Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio-opinnoista tietävät! Pitkä vai lyhyt oppimäärä?

Vierailija
18.09.2015 |

Haluaisin kirjoittaa yo-kirjoituksissa Venäjän. En ole opiskellut venäjää peruskoulussa sillä se on toinen äidinkieleni. Voinko silti opiskella/kirjoittaa pitkän Venäjän vai vaatiiko se sitä, että olisi aloittanut opiskelun 3. luokalla? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy koulustasi

Vierailija
2/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja iPadin tekstinsyöttö sitten laittoi jostain syystä kaikki "venäjän"-sanat isolla, vaikka kuuluisivat tuossa yhteydessä tietysti olla pienellä kun kielestä kyse. Pahoittelut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:41"]

Miksi et kysy koulustasi

[/quote]

Koska olen nettilukiossa, jossa venäjän opetusta ei ole lainkaan. Olen asiasta toki kysynyt ja on vaan sanottu, että jos haluan ne kurssit käydä niin täytyy käydä jossain toisessa lukiossa. 

Nyt olen sormet sauhuten yrittänyt (huonoin tuloksin) etsiä netistä Venäjän kielen opetusta tarjoavia lukioita ja mieleen nousi kysymys, että kumpi minun pitäisi valita; pitkä vai lyhyt oppimäärä. Jotkut lukiot eivät nimittäin tarjoa lainkaan pitkää venäjää tai sitten tarjolla vain muutamia kursseja.

Ap

Vierailija
4/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa pitkän venäjän kunhan suoritat tietyn määrän kursseja lukiossa. Voit suorittaa ne myös nettikursseina, jos koulussasi ei opeteta pitkää venäjää. Venäjän opiskelu A-kielenä ei edellytä, että olisi lukenut sitä peruskoulussa, kunhan sinulla on niin hyvä kielitaito, että pärjäät lukion kursseilla.

Vierailija
5/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet äidinkielinen venäjänpuhuja, niin sinulle ei todennäköisesti ole iloa noista pitkän- tai lyhyen venäjän oppitunneista, mutta oppimäärä on suoritettava, jotta pääsee kirjoittamaan (ellei ole jotain erityistä sopimusta). Suosittelen siis, että käyt lyhyen venäjän oppimäärän lukiossa, koska siinä on vähemmän pakollisia kursseja ja menet sitten kirjoittamaan pitkän.

Vierailija
6/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:47"]

Voit kirjoittaa pitkän venäjän kunhan suoritat tietyn määrän kursseja lukiossa. Voit suorittaa ne myös nettikursseina, jos koulussasi ei opeteta pitkää venäjää. Venäjän opiskelu A-kielenä ei edellytä, että olisi lukenut sitä peruskoulussa, kunhan sinulla on niin hyvä kielitaito, että pärjäät lukion kursseilla.

[/quote]

Kiitos! Nyt pitäisi vielä löytää lukio jossa olisi tarjolla kaikki kuusi VEA-kurssia. Jostain syystä monissa on tarjolla vain 3-6, suuressa osassa ei lainkaan.

Ap

Vierailija
7/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa pitkän venäjän vaikket olisi lukenut yhtään kurssia. Pitää vain tehdä päätös, että olet saavuttanut soveltuvan kielitaidon muulla tavalla. Katso vanhoja yo-kokeita esim. Ylen Abitreenit -sivulta ja päätä sen mukaan taso.

Minulla on ollut opiskelijoita, jotka kirjoittavat italian, saksan, espanjan, venäjän - ihan minkä tahansa kielen - osallistumatta yhdellekään kurssille, koska käyttävät kieltä kotikielenä / toisen vanhemman kanssa / ovat asuneet ko. maassa jne. Tapauksesi on ihan normaali ja aika ihme jos nettilukiossa tähän ei osattu vastata.

T: lukion kieltenope

Vierailija
8/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 14:51"]

Voit kirjoittaa pitkän venäjän vaikket olisi lukenut yhtään kurssia. Pitää vain tehdä päätös, että olet saavuttanut soveltuvan kielitaidon muulla tavalla. Katso vanhoja yo-kokeita esim. Ylen Abitreenit -sivulta ja päätä sen mukaan taso.

Minulla on ollut opiskelijoita, jotka kirjoittavat italian, saksan, espanjan, venäjän - ihan minkä tahansa kielen - osallistumatta yhdellekään kurssille, koska käyttävät kieltä kotikielenä / toisen vanhemman kanssa / ovat asuneet ko. maassa jne. Tapauksesi on ihan normaali ja aika ihme jos nettilukiossa tähän ei osattu vastata.

T: lukion kieltenope

[/quote]

Jatkan vielä. Tässä ote Ytl:n kielikokeen määräyksistä ja ohjeista sivulta 3. Löytyy netistä. Reksin puheille ja hän tekee päätöksen. T: lukion kieltenope

Rehtorin päätöksellä tutkinnon kokeeseen voi erityisestä syystä osallistua myös sellainen opiskelija,
joka ei ole opiskellut lukiossa tämän luvun toisessa ja kolmannessa kappaleessa mainittuja
oppimääriä mutta jolla muutoin voidaan katsoa olevan riittävät edellytykset kokeesta
suoriutumiseen. (L 672/2005, 4 §) Tämä voi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, kun henkilö on
oppinut jonkin kielen ulkomailla tai hänellä on ollut pitkäaikainen sairaus, joka on estänyt
opiskelemasta vaadittavia kursseja.

Vierailija
9/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat kirjoittaa sen?

Vierailija
10/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kitjoiton pitkän venäjän ja kävin vain lukion pakolliset itsenäisesti kun ei omassa lukiossa sitä opetettu ja toinen lukio oli kaukana. Kaksikielinen siis minäkin.