Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18v. Yksin ulkomaille?

Vierailija
31.03.2022 |

Olen 18 vuotias tyttö ja varasin eilen itselleni kahden viikon päähän 8pv Rooman reissun. Tarkoitus olisi löhteä yksin, mutta vanhemmat vastustavat. Mikä avuksi, voivatko he jotenki estää lähtöni?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät voi, olet täysi-ikäinen.

Vierailija
2/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoksi vaan, kondomeja mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat ovat itse tienattuja, niin eivät voi. Tosin voi olla ettei kotiin ole myöskään palaamista, kun kerran olet jo täysi-ikäinen ja pystyt huolehtimaan itsestäsi.

Vierailija
4/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran olet elämässäsi muuten matkustellut?

Vierailija
5/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma on suht turvallinen maa matkustaa. Välttele ahtaita kujia ja pimeään aikaan yksin liikkumista.

Eivät voi vanhemmat sinua estää, olet aikuinen ihminen.

Hauskaa matkaa.

Vierailija
6/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rooma on suht turvallinen maa matkustaa. Välttele ahtaita kujia ja pimeään aikaan yksin liikkumista.

Hauskaa matkaa.

Rooma - maa? :-)

Mutta joo, suht. turvallinen, kunhan pitää taskuistaan ja käsilaukustaan huolta ja välttää pahimpia ruuhkia.

Vierailija
7/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa matkaa.

Aikamatka Rooman valtakuntaan :)

Vierailija
8/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat taatusti pelkäävät, että erehdyt huijatuksi tai jonkun lipevän miehen mukaan joka voi johtaa ikäviin asioihin. Kun olet kuitenkin aina heidän "pikkuinen tyttönsä" ja haluavat sinulle vain hyvää. Varovainen sietääkin olla kun yksin menee, mutta eivät he voi sitä estää.

Vierailija
9/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksin lainkaan mutta vanhempien ja isovanhempien kanssa aika paljon. Aiemmin halusin muuttaa pois nyt kesällä mutta olivat vahvasti sitä vastaan. Nyt sanovat että olen naiivi ja en voi lähteä mafiosojen maahan😅

Vierailija
10/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani muutti sinun ikäisenäsi ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi opintoihinsa kuuluvaan harjoitteluun, joten en ymmärrä vanhempiesi suhtautumista. Rooma on hieno kaupunki. Käy Mithran temppelissä, se ei ole kaikkein tunnetuimpia nähtävyyksiä mutta ehdottomasti suosittelen:

https://archaeology-travel.com/readers-write/see-a-mithraeum-in-rome/

Vierailija
11/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa matkaa.

Ja taskuvarkaita metrossa. Kollegalta vietiin aurinkolasit päästä ja itseltäni lompakko, vaikka luulin että minä en menisi halpaan. Onneksi kuljetin mukanani vain Visa Electronia ja muutamaa kymppiä käteistä.

Vierailija
12/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet täysi-ikäinen, vanhempasi eivät voi suoraan estää matkaasi. Mutta jos olet millään tavalla taloudellisesti riippuvainen vanhemmistasi, niin he voivat kyllä yrittää painostaa sinua sillä, että eivät maksa enää mitään menojasi, jos lähdet matkalle.

Suosittelisin kuitenkin vielä miettimään, mistä vanhempiesi vastustuksessa on kysymys. Todennäköisesti siitä, että he rakastavat sinua ja aidosti pelkäävät sinulle tapahtuvan jotain pahaa matkan aikana. Voisiko tätä huolta jotenkin lieventää sopimalla jostain käytännöistä kuin että et liiku yksin yöllä ja lähetät vanhemmillesi viestin päivittäin, että olet kunnossa ja minne olet sinä päivänä menossa.

Muistan vielä itse, mikä huoli oli, kun pari vuotta sinua vanhempi tyttäreni liftaili yksin ympäri Etelä-Eurooppaa yhtenä kesänä. Jouduin syömään psyykelääkkeitä, jotta pysyin kasassa. Yksi pahimmista huolenaiheista oli se, että jos en kuulisi tyttärestäni enää mitään, niin minulla ei olisi edes varmaa tietoa siitä, mistä maasta häntä pitäisi lähteä etsimään.

Vierailija
13/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa matkaa.

Rooma - maa? :-)

Mutta joo, suht. turvallinen, kunhan pitää taskuistaan ja käsilaukustaan huolta ja välttää pahimpia ruuhkia.

Ole varovainen Rooman lentoasemalla taksien suhteen, kuskit tulevat herkästi iholle ja kaikilla ei ole vain kyydin tarjoaminen mielessä. Ja varsinkin jo olet hoikka, aito blondi pohjoismaalainen, väärä taksi ja olet hukassa, Italiassa rehottaa ihmiskauppa.

Vierailija
14/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 18v voi matkustaa yksin jos haluaa. Laittele matkalta viestiä kotiin niin eivät huolehdi turhaan. Mukavaa matkaa!

Vierailija
15/15 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla läksin 17-vuotiaan Interailille, vaikka vanhempani vastustelivat. En ollut koskaan aiemmin käynyt ulkomailla ja kielitaito oli kansakoulupohjalta. Tarkoitus oli lähteä saman ikäisen kaverini kanssa mutta hän perui matkan vanhempiensa vaatimuksesta viime hetkillä. En kertonut perumisesta vanhemmilleni, vaan läksin yksin. Paras reissu, mitä koskaan olen tehnyt, vaikka olen matkustellut hyvin paljon elämäni aikana. En ymmärtänyt edes pelätä mitään tai ketään. Kaikki meni hienosti. Ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita ainakin siinä vaiheessa kun tajusivat, että minä pienikokoinen ja lapsenkasvoinen tyttö olin matkalla yksin. Kävin Roomassa asti ja sieltä aloin palailemaan pikku hiljaa takaisin.

Olen ollut kaksi kertaa yksin Roomassa aikuisiällä ja voin suositella. Taskuvarkaita pitää varoa mutta en muuten kokenut, että olisin ollut minkäänlaisessa vaarassa. Nykyään on asiat toisin kun on kännykät ja tarvittaessa vanhemmat pystyvät auttamaan sinua rahallisesti heti. 

Pidät vain yhteyttä säännöllisesti vanhempiisi ja ilmoitat välillä olin paikkasi. Onnea matkaan ja pidä hauskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän