E-pillereitä myös söin jon aikaa mutta oli helvetilliset päänsäryt aina pilleritauon aikana.

Vierailija
6/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laukaisevana tekijänä epäsäännöllinen syöminen"

-Komppaan tätä. Itse kärsin nuorempana tuosta pirullisesta vaivasta siten, että kauhea päänsärky, näköhäiriöt ja pahimpana oksentaminen.

Vierailija
7/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on aurallinen migreeni ja hänelle on muutaman kerran tullut auraoireita ilman päänsärkyä jälkeenpäin. Hänelle tluee sahalaitakuvioita ja silmien sumenemista, on myös ollut ettei ymmärrä tai saa selkoa lukemastaan tekstistä. Laukaisevana tekijänä hänellä stressi enimmäkseen, joskus punaviini.

Veljelläni puutuu toinen puoli (olisiko vasen). Kasvot sekä käsi. Laukaisevista tekijöistä en tiedä, sen verran harvoin on veljellä nykyään näitä.

Minulla on kerran elämässäni ollut auraoireita vaikka on migreeniä ollut ihan pienestä. Ja nämä auraoireet noin viikko synnytyksen jälkeen. Näin semmoisen kirkkaan värikkään sahalaitaisen möykyn oikealla puolella näkökentässä ja noin puolisen tuntia tämän jälkeen alkoi päänsärky. Olisiko uupumus laukaissut tuon. Minulla nykyään kohtauksia ihan 1-3 vuodessa, nuorempana oli viikoittain.

Vierailija
8/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana alkoi. Näköhäiriöt, puheen tuottamisen vaikeus, puutuminen alkaa n. puoli tuntia ennen kovaa päänsärkyä. Kipu ja pahoinvointi kestää n. 4 tuntia, jälkeenpäin kuin krapulassa. En osaa nimetä yksittäistä syytä, mutta yhdistän ainakin ovulaatioon, stressiin, valvomiseen, ukonilmaan, punaviiniin.

Vierailija
9/18 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi joskus 11-vuotiaana. Oireita näön sumeneminen ja sahalaitaa noin 10-30 min, sen jälkeen kova särky ja huono olo. Parin tunnin jälkeen alkaa helpottaa, mutta sellaista pienempää jomotusta voi kestää jopa vuorokausi. Pari kertaa on myös tullut puhevaikeksia, mutta onneksi vain niin harvoin. Kohtauksen laukaisevat erityisesti voimakkaat tuoksut, liian vähäinen/liika uni, kova nälkä, kirkkaat valot. Vanhemmilla ei tietääkseni ole tätä, muusta suvusta en tiedä.

Vierailija
10/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä alkoi. Ensin ei tullut auroja, mutta muita oireita kyllä. Tiesin yleensä jo aamulla, milloin migreeni iskee iltapäivällä. Niskassa oli selittämätön outo tunne, joka sitten hitaasti kohosi takaraivolle ja muuttui lieväksi kivuksi. Jos siinä vaiheessa otin kaksi Disperiniä, niin säästyin usein pahimmalta, en kyllä aina. Vähitellen alkoi tuntua pään puutuminen, karsetta oli vaikea kohdistaa, kieli tuntu kankealta. Myöhemmin tätä kaikkea seurasivat aurat. Välillä vilistivät sahanteräkuviot silmissä, välillä osia näkökentästä katosi jne. Aurat kestivät minulla vartin verran, sitten alkoi särky vasemmalla puolella. Joskus meni koko iltapaivä maatessa hämärässä ihan paikallaan. Pienikin liike pahensi kipua. En koskaan voinut pahoin, mutta en kyllä pystynyt syömään tai juomaan mitään. Kahvin tuoksu teki häijyä. Kun alkoi tulla nälkä, tiesin, että elämä voittaa taas kerran! Harvoin ruisleipä on maistunut paremmalta kuin kohtauksen jälkeen.

Mikä minulla sitten migreenin laukaisi. Niitä on monta tekijää: epäsäännölliset nukkuma- ruoka-ajat, stressi (migreeni iski, kun stressi laukesi), kirkas, usein välkkyvä valo (aurinko, piirtoheitin), viinit (erityisesti puna-), olut, suolapähkinät jne. Hormonit eivät tietääkseni aiheuttaneet minulle migreeniä, vaikkakin säryt lakkasivat vaihdevuosien myötä. Edelleen tulee ns. silmämigreeniä eli auroja ilman särkyä. Toisinaan pää on tuollaisen auran jälkeen vähän pökkelö. Jonkin verran migreeniä on suvussa, parilla äidinäidin siskolla oli sitä ja jokin aika sitten selvisi, että toisella sisarpuolellani on myös aurallinen migreeni. Eli taipumuksen olen luultavasti perinyt sekä isän että äidin puolelta, vaikka kummallakaan ei tiettävästi sitä itsellään ollutkaan. 

Vierailija
12/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katoaa osittain näkökyky ja näkyy sahalaitakuvioita, välillä taas puutuu käsi ja kasvot (oikealta puolelta aina enkä pysty sitten puhumaan selvästi). Joka kerta ei edes ala päätä särkeä enää, nuorempana aina oksensin yms. Mä taisin olla 8, kun sain virallisen diagnoosin. Migreeniä on lähisuvussa useammalla, mutta mä taidan olla ainoa aurallinen. Nykyään mulla on enää pari kertaa vuodessa kohtaus, lapsena oli tosi usein. Hormonit ja niskajumit aiheuttaa useimmin kohtauksia, kun syömiset ja nukkumiset osaan nykyään pitää paremmin kohdallaan. Naprometin mulla on reseptilääkkeenä tähän, mutta pitäisi ilmeisesti lähteä normi-särkylääkkeilläkin (en ole kokeillut pitkään aikaan).

Vierailija
13/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli Aurallista päänsärkyä nuorempana, mutta sitten sulkivat panimon.

Vierailija
14/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi migreenit lapsena. Toisen lapsen jälkeen muuttui auralliseksi. Vasenpuoli pettää ja puhekyky häviää. Kieli on puutunut ja huulia pistelee. Tulee aina menkkojen alkaessa. Minulta on kielletty kaikki hormonaaliset ehkäisyt!

Vierailija
15/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöitä vaihteleva aika, yleensä vähän vajaa 30min. Sahalaitoja näköalueen jollakin laidalla, joskus ollut niinkuin "valopallo", joka liikkuu pitkin näkökenttää silmien mukana. Tekstiä ei pysty lukemaan, sitä ei hahmota tai näe. Häiriöiden loputtua pieni viive, jonka jälkeen alkaa helvetillinen ja lamauttava pääkipu. Lääkkeenä mulla on Zomig, vie säryn pois tehokkaasti, mutta samalla unettaa todella kovasti. Mikä sinänsä ei haittaa, koska en minä kohtauksen aikana muutenkaan saisi tehtyä muuta kuin maattua pimeässä.

Joskus kohtaus alkaa ilman selkeää syytä, joskus esimerkiksi kirkkaan valon takia (esim. kirkas auringonvalo, valon heijastuminen lumesta), joskus pitkän liikuntarasituksen aikana/jälkeen.

Vierailija
16/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen potenut auratonta migreeniä 5-vuotiaasta (siis silloin tehtiin diagnoosi, mutta sitä taisi olla aiemminkin). Perimää oli, äidillä, äidin sisaruksilla ja molemmilla äidin vanhemmilla on auraton migreeni.

Ensimmäisen aurallisen migreenin sain ihan yllättäen 35-vuotiaana. Puolet näkökentästä katosi. Päänsärkyä ei tullut, joten vasta myöhemmin tajusin sen migreenikohtaukseksi. Sen jälkeen on tullut aurallisia kohtauksia harvakseltaan, noin kerran vuodessa. Samanlaisia kuin aurattomatkin (joita mulla on pari, kolme kertaa kuussa): voimakas päänsärky, valonarkuus, hajut ja äänet sattuvat, päättyy ankaraan oksentamiseen).

Vierailija
17/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen potenut auratonta migreeniä varmaan vauvasta saakka (silloin 70-luvulla ei tajuttu mun oksentelua...) ja noin 40 v muuttui auralliseksi päänsäryttömäksi pääasiassa. Menee suvussa hyvin vahvasti eli isän puoleisia sukulaisia ei ole juurikaan, jolla ei olisi migreeniä. Meillä myös miehellä ja lapsella migreeni, joten kiva sukuperimä tuolla pojalla...

Mulla näköhäiriöt tavallisesta poikkeavia eli kestävät migreenin määritelmään usein liian kauan (yli tunti) ja pitää sitten lähteä päivystykseen tarkistamaan, että onko varmasti migreeni. Ensin menee näkö jotenkin huonoksi, ihan kuin olisi likaiset silmälasit tai jotain ja sitten tulee sellainen vipattava bumerangin muotoinen ilmiö ja sitten se muuttuu jonkun valaistuskauden kautta vähin erin pois. Pahimpana päivänä on tullut 4 näköhäiriöä ja joskus on mennyt puhekin sekaisi.

Mulla laukaisee useimmiten stressin loppuminen. Niin teki jo pienenä tyttönä eli oli aina perjantai-ilta migreenissä pesuvadin kanssa...

Mulla ohjeena Suomen parhaalta migreenilääkäriltä:

1) verenpaine pitää olla hoidettu alas

2) kolesterolia ei saa olla

3) jos yli 3 näköhäiriöpäivää kuussa, niin pitää aloitella estolääkitystä (ei ole vielä tullut yhtään kuuta, mutta tosi rajoilla on usein oltu)

Vierailija
18/18 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kohtauksia on tosi harvoin, noin yksi vuodessa tai harvemmin. Oireina kielen, toisen puolen kasvojen ja käden lievää puutumista, näköhäiriöitä esim lukeminen ei onnistu kun osa tekstistä häviää. Päänsärky on melko voimakasta mutta helpottuu noin tunnissa tai kahdessa ollessani viileässä ja pimeässä. Nukahdan lähes aina joten se helpottaa.

mitä ehkäisyä käytätte, e-pillereitähän ei saisi käyttää..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi