Jäin työttömäksi. Peruako lapsen päiväkotipaikka ja pitääkkö lapsi päivät päiväkodissa?
Määräaikaisuus loppuu, uudesta työstä ei mitään tietoa. Olisiko viisainta pitää lapsi päiväkodissa, vaikka olen itse päivät työttömänä kotona? Vai peruakko päiväkotipaikka ja jos joskus saa uuden työn niin hakea päiväkotipaikkaa uudelleen? Mutta silloin sitä ei välttämättä saa mistään läheltä.
Kommentit (12)
Ei kannata irtisanoa hoitopaikkaa. Hankalampaa se sitten on hakea sitä uudelleen. Inhottavaa myös, jos pitää aloittaa uudessa paikassa. Kun mä olin lapsi, mun äiti teki sijaisuuksia, ja aina sijaisuuden jälkeen mulla vaihtui hoitopaikka. Oli tosi kurjaa vaihtaa aina uuteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkotipaikat olekaan tarveharkintaisia? Jos et saa uutta työpaikaa kuukauden kuluessa, luovu hoitopaikasta. Pitäisi olla niin, että työssäkäyvät ovat aina etusijalla, kun noita paikkoja annetaan.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus. Kaikki saa lapsensa kokopäiväiseksi päiväkotiin, oli töitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkotipaikat olekaan tarveharkintaisia? Jos et saa uutta työpaikaa kuukauden kuluessa, luovu hoitopaikasta. Pitäisi olla niin, että työssäkäyvät ovat aina etusijalla, kun noita paikkoja annetaan.
Suomessa on ollut jo vuodesta 1996 subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Musta on ihanaa kun työttömänä on aikaa olla lapsen kanssa. Ei mitään järkeä tunkea lasta hoitoon tällöin
Kuinka vanha lapsi on? Jos kovin pieni, kannattaa ottaa kotiin. Jos taas jo iso ja kaverit päiväkodissa tärkeitä, kannattaa pitää hoitopaikka.
Ruotsissa on pakko jättää lapsi hoitopaikkaan vaikka äiti haluaisi pitää kotona , jos on pienempi sisarus tai työttömyys.
Kamalaa joutua työttömäksi.On kuin matto vedettäisi jalkojen alta.
Tarvitset varmaan kuitenkin aikaa työnhakuun, kouluttautumiseen, projektista irroittautumiseen, uusien suunnitelmien pureskelemiseen. Mistä saat sen kaiken ajan, jos lapsi on kaikenaikaa kotona? Entä millainen oletusarvo sinulla on siitä, että kuinka nopeasti uusia töitä voi ilmaantua? Onko sun alalla mahdollista tehdä keikkahommia, saatko lapsen johonkin hoitoon niiden ajaksi, jos luovutte hoitopaikasta? Entä lapsi, viihtyykö hän ja tarkoittaisiko hoitopaikasta luopuminen lapsen ystävyyssuhteiden katkeamista?
Eikö siellä päiväkodissa voi olla lyhyitä päiviä tai välillä voi jäädä kotiinkin jos siltä tuntuu?
Tuntematta sinua ja tilannnetta, sanon että ÄLÄ luovu paikasta. Käytä muutama kuukausi tehokkaaseen uuden työn etsimiseen / kouluttautumiseen / TEHOKKAASEEN miettimiseen mitä teet seuraavaksi/ mitä haluat. Samalla lapsesi pysyy varhaiskasvatuksessa ja oppii asioita, leikkii kavereidensa kanssa ym.
Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Sikäli kyllä tarveharkintaisia, että lapsella se tarve on eikä vanhemmalla. Vain vuorohoidossa vaikuttaa vanhempien työ, opiskelu tai muu.
Miten sinä sitten lähtisit lyhyellä varoitusajalla töihin - mikä on usein työttömän suurin ja ainoa ansio, jolla työpaikan saa - jos sinulla ei olisi hoitopaikkaa? Oma ratkaisuni oli pitää osa-aikainen hoitopaikka, jolloin sen saattoi helpommin vaihtaa kokoaikaiseksi samassa hoitopaikassa. Nopeillaan kutsu sijaiseksi tuli "kauanko sinulla menee ennen kuin ehdit tänne". Onneksi lapset olivat jo valmiiksi hoidossa sinä päivänä.