Tiktokin algoritmin ero lännessä ja idässä
Mitä ajatuksia herää tästä pienestä fakta-tiedon kultakimpaleesta:
Tiktokin algoritmi suosittelee meille länkkäreille aivotonta meemitasoa olevia julkaisuja, tanssivideoita ja muuta eläinhassutelua.
Tiktokin algoritmi suosittelee Kiinassa taaseen lähinnä tiede-julkaisuja, tekniikkaa jne. jossa nuoret tekevät teknisiä toimia, ja älyllisiä tehtäviä.
Itse uskon suht vakaasti, että tämä on suunnitelmallista, tuhoten käytännössä yhden koko suokupolven ajattelukyvyn, ja kiinnostuksen muuhun kuin nopeaan sykkeeseen ja typerään, ajattelua vaatimattomaan kontenttiin.
Kiina voittaa sen takia, että siellä samainen sukupolvi näkee nämä tekniikan ja tieteen julkaisijat suurina idoleina, pelkän pep-ppu ja tanssi-kissa-videoiden sijaan.
Oletko samaa mieltä?
Eri mieltä?
Miten? Perustele, ole hyvä!
Kommentit (17)
Suuri salaliitto!
Tai tavallaan... En ihmettelisi, arvomaailma on sen verran erilainen, että tuo voi osaltaan olla aivan totta
Kun peräänkuuluttaa aloituksessa tiedettä ja älyä ja väheksyy hömppää, luulisi että osaa laittaa linkin pyytämättä.
ei tuossa mitään ihmeellistä ole. palvelu ei halua hermostuttaa kiinalaisia viranomaisia. länsimaalaisille voidaan näyttää kaikenlaista riettautta.
Samaa mieltä. Ja on suunnitelmallista. WEF:n Schawb on useassa yhteydessä kiitellyt aasialaisten työorientoitunutta kulttuuria. Sekin varmaan eduksi, etteivät juuri omia mielipiteitään ilmaise.
Kiinasta tulee uusi maailmanmahti, sanokaa minun sanoneen.
Älykkyysosamäärän mukaan suositellaan.
Tuon päälle vielä kannabiksen laillistaminen, niin sukupolvi nuoria höhöttää kissavideoille silmät tomaatteina perustulon turvin.
Jep, täälläpäin pelkästään moraalittomia prsn vatkaus videoita ja muuta sontaa. Ylipäätänsä media suoltaa seksiä, alastomuutta jne…
Vierailija kirjoitti:
Minkä lähteen mukaan?
Onko oikeasti mahdotonta etsiä itse tietoa asiasta, jos on kiinnostusta?
Aloita vaikka tuosta.
https://policyreview.info/articles/analysis/geopolitics-platforms-tikto…
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä lähteen mukaan?
Aloita vaikka tuosta.
-ei ap
Kuuluu ihan uskottavan viestinnän alkeisiin että laittaa väitteensä tueksi lähteen. Ei se niin mene että voi laittaa tänne minkä vain mielipiteen tai keksityn jutun ja odottaa että muut alkavat etsiä tietoa siitä.
Tiktok on kiinalainen tekele, joten se tietenkin toimii Kiinassa propagandakoneiston toiveiden mukaisesti. Muilla mailla ei ole niin väliä. Ja suosituimmuuteenhan se videoiden näkyvyys länsimaiden osalta perustuu. Sitä saa, mitä tilaa.
Algoritmit on kyllä saatanasta. En tykkää.
joskus jostain luin että tiktok olisi suunniteltu niin ettei ulkopuolinen taho pysty tutkimaan palvelun algoritmejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä lähteen mukaan?
Aloita vaikka tuosta.
-ei apKuuluu ihan uskottavan viestinnän alkeisiin että laittaa väitteensä tueksi lähteen. Ei se niin mene että voi laittaa tänne minkä vain mielipiteen tai keksityn jutun ja odottaa että muut alkavat etsiä tietoa siitä.
Hmmm.... Eli kaiken pitäisi olla valmiiksi pureskeltua? Mikä keskustelu se sitten olisi ollut?
Missä viitseliäisyys?
Miten on jos joku kertoo jotain sinulle kasvotusten? Pitääkö joka asiasta hakea ensin faktat pöydälle, ja piirrellä kaavioita hetki ennen kuin asian saa sinulle esitellä?
Itselle tämä kyllä herätti ajatuksia, ilman linkkiäkin, ja sai minut oikeasti kiinnostumaan tästä.
Muistuttaisin että tämä palsta on vauva. fi, eikä esim. tieteellinen palsta :D
Huomasin itse tämän ollessani vaihtarina Kiinassa.
Paikalliset seurasivat runoilijoita ja myytinmurtajat-tyyppisiä tiede-tyyppejä.
Minulla tiktok lähinnä kissavideoita, ja siilivideoita :D
En tiennytkään tuota. Mielenkiintoista.