Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen virkamiesvalta -avin ylitarkastajat

Vierailija
30.03.2022 |

Miksiköhän aloitukseni etelä-suomen avin ylitarkastajien kokemuksesta poistettiin? Huomasin siis, että koronarajoituksista päättäneet ylitarkastajat ovat esim. vastavalmistuneita. Jäin itse miettimään, etteikö tuollaisissa päätöksissä tarvittaisi enemmän kokemusta? Toki nuoret voivat olla aivan yhtä taitavia, kuin kokeneemmat, mutta silti jäin tätä pohtimaan. Miten teidän muiden mielestä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin myös aikoinaan tätä 28 vuotiasta, joka oli valmistunut vähän aikaa sitten. En tiedä kuka todellisuudessa päättää?

Vierailija
2/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde??

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oona-molsa-28-eteni-harjoittelijast…

Aika rankka tehtävä varmasti ollut kyllä noin nuorelle :/

Vierailija
4/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehillähän on Suomessa kieltämättä iso valta...

Vierailija
5/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa huomannut tämän ja ihmetellyt asiaa. Vähän ehkä jopa pelottavaa, että ylitarkastajaksi pääsee suoraan koulun penkiltä päättämään isoista asioista. Suomihan on tosiaan virkamiesvalta ja aikaisemminkin on heidän ammattitaidosta myös kokeneempien osalta keskusteltu. Heitä ei myöskään saa viroistaan pois. Sama pätee tähän erääseen valtakunnansyyttäjään. Hän voi huoletta toimia omien motivaatioiden puitteissa ilman pelkoa töiden menettämisestä. Minusta olisi tärkeää käydä paremmin läpi virkamiesten taustoja ylipäänsä ja tarkastella heidän toimintaansa kriittisemmin. Nyt tuntuu, ettei heidän toimintaansa voida arvioida julkisuudessa.

Vierailija
6/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde??

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oona-molsa-28-eteni-harjoittelijast…

Aika rankka tehtävä varmasti ollut kyllä noin nuorelle :/

Tässähän kyllä ihan rehellisesti kerrotaan nuoruudesta. Ikä ei ole kaikki kaikessa.

Vierailija
7/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukahan kommentoineista vaivautui lukemaan jutun?

Siinä sanottiin mm.

Päätökset syntyvät viranomaisyhteistyöllä.

Etelä-Suomen aluehallintovirastossa päätöksiin osallistuu useampi juristi ja lääkäri.

– Lisäksi yleistä keskustelua käydään kaikkien aluehallintovirastojen kesken, jotta päätökset ovat linjassa myös valtakunnallisesti.

Kukaan AVIn yksittäinen työntekijä/virkamies ei tehnyt päätöksiä yksin, vaan takana oli ihan oikeasti iso joukko ihmisiä.

Ja kyllä, olen itse aloittanut vastaavanlaisessa tehtävässä (eri viranomaisen palveluksessa) ylitarkastajana 28- vuotiaana. Aloitin työelämässä 16v iässä, ja esimerkiksi koko korkeakouluopintojen ajan olin ihan reilusti palkkatöissä, tehtaassa jne. Viimeiset viisi vuotta opintojen alallakin jopa. Olin jo ihan asiantuntija siinä vaiheessa, nykyään 25v myöhemmin olen myös ammattilainen. Ja luotan Oonaan ja hänen kaltaisiinsa, koska tiedän, että he varmistavat asiat moneen kertaan, koska eivät sokeasti usko omaan ylivertaisuuteensa, kuten monta kymmentä vuotta virassa olleet tuppaavat joskus tekemään.

Vierailija
8/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitaankohan noihin virkamiestehtäviin edelleen puoluekirjan perusteella, tuli vaan mieleen?

Vierailija
9/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitaankohan noihin virkamiestehtäviin edelleen puoluekirjan perusteella, tuli vaan mieleen?

Ei.

Vierailija
10/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sanottiin mm.

Etelä-Suomen aluehallintovirastossa päätöksiin osallistuu useampi juristi ja lääkäri.

– Lisäksi yleistä keskustelua käydään kaikkien aluehallintovirastojen kesken, jotta päätökset ovat linjassa myös valtakunnallisesti.

Kukaan AVIn yksittäinen työntekijä/virkamies ei tehnyt päätöksiä yksin, vaan takana oli ihan oikeasti iso joukko ihmisiä.

Ja kyllä, olen itse aloittanut vastaavanlaisessa tehtävässä (eri viranomaisen palveluksessa) ylitarkastajana 28- vuotiaana. Aloitin työelämässä 16v iässä, ja esimerkiksi koko korkeakouluopintojen ajan olin ihan reilusti palkkatöissä, tehtaassa jne. Viimeiset viisi vuotta opintojen alallakin jopa. Olin jo ihan asiantuntija siinä vaiheessa, nykyään 25v myöhemmin olen myös ammattilainen. Ja luotan Oonaan ja hänen kaltaisiinsa, koska tiedän, että he varmistavat asiat moneen kertaan, koska eivät sokeasti usko omaan ylivertaisuuteensa, kuten monta kymmentä vuotta virassa olleet tuppaavat joskus tekemään.

Ala on tosiaan sellainen, että nuorenakin pärjää ehkä jopa vanhempia paremmin. Omalla alallani kokemus taas on kaikki kaikessa, mutta tuossa tehtävässä tarvitaan lähinnä nuoriltakin löytyvää tarkkuutta.

Itseä ihmetytti tuo kehuskelu etenemisellä. Hänhän oli siis valmistunut ja saanut ylitarkastajan viran? Mitä siinä on silloin edetty?

Vierailija
11/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on se, että kaikki mihin valtio koskettaa muuttuu paskaksi, kakka-midaksen kosketus.

Vierailija
12/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö on se, että kaikki mihin valtio koskettaa muuttuu paskaksi, kakka-midaksen kosketus.

Täh :D

Vierailija
13/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virailija kirjoitti:

Siinä sanottiin mm.

Ala on tosiaan sellainen, että nuorenakin pärjää ehkä jopa vanhempia paremmin. Omalla alallani kokemus taas on kaikki kaikessa, mutta tuossa tehtävässä tarvitaan lähinnä nuoriltakin löytyvää tarkkuutta.

Itseä ihmetytti tuo kehuskelu etenemisellä. Hänhän oli siis valmistunut ja saanut ylitarkastajan viran? Mitä siinä on silloin edetty?

Me naurettiin miehen kanssa myös tolle etenemiselle, niin muistan tän jutun. Asiantuntemuksesta en tiedä :)

Vierailija
14/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sanottiin mm.

Joukkohan on oikeasti ollut tosi pieni, jotka asioista ovat päättäneet.

Vierailija
15/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis hauska tietää, kuinka nää ylitarkastajat ja muut on ite noudattanut kaikkia rajoituksiaan

Vierailija
16/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo päätökset oli käsittämätöntä proosaa. Reilu 50 sivua pelkkää selostusta miten asiat tavallaan on tai saattoipa olla olematikin ja itse asia olisi voitu todeta yhdellä A4 paperilla. Vaikutti tahalliselta harhaanjohtamiselta jossa varmaan ajateltiin määrän korvaavan laadun sekä laillisuushuolet.

Vierailija
17/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat korvamattoimia.

Vierailija
18/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo päätökset oli käsittämätöntä proosaa. Reilu 50 sivua pelkkää selostusta miten asiat tavallaan on tai saattoipa olla olematikin ja itse asia olisi voitu todeta yhdellä A4 paperilla. Vaikutti tahalliselta harhaanjohtamiselta jossa varmaan ajateltiin määrän korvaavan laadun sekä laillisuushuolet.

Jep. Itse olen tekniseltä alalta, enkä siedä lukea humanistista kaunokirjallisuutta. Miksei asioita voida ilmaista selkeästi ja johdonmukaisesti?

Vierailija
19/23 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta olis hauska tietää, kuinka nää ylitarkastajat ja muut on ite noudattanut kaikkia rajoituksiaan

Tää just. Mut toisaalta eipä noi rajoitukset niille mitään vaikuttaneet, kun eivät ole yrittäjiä. Kesäjuhlat vaan peruuntuneet se siinä.

Vierailija
20/23 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt on ihan yleisessä tiedossa, että virkamiehiksi valitaan ihan muilla perusteilla, kuin asiantuntemuksen mukaan. Sinänsä kieltämättä huolestuttavaa, mutta en ota kantaa yksittäisiin tapauksiin, kuten ei ap:kaan tässä ketään tiettyä tuonut esille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi