Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selität lapselle, miksi hampaat harjataan aamuin illoin?

Vierailija
01.04.2022 |

Miten lapselle on mielestäsi hyvä kertoa, että miksi hampaita harjataan ja miksi on tärkeää tehdä siitä rutiini?
Millaisen selityksen lapsi ymmärtää mielestäsi parhaiten?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että hampaat pysyy kunnossa eikä tule reikiä.

Vierailija
2/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan hammaslääkärillä pelottele. 

Minun vanhempani eivät aikoinaan huolehtineet minun hammashygieniastani, joten hampaani menivät jokseenkin huonoon kuntoon ennen kuin olin siinä iässä, että otin siitä itse vastuun. Lapsilleni riitti, kun vilkaisivat täynnä amalgaamipaikkoja olleeseen suuhuni; harjaaminen maistui kun eivät halunneet samanlaisia hampaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suussa on hyviä ja pahisbakteereja. Hyviksiä pitää auttaa pesemällä hampaat ja lankaamalla hammasvälit tai pahikset villiintyy, kerryttää pahanhajuista ja makuista hampaan pintaa hajoittavaa ainetta josta tulee reikä. Reikä pitää korjata tai se menee syvemmälle ja sitten aiheuttaa kovaakin kipua ja tulehduksen kehoon, jonka takia voi sairastua muihinkin tauteihin helpommin. Hampaat on tärkeä pitää kunnossa kun rautahampaiden jälkeen ei tule enää uusia hampaita luonnostaan vaan niiden on tarkoitus kestää aikuisikä suussa.

Aikalailla tällä tavalla.

Vierailija
4/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä lapsen tekemistä ja tälläistäkö tämä on? Juurtajaksain pitää selittää asioita, joista toinen ei luultavasti ymmärrä tuon taivaallista. Eikö riitä aluksi selitykseksi, että jos ei harjaa niin tulee hampaat kipeäksi ja se sattuu todella paljon? Tai hammaspeikko tulee ja ottaa hampaat pois. Sitten onkin ilman hampaita ja saa mummotekarit.

Vierailija
5/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä suurennoskuvia plakkibakteereista. Tämä tepsi minulle lapsena. Koulussa kävi joku täti pelottelemassa.

Vierailija
6/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisille olen sanonut että jos ei pese, niin tulee hammaspeikko joka kaivaa lapiolla kipeän reiän hampaaseen. Ja että äiti jahtaa nyt hammaspeikon pois sun suusta hammasharjalla, niin se ei ehdi kaivaa sitä reikää. Hyvin on toiminut ja lapsista on hauskaa harjata hampaat kun peikko saa lopulta kyytiä. Sama toistuu aamut illat.

Vierailija
7/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ienten takia. Jollei harjaa, suusta tulee verta ja hampaat voi tippua.

Vierailija
8/8 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja tytöllä on esimerkki toiminut. Aloitin harjaamisen jo kahdesta ekasta maitohampaasta ja jatkettiin siitä. Aluksi harjattiin vain iltaisin, jossain vaiheessa otettiin aamuharjaus mukaan. Äiti harjaa, lapsi harjaa. Hammaspeikoista ei muistaakseni puhuttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi