Lomarahojen vähennys vai pidennetty työaika?
Mieluummin lomarahojen vähennys kuin 20 min pidennetty työaika. Muutenkin arki on nykyään liian kiireistä ja siitä kärsii niin perhe, lapset, ihmissuhteet kuin terveyskin. Mieluummin lomarahoja pienemmäksi.
Jos taas alkuperäinen ehdotus pienemmistä sunnuntaikorvauksista jne tulisi voimaan, niin se olisi todella väärin, koska kohdistuisi ankarimmin pienipalkkaisille aloille ja esim. sairaanhoitajille.
Kommentit (46)
Taidan olla tähän vielä vähän liian nuori kun mulla ei oo vielä ammattia ja opiskelupaikkakin on vielä vähän hakusessa vaikka kahteen kertaan yhteishaussa yliopistoon oon pyrkinyt. Ensi kevään yhteishaussa sitten uus yritys kai. No onneks avoimen yliopiston puolella pystyn opiskelemaan jotain mua kiinnostavaa tällä välin.:)
T: 21-vuotias nuori mies/poika
25% leikkaus lomarahoihin ja 10min lisää työaikaa/päivä. Jos ei riitä niin vaikka loppiainen palkattomaksi vapaaksi/työpäiväksi.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:53"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:50"]Julkisen pitkät lomat pois ensin. Sitten voi lisätä kaikkien työaikaa ja leikata lomarahoja. [/quote]Käy heti jos palkkaani nostetaan 1000-1500 euroa eli samalle tasolle kuin yksityisellä samasta työstä. [/quote] Olen ollut valtiolla töissä ja ei voi kuin nauraa sille harhaluulolle, että yksitysellä olisi automaattisesti suuremmat palkat. Kuulehan, yksityisellä ne palkat vaihtelevat valtavasti. En ole yhdestäkään toimistotyöstä saanut suhteessa suurempaa palkkaa yksityisellä kuin mitä valtiolla sain, lisäksi työaika oli päivittäin 15minuuttia lyhyempi. Tällä hetkellä saan pienessä insinööritoimistossa suunnittelutyöstä 2700 euroa/kk. Saako valtiolla vastaavia töitä tekevä siis jotain 1400? Enpä usko. [/quote]Ei ole mun alalla kuvitelmaa. Teen ystäväni kanssa aika lailla identtistä työtä. Mun brutto on 16 vuoden jälkeen 2900 ja hänen 4300. Mä olen valinnut 38 lomapäivää ja hän tuon palkkansa. Toinen arvostaa aikaa ja toinen rahaa.
[/quote]
Mutta ne palkat vaihtelevat. Jossain firmassa voisit saada huonomminkin. Pikkupomojen palkat valtiolla on huonompia ja siksi niissä onkin aika kova vaihtuvuus, samoin psykologit käyvät usein hakemassa kunnalliselta työkokemusta. Kun taas matalan koulutustason ihmisten palkat valtiolla on pääasiassa yksityistä parempia ja siksi vaihtuuvus on vähäistä - palkkatoivomuksiin kun ei suostuta. Tulijoita näet on.
20min työajan pidennys/pv on tismalleen sama asia kuin "pekkaspäivien" poisto. Nyt lähtee sekä "pekkaset" , että lomarahat. -Kallista on.
- EK on tänään laskenut, että mielenosoituspäivän (18.9) hinnalla olisi voinut palkata 2400 lähihoitajaa. Onpa kiva syyllistäminen:)
Kuka uskoo, että 2400 hoitajaa olisi palkattu jos tänään ei olisi ollut mielenosoitusta? Uskonpa, että firmassa olisi kuitenkin päätetty, että kivampi jakaa rahat osinkoina omistajille kuin perustaa työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:51"]Monella alalla siis käytännössä leikattaisiin lomapäiviä ja samalla poistuisi myös ne monien kadehtimat pekkaset.
[/quote]
Juuri näin.
Moni (lähes kaikki) tälläkin palstalla luulee, että työajan pidennys 3 tai 20 minuuttia päivässä tarkoittaa sitä, että päivää tosiaan pidennettäisiin ko. määrällä.
Eihän se näin ole pöljät. Se tarkoittaa tosiaan loma- ja\tai pekkaspäivien vähenemistä. Joissakin tapauksessa 7,5h työpäivää tekevät voi siirtyä tekemään 8h päiviä.
Olen it-alalla ja tähänkään asti ei ole ollut ihan minuutilleen työajat. Mies on tj ja sen työ ei kelloa katso