Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä keittoa tarjoaisit lapsi- ja aikuisvieraiile?

Vierailija
16.09.2015 |

Kakkukahvit lisukkeineen jälkkärinä

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsakeittoa ja tuoretta leipää!

Vierailija
22/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös muikkukeiton pitänyt olla kaikkien suosikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toki mieltymyksistä ja iästä. Itse tykkään sellaisista kasviskeitoista, mistä kasvikset ovat palasina. Savuporo-juustokeitto on myös hyvää, mutta en ainakaan itse oikein osaa valmistaa. Mulle kelpaisi myös sienikeitto, mutta sekin on aika mielipiteitä jakava lohikeiton tapaan. Jauhelihakeitto ja savulihakeitto ovat aika varmoja valintoja, elleivät vieraat ole kasvissyöjiä, vaikka ne ovatkin vähän tylsiä. Minestronekeitto olisi varmaan lasten mieleen. 

Savulohikeitto tosiaan tehdään niin, että kypsäsavulohi laitetaan keittoon vasta kun keitto on valmista. Mutta kyllä se palasina laittaisin. 

Meillä tehtiin ennen usein sellaista äidin oman reseptin jauhelihakeittoa, missä oli perunaa, porkkanaa, makaronia, jauhelihaa ja suolaa eikä muuta. Lapsia kun olimme, se upposi täysillä kaikkiin. Itse teen joskus tätä lapsuuden keittoa lisään tuohon sipulia, mutta se ei kaikille maistu; samoin muitakin vihanneksia laitan, jos on. 

Vierailija
24/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeittoa, alusta asti juureksista tehtynä. Lisää mukaan fenkolia, sopii ihanasti siskonmakkaroiden kanssa. Päälle runsaasti lehtipersiljaa.

Porkkana-inkivääri-appelsiinisosekeitto.

Purjo-perunasosekeitto. Senkin päälle sopii vispattu kerma. Muista muskotti! 

Klassinen ranskalainen sipulikeitto + gratinoidut juustoleivät. 

Minestrone. 

Kalakeittoja on niin monta muutakin kuin se maitoon tehty lohikeitto. Lohta voi käyttää moneen muuhunkin kalakeittoon. Kts. googlesta bouillabaisse, kalaseljanka ... Lahnasta ja vihanneksista saa ihanan keiton, varsinkin jos keittää liemen itse. Ahvenkeitto. 

Kirkaslieminen tattikeitto, mausta sherryllä (alkoholi kiehuu pois) ja tillillä. Onhan nyt sieniaika.

Alusta asti, kuivatuista herneistä sianpotkan kanssa keitetty hernerokka on juhlaruokaa, mutta ehkä vasta myöhemmin syksyllä ja talvella. 

Hyvää leipää viereen, hyvää juustoa tai lihaleikkelettä keitosta riippuen. 

Vierailija
25/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili-tomaatti-kookoskeitto ruiskrutongeilla

Maissikeitto ja itsetehtyä leipää

Gulassi jos sen tekee tarpeeksi keittomaisena

Purjo-perunasosekeitto

Häränhäntäkeitto

Itse teen ylijääneistä uunijuureksista "paahdetun juuressosekeiton" - ihan herkkua

Maa-artisokkakeitto

Nuo nyt ainakin menee kaiken ikäisille

Vierailija
26/26 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 sai jäkätysvaihteen päälle ;)

Kun joku kysyi, ja aiheesta, mikä tämä lohikeittovillitys on, niin minä kysyn mitä on kasvissosekeitto? Heitetään vain kaikkia kasviksia ja/ tai juureksia sekaisin kattilaan, soseutetaan ja toivotaan parasta? Kai sitä nyt vähän voi miettiä. Esim. zucchini on niin miedon makuinen ja vetinen, että ei siitä kummoistakaan keittoa  saa, ellei vähän suunnittele ja tuunaa ja ota siemeniä pois. 

Perus-Koskenlaskija sopii moneen keittoon. Ei kirkasliemisiin, tietenkään. 

Peruna parantaa useimpien kasvis- tai juuressosekeittojen rakennetta. Porkkana antaa maa-artiskokkakeitolle kauniin värin ja lisää makeutta. Curry on hyvä kukkakaalisosekeiton mauste. 

Rapeaksi paistettua pekonia voi ripotella monen sosekeiton (mutta ei kaikkien) päälle, antaa kivan, vähän fiinin vaikutelman arkisellekin sopalle. 

Kasvihuonekurkusta + maustekurkusta saa hyvän, kermalla pyöristetyn keiton. 

Purkkitomaateista, perunasta ja sipulista saa mainion sosekeiton, mausteeksi valkosipulia, vähän sokeria, suolaa, pippuria, laakerinlehti (poista ennen soseuttamista). 

Useimmissa keitoissa on se hyvä puoli, että ne eivät maksa juuri mitään ja ovat herkullisia ja juhlavia, jos vähän miettii ensin mitä niihin laittaa. 

25