"Työuupumus johtuu parisuhteesta" t. psykiatri lööppilehdessä
Anteeksi mitä juuri näin? Työuupumusilmiön taustalla ei olekaan liika työkuormitus tai ankea pomo, vaan parisuhteesi? En valitettavasti näe lukea loppuun, joten mikähän mahtaa sitten olla sinkun työuupumuksen syy?
On olemassa uupumusta (syystä x, y, z) ja työuupumusta, joka on työperäistä. Tämä kannattaisi jokaisen sisäistää. Tällaiset aivopierut ei ole avuksi yhtään kenenkään kannalta. Ankeat pomot saa tästä vain lisää sytykettä "noniin, tiesinhän, että vika on henkilössä itsessään" ja oravanpyörä pyörii.
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/38fd512c-dd23-46d4-b2af-f1bdcd7892bc
Kommentit (32)
Liian suuri työmäärä, vähäiset vaikutusmahdollisuudet työpaikalla, epäoikeudenmukainen kohtelu ovat esimerkiksi syitä siihen, että ihminen uupuu. Vaikka olisit lapseton sinkku, niin et voi tehdä jatkuvasti putkeen vuosikausia ylitöitä kiireen ja aikapaineen alla. Tulosta pitäisi tehdä oman terveytensä kustannuksella
Jossain vaiheessa työt eivät enää suju kunnolla. Unohtelua, virheitä ja keskittymisvaikeuksia eikä lepokaan enää palauta. Moni masentuu ja kokee itsensä huonoksi, kun ei "pärjää".
Toki työntekijän vaativuus itseään kohtaan vaikuttaa siihen, että jotkut ovat alttiimpia uupumaan kuin muut. Jotkut painaa pitkää päivää koko työuransa, mutta eivät väsy. Tosin usein heillä on myös alaisia auttamassa.
Onhan se selvää, että jos parisuhteessa menee huonosti, niin se heijastuu myös työntekoon. Mihinkäs ne ongelmat mielestä pakenisi. Vaan silloinkin yleensä selvitään normaaleissa työoloissa. Tässä maassa avioeroja on vuosittain niin paljon, että osa työntekijöistä olisi burnoutissa vähän joka työpaikalla.
Johtuuko sinkun työuupumus sitten kumppanittomuudesta ja seksin puutteesta?
Entä jos ei ole parisuhteessa? Sitten varmaan puoskarin mielestä se on uuvuttava tekijä. Mutta työ ei varmasti uuvuta ketään ikinä.
Miksi muuten niin moni lääkäri on juoppo?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina mielelläni käynyt töissä ja tehnyt ylitöitäkin, että ei olisi kotiin tarvinnut mennä joten en käsitä näitä puheita joillakin että työ kuormittaa. Kyllä se kuormittava tekijä on perhe ja kotona asuva narsisti eikä työ. Työ on lepoa ja henkireikä siinä helvetissä missä ihminen joutuu elämään vapaa-ajallaan.
Minä ymmärrän sinun tilanteesi. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla se narsissi ei ole kotona vaan esim työpaikalla. Töitä on myös erilaisia. Kaikissa ei käy päinsä se, että sinulle riittää 7, kun asiakas ja sen myötä pomo ihan mustana valkoisella vaatii kymppiä. Se ei ole mikään kiltin tytön oma kuvitelma, vaan vaatimus ylhäältä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keikkunut ajoittain työuupumuksen partaalla jo vuosia. Alani ja työnkuvani on sellainen, että uupuminen on yleistä. Pitkiä työputkia ja ylitöitä, vaikeita asiakkaita, tarve olla samaan aikaan luova ja tarkka, kilpailuhenkiset työkaverit lähes joka työpaikassa. Kampittamista, selkäänpuukotusta, YT-neuvotteluja ja ulos savustamista. Tätä on ollut lähes koko työurani eli lähes 20 v.
Välissä olen tehnyt lapset. Jo valmiiksi loppuunajettuna olen saanut kaksi Keskosta ja yhden raskauden jälkeisen masennuksen. Pikkulapsivuodet olivat karmeita: pitkiä työpäiviä ja työmatkoja pois lasten luota. Töissä vihjattiin, että jos en taivu niin ei taida työ mulle sopia. Yt:ssä sain lähteä heti ensimmäisenä päivänä äitiysloman jälkeen. Kun aikaa oli hädin tuskin lapsille, niin sitä ei todella enää ollut miehelle tai itselle. Mies ei koskaan ymmärtänyt, että olin puun ja kuoren välissä. Ajauduttiin erilleen ja erottiin.
Välissä korona ja äidin kuolema. Silti sinnittelin. Nyt kotiasiat ovat hyvin. Lapset jo vähän isompia ja uusi onnellinen parisuhde. Olen kuitenkin totaalisen uupunut työstä. Joudun jatkuvasti kumartamaan työlle ja pyllistämään muulle elämälle. Privaattielämä ei minua uuvuta, mutta riski on, että tuohan ihmissuhteet tässä työssä.
Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko sinkun työuupumus sitten kumppanittomuudesta ja seksin puutteesta?
Kyllä, kun ajattelevat elämänsä olevan niin tyhjää kun ei ole välittävää ja elämään motivaatiota tuovaa kumppania kotona odottamassa. Elämässä ei ole muuta kuin työ. Yhtä lailla kuin huonossa parisuhteessa olevaa ehkä sitten rasittaa mennä sinne kotiin kun siellä on se ärsyttävä tyyppi odottamassa. Työ ei kiinnosta, kun se juttu rasittaa joka päivä. Ongelmat kotona on useimmiten syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkullakin? Vai onko kenties psykiatri sitä mieltä, että silloin työuupumus johtuu parisuhteen puutteesta?
Vikahan ei tietenkään voi siinä työssä olla.Jos yhtään tunnen lööppilehdistön logiikkaa, niin kaikkihan johtuu aina seksistä. Et harrasta tarpeeksi seksiä. Harrasta lisää seksiä. Ai harrastat jo seksiä? Harrasta parempaa seksiä.
Hei, älä harrasta niin paljon seksiä, et jaksa muuta!
Mitä jos seksiuupumus johtuukin työstä. Otetaanko työuupumus lööpoimediassa sitten vakavasti.
Entä jos uupuminen paranee etätöissä, onko vika silloin parisuhteessa, työssä vai missä...
Mitenkä jos parisuhde kärsii töistä?
V*ttuileva pomo, osa elämäänsä kyllästyneiden työkavereiden v*ittuilu, asiakkailta saatu pska niskaan. Pitäisi joustaa, jäädä ylitöihin tai tulla aiemmin töihin. Ei niistäkään kiitosta, enemmän vaaditaan eikä sekään tahdo riittää. Sitten jos ilmaiset, että ylitöitä en voi tänään tehdä koska minulla on omakin elämä, tulee syyllistämistä miten nyt jätät toiset pulaan. No, ei ole minun ongelma!
Ei ole nimittäin yksi eikä kaksi kertaa, kun tulen kotiin ja huomaan olevani pahalla tuulella töissä tapahtuvien tilanteiden takia. Perheeltä olen kuullut, miten työpaikkaa pitäisi vaihtaa, koska olen jatkuvasti väsynyt, ärtynyt tai ylitöissä. Vapaapäivinä olen taas kuin eri ihminen.
Työpaikkaa olen vaihtamassa heti, kun sopiva sellainen tulee vastaan.
Huonossa parisuhteessa pysyminen on vapaaehtoista. Mutta huonossa työpaikassa sinnittely on kuitenkin monille välttämätöntä rahan takia. Siksi ne eivät ole verrattavissa.
Onks joku lukenut? Vai oliko artikkelin alku vaan toimittajan pyrkimys saada lisää tilaajia, kun on pakko ottaa selvää, "väittääkö joku Oikeesti niin?"
Hei, älä harrasta niin paljon seksiä, et jaksa muuta!