Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmoittaa nimi kutsumanimen ollessa toisena

17.08.2008 |

Eli kun poikamme saa nimen ristiäisissä, kuinka nimi ilmoitetaan niin, että vieraatkin tajuavat, että vasta se toinen ristimänimi on se kutsumanimi, esim. Matti MIKAEL Muurinen, kun puheessa ei voi käyttää caps lockia tai alleviivauksia... :)

Tällaisia pähkäillään täällä, ristiäisten alla...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko vaikka sanoa jotain tähän tapaan että "Poikamme Mikael kastetaan Matti Mikael Muuriseksi"? Sanat voivat olla erilaiset, mutta siis sanoisi ensin sen kutsumanimen ja sen jälkeen koko rimpsun.

Vierailija
2/5 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitukseni ei ole olla ilonpilaaja, kunhan vaan muistutan...

lasta ei kasteta MatiKSI tai MaijaKSI vaan Matti tai Maija kastetaan seurakunnan jäseneksi. Tottahan nimi voidaan julkistaa vasta kasteen yhteydessä (sinänsä kiva tapa), mutta nimeä ei kasteessa anneta eikä ainakaan pappi sitä anna vaan vanhemmat.

tämä nyt vaan on minulle sellainen pieni kiusa, johon pitää päästä huomauttamaan, ajatusvirhettä korjaamaan... (samoin kun nämä taivurusten puuttumiset 'minun sonera' tai 'meidän kahvi'!) älkää minulle suuttuko pliis!

mutta itse asiaan:

minusta kastetoimituksen voi antaa mennä normaalisti "kastan sinut Matti Mikael Muurinen..." ja sen jälkeen puhua pojasta Mikaelina kaikille ja vaikka kirjoittaa kakun päälle MIKAEL niin uskoisin olevan tarpeeksi selvää. jos kuitenkin joku ei vielä ymmärtänyt niin varmastikaan eivät pahastu jos vanhemmat korjaavat, koska vanhemmathan sen päättävät :)

Tiina :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin pappi on ristiäisissä puhellut niiden "virallisten" kastetoimitukseen kuuluvien asioiden lisäksi muutakin.

yleensä hän (sama pappi on kastanut meidän 2 muksua, 2 lastemme serkkua sekä kummityttömme) lähestyy sitä nimen julkistamiskohtaa vaikkapa kertomalla miten vanhemmat ovat päätyneet juuri tähän nimeen, onko nimellä kenties tarina miten siihen nimeen juuri päädyttiin, tai jotain muuta mikä liittyy juuri tähän kastettavaan lapseen.

tehän voisitte pyytää pappia mainitsemaan ennen nimen julkistamista, että vanhemmat ovat valinneet lapsen kutsumanimeksi nimen Mikael.

ja sitten se virallinen osuus tulee perässä, kastan sinut.. Matti Mikael Muurinen...

Vierailija
4/5 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi hoiti asian mielestäni hyvin ilman etukäteen sopimatta eli kerrottiin vain tapaamisessa papille nimi ja että toisella nimellä lasta kutsutaan. Sitten pappi kasteen jälkeen puhui lapsesta sillä toisella nimellä. Mainitsi sen useaan kertaan, esim. tyyliin " te, NN:n kummit". Siitä huolimatta osa vieraista kysyi virallisen osuuden jälkeen että kutsutaankos tätä nyt sitten sillä vai sillä nimellä. Epäilivät ilmeisesti että pappi sekoitti nimet :)

Vierailija
5/5 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pappi usein ilmoittaa, että vanhemmat ovat valinneet lapselle nimen Matti Mikael. Tai sitten kysytään, että minkä nimen olette valinneet. Tässä yhteydessähän voi vastata, että "Olemme valinneet nimen Mikael, ja koko nimi on Matti Mikael." Ja tosiaan puhumallahan se asia hoituu. Vaikka itse toimituksessa ei mitenkään sanottaisi, niin voihan sitä sitten kahvin kanssa jutella tästäkin aiheesta ja pitää vaikka pienen puheen, jossa kertoo nimien taustat ja korostaa, että Mikael on kutsumanimi. (Itse oon aina halunnu kertoa jotain nimistä ristiäisten yhteydessä - nimihullu pakottaa muutkin kuuntelemaan...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi