Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkuisuutta eilen 11-vuotiaan tytön nähden (ov)

Vierailija
18.09.2015 |

Sorry huono otsikko, olin eilen ihan outo. Luin katkelman pikku-prinssistä itsekseni ja mieleeni muistui 'kesytetty'. Pyysin tyttöäni kuuntelemaan laulua (kuulokkeilla), mutta kun laulu oli niin hidastempoinen hän ei jaksanut vaan jäi 'vilja peltoon'. Itse kuuntelin alusta loppuun ja tyttö kysyi niistä millaiset ne olivat olleet ja sanoin jotenkin aika haikeat/surumieliset. Sitten koska laulun tempo oli hidas, katsottiin sanat yhdessä ja minusta ne oli tosi surulliset. Tytön mielestä ne oli vähän tyhmät. Sanoin sitten että se alkuperäinen teksti olisi parempaa ja ajattelin että varmaan hänestäkin.

Aloin lukemaan (tummennetuissa ääni vapisi enkä meinannut pystyä puhumaan näitä kohia):

- Hyvää päivää, sanoi kettu.
- Hyvää päivää, vastasi kohteliaasti pikku prinssi, joka kääntyi katsomaan, mutta ei nähnyt ketään.
- Minä olen täällä, sanoi ääni omenapuun alta...
-Kuka sinä olet? Pikku prinssi kysyi.
-Minä olen kettu, sanoi kettu.
-Tule leikkimään kanssani, pikku prinssi ehdotti.
-En voi leikkiä kanssasi, kettu vastasi. Minua ei ole kesytetty.
-Mitä tarkoittaa ”kesytetty”?
-Se on aivan liian unohdettu käsite, sanoi kettu. Kesyttää on sama kuin ”solmia siteitä... ” Nyt sinä
et ole minulle vielä muuta kuin aivan samanlainen pieni poika kuin satatuhatta muuta pikku
poikaa. Enkä minä tarvitse sinua. Sen enempää kuin sinäkään tarvitset minua. Minä olen kettu,
samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, niin me tarvitsemme toinen
toisiamme. Mutta jos sinä kesyttäisit minut, tulisi elämäni aurinkoiseksi. Oppisin tuntemaan
askelten äänen, joka olisi erilainen kuin kaikki muut. Muut askeleet saavat minut ryömimään maan
sisään. Sinun askeleesi kutsuisivat minua kuten ihana soitto. Ole hyvä...  Kesytä minut! Se sanoi.
-Kyllähän minä mielelläni, pikku prinssi vastasi, mutta minulla ei ole paljon aikaa. Minun täytyy
löytää ystäviä ja oppia tuntemaan paljon asioita.
-Ei voi tuntea kuin sen, minkä on itse kesyttänyt, kettu sanoi. Ihmisillä ei ole enää aikaa tuntea
mitään.
-Mitä minun tulee tehdä? Pikku prinssi kysyi.
-Sinun täytyy olla hyvin kärsivällinen, kettu vastasi. Ensin istuudut ruohikkoon, noin, vähän etäälle
minusta. Minä tarkastelen sinua, etkä puhu mitään. Väärinkäsitykset johtuvat aina sanoista.
Mutta päivä päivältä voit istua lähemmäksi...
Niinpä pikku prinssi kesytti ketun. Ja kun eronhetki lähestyi, sanoi kettu:
-Voi... ! Kuinka tulenkaan itkemään.
-Se on oma syysi, sanoi pikku prinssi, en minä halunnut sinulle mitään pahaa, mutta itsehän pyysit,
että kesyttäisin sinut...
-Aivan niin, sanoi kettu.
-Mutta silloinhan et voittanut mitään!
-Voitinpas, sanoi kettu. Hyvästi. Nyt saat salaisuuteni. Se on hyvin yksinkertainen: Ainoastaan
sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. Ihmiset ovat unohtaneet tämän
totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on aina vastattava siitä, mitä olet
kesyttänyt.

Tyttöni siis kyseli että itkenkö ja kielsin, mutta sitten jälkeenpäin juttelin tyttöni kanssa että eihän ole outoa, jos sanoista herkistyy..ja hänestä ei  (hyvä että on lapsen asenne).

Herkistyminen varmaan johtui syyllisyyden tunteesta, en ole ollut tarpeeksi hyvä äiti. Olen antanut liian vähän aikaa lapsilleni olen syrjättänyt heidät olemalla kuuntelematta heitä. Olen kuitenkin ottanut pieniä askeleita. Mielessä täytyisi pitää, että elää lapsensa ja läheistensä kanssa elämää niin että asiat eivät kaivele mieltä, jos eron hetki koettaa.

Mutta mikä on palstan tuomio tuosta itkuhommasta ja kuulostiko oudolta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika.

Vierailija
2/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Oudolta kuulostaa, eikä niinkään sen takia että herkistyit vaan että jaksoit vuodattaa moisen soopan palstalle.

Onko sulla mielenterveysongelmia muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin??? Tai no en kyllä edes jaksanut kokonaan lukea. Outoa on, tosiaan...

Vierailija
4/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oudolta kyllä kuulostaa joo. TOI TEKSTI.

Tuli vain mieleen, että yritätkö viestittää meille palstalaisille jotain noilla tummennetuilla kohdilla? (lol)

Vierailija
5/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuohon aina se vakiovastaus, jos lapset ihmettelevät tunnereaktioitani "ymmärrät sitten vanhempana".

Se on mielestäni aika hyvä vastaus. Että kaikkea ei tarvitse ymmärtää vielä. Mutta luota äitiisi, tämä on normaalia. Tunteet ovat hyväksi ihmiselle.

Vierailija
6/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:01"]

Tuli vain mieleen, että yritätkö viestittää meille palstalaisille jotain noilla tummennetuilla kohdilla? (lol)

[/quote]

Hassua, mä ymmärsin kyllä ap:n tekstin ja vuodatuksen.

Kirjasta Pikku Prinssi ja sama kohtaus on koskettanut mua, kun koulussa luin lapsille kirjaa.

Vierailija
7/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:01"]

[/quote]

Hassua, mä ymmärsin kyllä ap:n tekstin ja vuodatuksen.

Kirjasta Pikku Prinssi ja sama kohtaus on koskettanut mua, kun koulussa luin lapsille kirjaa.

[/quote]

Opettajana? Itse epäilin myös hormonaalista syytä.

ap

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee; niin en ainakaan tietoisesti yrittänyt mitään viestittää. Vaikka varmasti nuo sanat ovat jokaiselle aikuiselle hyvin tärkeitä.

Vierailija
8/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkistyminen on ihan normaalia, mutta se että mietit asiaa vieläkin ja kirjoitit (tai toivottavasti kopioit) tekstin tänne on todella erikoista. Vaikutat ylianalyyttiseltä asioihin takertujalta. En tiedä onko tuollainen käytös vielä normaalin rajoissa, mutta näin tekstinä asiaan tutustuessa tuntuu että jäät jumiin johonkin tapahtumaan tai ajatukseen etkä pääse siitä yli. Tuollaisella rasitat itseäsi ja läheisiäsi paljon. Onko sinulle tapahtunut jotain stressaavaa, traumaattista tms? Sopisi siihen, että teet "kärpäsestä härkäsen"

Vierailija
9/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvä ihme nyt sentään. Millainen jääkaappi ap tavallisesti on jos herkistyminen ja liikuttuminen 11-vuotiaan lapsensa edessä on ylianalysoitavan outoa? Onko teillä muuten tunteiden ilmaisu ja näyttäminen vaikeaa tai tavatonta?

Mä olen itse sellainen, että liikutun, herkistyn ja vollotan ties mistä; tunteellisista ohjelmista, lauluista, lasten kevätjuhlista, suvivirsistä tai vaikka vaan siitä, kun tuntematon lapsi kävelee vaikka vaarinsa kanssa käsikädessä. Musta olisi ennemmin kummalliselta jos lasteni mielestä mun tunteellisuus olisi outoa, järkyttävää ja mun pitäisi jälkikäteen selitellä tunteitani.

Vierailija
10/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan hyvä merkki, että osaat herkistyä asiasta joka koskettaa sinua ja tuntuu tunteikkaalta. Siten osaat nauttia elämästä paremmin, jos osaat itkeä kun itkettää ja nauraa kun naurattaa :)

Vierailija
11/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika, älä ota noin raskaasti! Ei liikuttumista pidä pelästyä. Ellet sitten tunne, että sulla on jotain pielessä ja sen takia herkistyt...? Minä ainakin liikutun kaikenlaisesta, kirjoista, elokuvista, jonkun sanoista ym. ja ääni kyllä murtuu jos pitää jotain liikuttavaa lukea. Olen sellainen luonteeltani, että tunteet on aina pinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä