Sinä onnellinen köyhä, kerro elämästäsi
Kerro minkälaista on elää köyhän lapsiperheen elämää? oletko onnellinen? saavatko lapsesi samoja juttuja kuin muut ikäisensä vai jäävätkö jostain paitsi?
Kommentit (8)
Pakastin on kohta täynnä talven varalle ja kellarikin tulee vielä täyteen juureksista, mehuista ja säilöttyistä sienistä. Vaati eniten vaivannäköä ja vähemmän rahaa! Kesäkanat lopetamme ja syömme. Munia on riittänyt. Ehdin olla lasten kanssa. Olemme onnellisia. Lapset eivät vaadi paljoa. Heillä on puhtaat ja ehjät vaatteet kouluun, älypuhelimet ja kotona on internet. Ekaluokkalainen sai uuden repun. Kolmasluokkalaisen reppu on edelleen sama, kun on kestänyt. Luistimet ja sukset on ja säänmukaiset vaatetukset muutenkin. Koulu ilmoittaa aina ilmaisista harrastuksista ja niistä valitsevat omansa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:08"]
Pakastin on kohta täynnä talven varalle ja kellarikin tulee vielä täyteen juureksista, mehuista ja säilöttyistä sienistä. Vaati eniten vaivannäköä ja vähemmän rahaa! Kesäkanat lopetamme ja syömme. Munia on riittänyt. Ehdin olla lasten kanssa. Olemme onnellisia. Lapset eivät vaadi paljoa. Heillä on puhtaat ja ehjät vaatteet kouluun, älypuhelimet ja kotona on internet. Ekaluokkalainen sai uuden repun. Kolmasluokkalaisen reppu on edelleen sama, kun on kestänyt. Luistimet ja sukset on ja säänmukaiset vaatetukset muutenkin. Koulu ilmoittaa aina ilmaisista harrastuksista ja niistä valitsevat omansa.
[/quote]Kuulostaa hyvältä elämältä. Miten asutte?
Olen entinen tosi köyhä, nyt on vähän rahaa. Auton omistaminen on tuonut lisää stressiä, joskin myös mahdollisuutta tehdä enemmän valintoja. Valinnat ei ole tehneet onnellisemmaksi. Harrastuksia enemmän -> vähemmän aikaa ystäville ym. Ja valintojen vaikeus ahdistaa. Hyvää tässä on se, että yllättävä lasku ei kaada taloutta, voi ostaa kivat vaatteet ja hyvät kengät. Ei myös tunnetta loukussa olemisesta. Ennen, jos oli vaikka kiva kurssi johon haluaisi osallistua, ei ollut rahaa mennä, nyt voi mennä tai olla menemättä. Ajattelin kyllä alkaa himmailemaan, mm. luopua autosta ja maksullisista harrastuksista. Metsäretket ja pyöräily taas ajankohtaiseksi.
Minä saan seksiä joka päivä ja se rriittää
Saan aika lailla samoja asioita kuin muutkin ikäiseni. "Matkuksissa" käymme harvemmin. Minulla on upea huone jne. Käymme elokuvissakin ja lomilla. Vanhempani joutuvat lainaamaan minulta rahaa, mutta ei se niinkään haittaa. Minusta pidetään huolta. Lapsia on paljon. Kyllähän se kirpaisee, kun sanotaan, ettei ole rahaa ja tili on miinuksella, mutta tämä on elämää. Elämä on, niin kuin äitini tapaa sanoa :) Terveisin 12 v tyttö.
Olen vapaa kuin taivaan lintu. Ei ole mammonaa, ei mitään.
En ole erityisen uskonnollinen, mutta eikö Jeesus juuri tätä tarkoittanut? Näin on hyvä. Eikä käärinliinoissa ole taskuja.
Leipää ja vettä, ja joskus vesi muuttuu viiniksi. 😉
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaa kuin taivaan lintu. Ei ole mammonaa, ei mitään.
En ole erityisen uskonnollinen, mutta eikö Jeesus juuri tätä tarkoittanut? Näin on hyvä. Eikä käärinliinoissa ole taskuja.
Leipää ja vettä, ja joskus vesi muuttuu viiniksi. 😉
Ai sori, nyt vasta huomasin että kysymys oli lapsiperheille. Olen vela, mutta eipä pätkätyöläisen kannata perhettä perustaa.
Omaan köyhyyteeni en ole lapsia halunnut. Yksin eläessä suu vielä pysyy kohtuullisesti leivän syrjässä kiinni.
Jos lapsia olisi, niin tuskin olisivat saaneet sitä kaikkea mitä parempiosaiset lapset saavat esim. harrastuksiin. Säästöä tämä on tietysti suomalaiselle yhteiskunnallekin. Antaa hyväosaisten lisääntyä keskenään ja täyttää maa.