Alakoulun äidinkielen vakioidut testit
Mua kiinnostaa tietää opettajien ja vanhempien kokemuksia alakoulun vakioiduista äidinkielen testeistä; olen itse opettajataustainen alakoululaisen vanhempi.
Mun lapsi lukee paljon, hänelle teetettiin nuo testit vähän aikaa sitten koulupäivien aikana. Lapsi on aina saanut kiitettäviä äidinkielestä, mutta sijoittui teknisen lukemisen testissä vain vähän keskivertoa korkeammalle. Kaksi muuta testiä meni tosi hyvin.
Ajattelisi, että tekninen lukutaito olis tosi tärkeä. Miten tätä harjoitellaan koulussa ja miten tuota voi harjoitella, osaisiko joku kommentoida?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Luetun sisällön ymmärtäminen? Usein suositellaan että vanhemmat lukevat ääneen lapselle, vaikka lapsi osaakin itse lukea. Jutteletteko luetusta sisällöstä?
Luetun sisällön ymmärtämiselle oli oma testinsä ja siitä lapsi taas sai tosi hyvät pisteet. Tuo tekninen lukutaito on ilmeisesti joku kirjainjonl, josta pitää tunnistaa sanoja tms.
Luetun sisällön ymmärtäminen? Usein suositellaan että vanhemmat lukevat ääneen lapselle, vaikka lapsi osaakin itse lukea. Jutteletteko luetusta sisällöstä?