Sipilän puolella olevat: vastatkaapa näihin tiukkoihin kysymyksiin!!!
Eli:
1. Onko sinusta oikein, että köyhiltä otetaan (lapsiperheet, eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja matala palkkaiset) kun samaan aikaan firmat jakavat historiallisen suuria osinkoja ja rikkaat rikastuvat yhä entisestään?
2. Miksi minun pitäisi luopua toooodella pienistä tuloistani Suomen hyväksi, kun samaan aikaan johtajilla on aivan järkkyttävän suuret palkat ja bonukset!
3. Miten Sipilän leikkaukset parantavat Suomen vientiä? Ja työllisyyttä? Vihjasi suoraan, että poliisit ja sairaanhoitajat maksavat yritysveron ym. muutokset. Miksi heidän pitää se maksaa?
4. Miksi minun pitäisi kärsiä siitä että sairastun? Jään ilman palkkaa vaikka en voi sairastumiselleni mitään, onko se oikein?
5. Miksi meille ei tule eläkekattoa? Kymmenien tuhansien tai edes useiden tuhansien eläkkeitä ei kukaan tarvitse eikä ole ansainnut.
6. Miksi meille otetaan uusia maahanmuuttajia elätettäväksi vaikka samaan aikaan joudumme leikkaamaan omista tuloistamme?!
7. Miksi julkiselta sektorilta otetaan vaikka yrityksien työntekijöillä on usein parempi palkka ja paremmat edut? Eikö meiltä lopu osaaminen ja asiantuntijat kun he loikkaavat julkiselta pois yksityisille (näin olen kuullut monen suusta)?
Voitte lisätä kommentteihin myös kysymyksiä, numeroikaa (ja erotelkaa ne tekstistä selkeästi) juoksevasti aloittaen nyt sitten numerosta 8.
Haluan ehdottomasti kuulla vastauksianne, koska en ymmärrä tätä politiikkaa yhtään! Vaikka siis työskentelen yksityisessä yrityksessä, olen opiskellut taloutta jne.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:57"]
Eli:
1. Onko sinusta oikein, että köyhiltä otetaan (lapsiperheet, eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja matala palkkaiset) kun samaan aikaan firmat jakavat historiallisen suuria osinkoja ja rikkaat rikastuvat yhä entisestään?
2. Miksi minun pitäisi luopua toooodella pienistä tuloistani Suomen hyväksi, kun samaan aikaan johtajilla on aivan järkkyttävän suuret palkat ja bonukset!
3. Miten Sipilän leikkaukset parantavat Suomen vientiä? Ja työllisyyttä? Vihjasi suoraan, että poliisit ja sairaanhoitajat maksavat yritysveron ym. muutokset. Miksi heidän pitää se maksaa?
4. Miksi minun pitäisi kärsiä siitä että sairastun? Jään ilman palkkaa vaikka en voi sairastumiselleni mitään, onko se oikein?
5. Miksi meille ei tule eläkekattoa? Kymmenien tuhansien tai edes useiden tuhansien eläkkeitä ei kukaan tarvitse eikä ole ansainnut.
6. Miksi meille otetaan uusia maahanmuuttajia elätettäväksi vaikka samaan aikaan joudumme leikkaamaan omista tuloistamme?!
7. Miksi julkiselta sektorilta otetaan vaikka yrityksien työntekijöillä on usein parempi palkka ja paremmat edut? Eikö meiltä lopu osaaminen ja asiantuntijat kun he loikkaavat julkiselta pois yksityisille (näin olen kuullut monen suusta)?
Voitte lisätä kommentteihin myös kysymyksiä, numeroikaa (ja erotelkaa ne tekstistä selkeästi) juoksevasti aloittaen nyt sitten numerosta 8.
Haluan ehdottomasti kuulla vastauksianne, koska en ymmärrä tätä politiikkaa yhtään! Vaikka siis työskentelen yksityisessä yrityksessä, olen opiskellut taloutta jne.
[/quote]
1. On oikein. PK-yritykset ovat suurin työllistäjä Suomessa. Uudistukset helpottavat yritysten toimintaa ja luovat uusia työpaikkoja.
2. Tämä on markkinatalous. Toiset pärjäävät hyvin, toiset huonommin.
3. Kun työnanatajien kulut pienenevät, työllisyys paranee. Myös kansainvälinen kilpailukyky paranee.
4. Liian monet huijaavat sairauslomia. Tämä muutos vähentää huijauksia.
5. Toiset menestyvät elämässä, toiset eivät.
6. Suomi on pian eläkeläisten valtakunta. Tänne tarvitaan nuoria maahanmuuttajia.
7. Julkiselta sektorilta loppuvat pian rahat, on pakko leikata.
1. Eihän se oikein ole, mutta pitää muistaa että suomessa on niitä rikkaita huomattavasti vähemmän. Joten suuret säästöt tulee kun ottaa isolta määrältä vähän kuin jos ottaa pieneltä määrältä paljon.
.
2. Kuulostat ihan siltä kuin sinulta oltaisiin viemässä ihan koko palkka. Näin ei siis tosiaankaan ole. Minäkin olen pienituloinen mutta elämäni on mitoitettu siten että minulla on varaa luopua pienestä osasta yhteiseksi hyväksi.
.
3. Jos firmat säästävät palkkakustannuksissa, on heillä enemmän rahaa sijoittaa juuri vientiin. Palkkakustannukset ovat AINA firman suurin kuluerä ja sen pienennys alentaa kynnystä palkata ihmisiä. Eikös täälläkin foorumeilla ole valitettu kuinka firmalla ei ole varaa palkata vaikka töitä olisi?
.
4. Oletko laskenut paljonko työnantajasi menettää siitä että sairastut? Vähemmän siarastelevat joutuvat myös kärsimään kun kantavat vastuun myös sairastajan töistä. Harvoin parin päivän poissaoloon palkataan sijaistakaan (ja miksi maksettaisiin sekä sinun että sijaisen palkka kyseiseltä ajalta?). Nyt sairauslomapäiville voidaan palkata sijainen, ja se parantaa työllisyyttä, sekä työkavereidesi elämää.
.
5. Eläkekattoa kannatan. 3000 eur maksimi olisi erittäin sopiva.
.
6. Maahanmuuttoasiat kiinnostavat minua yhtä paljon kuin banaanien käyryysdirektiivit.
.
7. Eihän julkisen hallituksen koura voi koskea yksityisiä ihmisiä. Vapaus valita pitää kuitenkin säilyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:58"]7. Miten valtio voisi määrätä yksityisenpuolen palkkoja? [/quote] Miten valtio voi määrätä kuntapuolen palkkoja?
[/quote]
Kai valtio pystyy siihen vaikuttamaan miten julkista rahaa käytetään, mutta en ymmärrä miten valtio voisi määrätä minkälaisia palkkoja työntekijät itsekseen yritysten kanssa sopivat. Melko radikaalia yksilönvapauteen puuttumista.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:57"]Eli:
[/quote]
1. Tuo on väärin, kailkilta otetaan ja eritoten rikkailta. Et vaam tajua sitä.
2. Suomessa ilmainen korkeakoulutus, johon saat vielä rahaa valtiolta. Olet tervetullut opiskelemaan johtajaksi.
3. Katteett paranee, voitetaan kauppoja ja saadaan omille töitä
4. Siis rikaskin kärsii, et vain sinä. Minäkin kärsin, mutta en koe kärsiväni.?
5.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:58"]
7. Miten valtio voisi määrätä yksityisenpuolen palkkoja?
[/quote]
Miten kolmikanta on ollut mahdollinen?
[/quote]
Kolmikannassa on määritelty pohjapalkkoja, ei palkkojen ylärajaa. Eikä siinäkään valtio ole ollut mitenkään määräävässä asemassa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:57"]
Eli:
[/quote]
1. kyllä on
2. sä et siis halua maksaa omaa osuuttasi hyvinvointiyhteiskunnasta vaikka käytät sen palveluita?
3. nyt korjataan julkisen sektorin vajeita.
4. miksi jonkun muun pitäisi maksaa sulle palkkaa kun olet sairaana? ei se niidenkään vika ole.
5. isojen eläkkeiden saajat ovat kyllä kustantaneet ne. jos eläkkeisiin tulee katto, niin sitten pitäisi tulla katto niiden maksuihinkin.
6. koska kohta kun suomi lähtee nousuun, niin me tarvitaan työvoimaa.
7. väitteet ei pidä paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:57"]Eli:
[/quote]
1. Tuo on väärin, kailkilta otetaan ja eritoten rikkailta. Et vaam tajua sitä.
2. Suomessa ilmainen korkeakoulutus, johon saat vielä rahaa valtiolta. Olet tervetullut opiskelemaan johtajaksi.
3. Katteett paranee, voitetaan kauppoja ja saadaan omille töitä
4. Siis rikaskin kärsii, et vain sinä. Minäkin kärsin, mutta en koe kärsiväni.?
5. Eläke yleensä ansaitaan.
6. Tämä onkin kallista meille. Lisäksi heidän pitäis mennä eu-rajan ekalle poliisiasemalle eikä vaeltaa meille. Eivät ole schengeniläisiä, joten eivät voi vapaasti liikkua.
7. Kaikki eivät loikkaa. Osa lähtee, kuka pääsee, joku otetaan. Ei täs nyt ole kellään paljoa valinnamvaraa.
Sinulla on aika vanhahtava ajatuskuvio (Köyhälistö), liekö peruja kotoasi. Raikasta ja ala ajatella omilla aivoilla.
Onko sinun sairastumisesi sitten työnantajan syytä, kun hänen se pitäisi kokonaan maksaa? Tiedätkö, että varsinkin pienyrittäjä voi olla aika kusessa, jos joutuu maksamaan mansikoita tekemättömästä työstä...
Voisiko ap tai joku muu selittää vähän noita historiallisen suuria osinkoja? Onko se ihan totta, vai vain parista lööpistä vedettyä mutua? Noita bonuksia minäkään en ymmärrä ja hyväksy, mutta osinkojahan on pakko maksaa, jos tarvitsee yritykseen pääomaa.
Koska olemme eläneet yli varojemme on pakko leikata.
Kyllä. Vaikka se sattuu juuri sinuun. Vaikka Sipilä on varakas se ei vaikuta tähän.
Järkyttävää et täälläkin näkyy jo toi "jotkut menestyy, jotkut ei" -mentaliteetti! Ikäänkuin olis ihmisen itsensä vika jos on matalapalkkainen! Kyllä hyväosaisten tehtävä on auttaa vähempi osaisia, ja nimenomaan ensin työllistää oma kansa ja ottaa sitten vasta muita tekemään niitä hommia!
No nythän noita maahanmuuttajia tulee, joille ei paljoa tarttekaan maksaa! Eli laitetaan ne tekemään pienellä palkalla töitä julkiselle sektorille! Tekevät varmasti pienellä palkalla ja osa varmaan jopa ilman lomiakin! Me suomalaiset voimmekin sitten jäädä kotiin makaamaan ja ne mamut elättää meidät! Eikös tämä siihen ole menossa? Vai miten tuo estetään?
symyksiin 1,2,4 ja 7: ei ole oikein ja ehdottomasti olisikin parempi että kaikilta leikattaisiin tasapuolisesti. Tuo ratkaisu on kuitenkin AY-liikkeen käsissä eikä hallituksen ja koska AY-liike ei suostunut näihin talkoisiin, niin hallitus joutuu käyttämään näitä rajallisia ja epäreiluja keinoja joita sillä on käytössään.
Kysymys 3: leikkaamalla julkisia menoja mahdollistataan julkisen rahan satsaaminen jonnekin muualle, esim. infrahankkeisiin, jotka työllistävät.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:56"]
Järkyttävää et täälläkin näkyy jo toi "jotkut menestyy, jotkut ei" -mentaliteetti! Ikäänkuin olis ihmisen itsensä vika jos on matalapalkkainen! Kyllä hyväosaisten tehtävä on auttaa vähempi osaisia, ja nimenomaan ensin työllistää oma kansa ja ottaa sitten vasta muita tekemään niitä hommia!
No nythän noita maahanmuuttajia tulee, joille ei paljoa tarttekaan maksaa! Eli laitetaan ne tekemään pienellä palkalla töitä julkiselle sektorille! Tekevät varmasti pienellä palkalla ja osa varmaan jopa ilman lomiakin! Me suomalaiset voimmekin sitten jäädä kotiin makaamaan ja ne mamut elättää meidät! Eikös tämä siihen ole menossa? Vai miten tuo estetään?
[/quote]
On ihmisen itsensä vika jos on matalapalkkainen. Suomessa on ilmainen koulutus, siitä vaan opiskelemaan joku kunnon ammatti. Itse olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa, enkä ole missään matalapalkka-alalla, vaan yrittäjä. Jokainen voi myös ryhtyä yrittäjäksi. Mamut usein ajautuvat matalapalkkaisille aloille, vaikka olisivat korkeasti koulutettujakin. Se johtuu suomalaisten rasismista. Insinööri ei kelpaa, jos se on opiskellut Irakissa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:56"]Järkyttävää et täälläkin näkyy jo toi "jotkut menestyy, jotkut ei" -mentaliteetti! Ikäänkuin olis ihmisen itsensä vika jos on matalapalkkainen! Kyllä hyväosaisten tehtävä on auttaa vähempi osaisia, ja nimenomaan ensin työllistää oma kansa ja ottaa sitten vasta muita tekemään niitä hommia!
[/quote]
Suomessa on se hieno puoli, että kellä tahansa on mahdollisuus koulutauttua miksi haluaa - vaikka suuripalkkaiseen johtajan tai lääkärin ammattiin! Koulutus on käytännössä ilmainen (opintolainaa voi ottaa joihinki pikkumaksuihin) ja opintotuellakin on mahdollista elää (ei ehkä helsingissä mutta muualla), jos oikein nuukaksi rupeaa.
Ainoa mitä tarvii tehä, on laittaa se rakas perse penkkiin ja ottaa kirja käteen!
Niin kauan kuin ylläoleva on mahdollista kenelle tahansa suomalaiselle, taustaa lukuunottamatta, on kenenkään turha valittaa että kun olen köyhä ja matalapalkkainen. Kouluttaudu lääkäriks! Se on ihan korvien välistä kiinni! Työtä se toki vaatii, mutta ei se mahdoton ole! Joten älkää valittako aina, että köyhä sitä ja köyhä tätä.
Arvostakaa ihmiset hyvät Suomessa sitä, että kenellä tahansa on mahdollisuus kouluttautua mihin tahansa. Sitä mahdollisuutta ei ole kuin kourallisilla maailman väestöstä. Olette oikeasti etuoikeutettuja!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:58"]7. Miten valtio voisi määrätä yksityisenpuolen palkkoja?
[/quote]
Miten valtio voi määrätä kuntapuolen palkkoja?