KARTANON TILAN ELÄINRÄÄKKÄÄJÄT
Tämän sairaan eläinrääkkäystapauksen takana on Lohjalla sijaitsevan Kartanon tila:
-
Tilalla tapahtunut eläinsuojelulain vastainen menettely on poliisin mukaan ollut jatkuvaa ja laajamittaista. Eläinsuojelulain vastainen menettely on johtanut muun muassa lampaiden heikkoon kasvuun, lampaiden hoitamatta jättämiseen ja tarpeettomaan kärsimykseen. Tilalla oli paljon aliravittuja ja sairaita lampaita. Puutteellisesta hoidosta ja liian ahtaista tiloista on esitutkinnan mukaan aiheutunut eläimille tarpeetonta kärsimystä.
"Villat olivat keritsemättä ja ulosteen peitossa, oli pään sisään kasvaneita sarvia, ylikasvaneita sorkkia, vesiripulia", Immonen luettelee.
http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1442281995829?ref=hs-art-uusimmat-
Kommentit (40)
Meilläkin on lampaita. Ne ovat kivoja otuksia, niitä ei saisi kohdella väärin.
Ensi kuussa ne laitetaan lihoiksi, mutta ovatpahan eläneet mukavan elämän meillä. Lapset käyvät päivittäin rapsuttelemassa ja saavat hyvää ja terveelllistä ravintoa niin paljon kuin haluavat syödä.
Onneksi en syö lampaanlihaa enkä kudo tqi muutakaan. Minun villavaatteeni ovat kaikki kirppiksiltä. Lammasparat :'(
Arvasin heti, kun näin otsikot, mistä paikasta on kyse. Niitä lampaita kun on hengaillut välillä siinä lähi-ABC:n pihallakin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:31"]
Onneksi en syö lampaanlihaa enkä kudo tqi muutakaan. Minun villavaatteeni ovat kaikki kirppiksiltä. Lammasparat :'(
[/quote]
Sori, mutta ei tuo villan keriminen ja kutominen vielä itsessään aiheuta eläimelle minkään moista kärsimystä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:37"]
[/quote]
Sori, mutta ei tuo villan keriminen ja kutominen vielä itsessään aiheuta eläimelle minkään moista kärsimystä.
[/quote]
Ei keriminen (saati kutominen), mutta ainakin itse vegaanina vastustan ajatusta eläinten hyväksikäytöstä yleensä. Että olisivat täällä meidän hyödynnettävissämme erinäisin tavoin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:31"]Onneksi en syö lampaanlihaa enkä kudo tqi muutakaan. Minun villavaatteeni ovat kaikki kirppiksiltä. Lammasparat :'(
[/quote]
Ai tilanteen pelastaa siis se että ostat villavaatteet kirppikseltä? Kai tajuat että joku lammas on niihinkin luovuttanut villansa, samaten kun siihen vallalankaan jonka jätät kutomatta. Omituinen ajatusmaailma sinulla. Lampaiopahan on yleisesti hyvät olot, saavat olla paljon laitumella vrt lehmät ja broilerit.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei keriminen (saati kutominen), mutta ainakin itse vegaanina vastustan ajatusta eläinten hyväksikäytöstä yleensä. Että olisivat täällä meidän hyödynnettävissämme erinäisin tavoin.
[/quote]
No voi herran pieksut sentään. Meillä ei ainkaan ole kuin elämästään nauttivia lampaita joita pidetään hyvin. Kun niille tulee loppu, ne eivät edes tajua sitä. Sen verran ovat tyhmiä otuksia, että eivät korvaansa lotkauta, jos kaveria siinä vieressä ammutaan päähän. Jatkavat vaan kauran mussutusta tyytyväisenä, kunnes on oma vuoro.
Niin maukasta on liha, että suosittelisin Sinuakin maistamaan ja lopettamaan nuo hihhulihommat.
[/quote]
No se on sun mielipiteesi, minä kerroin omani. Ja kiitos, olen kyllä syönyt lihaa, en ole lopettanut sitä sen vuoksi etten pitäisi mausta, vaan koska muutin ajatusmaailmaani enkä halua hyväksikäyttää eläimiä. Sinänsä minulle on yhdentekevää mitä mieltä olet asiasta, mutta hieman ihmettelen miksi hyökkäät noin mua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerro hieman miten elät eläämäsi... On niin huvittavan kuuloinen tämä aatteesi tuosta eläinten hyväksikäytöstä. Mites tuo vaateteollisuus? Onko parempi käyttää luonnon materiaaleja esim. villavaatteita vai synteettisiä pienen bangladeshilaisen lapsen parsimia ylikansallisen firman vaatteita. Entäpä maissa, joissa paimentolaisuus yms. "vanhanaikainen" elämäntyyli on vielä voimissaan. Heidänkö pitäisi lopettaa karjankasvatus yms.
Kaikenkaikkiaan tälläinen nykyajan cityvihreä meininki on aivan kauheaa mielestäni. Kirppikseltä ostettu kauhtunut villapusakka päällä, hassut lasit päässä ja latte kourassa jauhetaan tehotuotannosta ja päivitellään, vaikka tietotaso aiheesta on lähellä nollaa... Yök.
[/quote]
sullapa onkin tosi jännä tyyli kysellä asioista, itte en ainakaan viittis tommoselle vastata yhtään mitään, eriasia jos kysyy avoimesti mutta jos aletaan suoraan arvostelemaan ulkonäköä ja jotain latte juttua (en tiedä mistä niin pystyit päättelemään) niin hoh hoijaa..... (ja en ole vegaani mutta tapas esittää asia ihmetyttää ohista)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No voi herran pieksut sentään. Meillä ei ainkaan ole kuin elämästään nauttivia lampaita joita pidetään hyvin. Kun niille tulee loppu, ne eivät edes tajua sitä. Sen verran ovat tyhmiä otuksia, että eivät korvaansa lotkauta, jos kaveria siinä vieressä ammutaan päähän. Jatkavat vaan kauran mussutusta tyytyväisenä, kunnes on oma vuoro.
Niin maukasta on liha, että suosittelisin Sinuakin maistamaan ja lopettamaan nuo hihhulihommat.
[/quote]
No se on sun mielipiteesi, minä kerroin omani. Ja kiitos, olen kyllä syönyt lihaa, en ole lopettanut sitä sen vuoksi etten pitäisi mausta, vaan koska muutin ajatusmaailmaani enkä halua hyväksikäyttää eläimiä. Sinänsä minulle on yhdentekevää mitä mieltä olet asiasta, mutta hieman ihmettelen miksi hyökkäät noin mua vastaan.
[/quote]
No en kyllä tarkoittanut hyökätä millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en kyllä tarkoittanut hyökätä millään tavalla.
[/quote]
Ok, ajatusmaailmani kutsuminen "hihhulihommiksi" ei kyllä suoranaisesti ole erityisen kutsuvakaan keskustelunavaus... Tuolle toiselle en viitsi vastata senkään vertaa.
Pahoittelut, olen näitä keskusteluja saanut käydä sen verran monesti että ennemmin tai myöhemmin ne menevät vastapuolelta juuri tuohon "hihhuliksi" haukkumiseen yms., että miksipä edes yrittäisin. Sinä elät omalla tavallasi, en ole sitä kritisoinut mitenkää, kerroin vain omasta tavastani elää, ja jätän keskustelun tähän.
Voi kurja, en taida uskaltaa lukea artikkelia. Ei eläimiä saisi kohdella huonosti =(.
Nykylampaalta on se villa kerittävä hyvinvoinnin takia käytti sen villan lankaan tai biojätteeseen.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:29"]
Nykylampaalta on se villa kerittävä hyvinvoinnin takia käytti sen villan lankaan tai biojätteeseen.
[/quote]
Nimen omaan, nykylammas on jalostettu olemaan jälleen enemmän ihmisen hyväksikäytettävissä. Ei villilampaita tarvinnut keriä, pärjäsivät ihan hyvin ilman ihmisen puuttumista. Mutta kun ihminen keksi jaloistaa villavampia lampaita, on niitä jo pakko keriä. Tämän ymmärrän, mutta vastustankin koko isoa kuvaa - että eläimistä tehdään ihmisten koneita.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:32"]
Voitaisko keskittyä tuon väittelyn sijaan tuohon uutiseen ja siihen, että miten tuo tila ja nuo ihmissaastat on voineet jatkaa toimintaansa! Eläintenpitokieltoon ja vankilaan tuollaiset pitäisi laittaa. En nää mitään arvoa tuollaisille ihmisille! Onneksi kyseisen tilan nimi on tullut täällä ilmi. Tietääpähän ihmiset pysyä erossa tuosta paikasta.
[/quote]
keskity sinä ihan mihin haluat mutta varmaan ymmärrät ettet ventovieraille voi tulla sanelemaan mihin ketjussa pitäisi keskittyä!!? =DD
On useinkin niin että vaikka eläimiä kohdellaan huonosti niin "bisnes" on sitten se taikasana joka aiheuttaa sen että ei määrätä tiukkaan eläintenpitokieltoon.
Kun vaan käräjäoikeuden mukaan pitää saada "yrittää".
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:34"]Arvasin heti, kun näin otsikot, mistä paikasta on kyse. Niitä lampaita kun on hengaillut välillä siinä lähi-ABC:n pihallakin.
[/quote]
Samoin Laakspohjan lampaat vaeltelee missä sattuu. Käyn siellä kerran viikossa ratsastamassa ja nyt on neljällä viimesimmällä kerralla ollut 2-3 lammasta menossa tien yli tai muuten vaan ollut aitojen ulkopuolella. Joka kerta olen mennyt sanomaan että lampaat on aidan väärällä puolella, käyvät vain hakemassa ne pellolta aitojen sisälle ja taas ne lähtee aidanraosta menemään. Tosi kiva hevosella kulkea niissä maastoissa kun saa pelätä että lammas tulee ja sitten jommalle kummalle eläimelle iskee paniikki.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:32"]
Voitaisko keskittyä tuon väittelyn sijaan tuohon uutiseen ja siihen, että miten tuo tila ja nuo ihmissaastat on voineet jatkaa toimintaansa! Eläintenpitokieltoon ja vankilaan tuollaiset pitäisi laittaa. En nää mitään arvoa tuollaisille ihmisille! Onneksi kyseisen tilan nimi on tullut täällä ilmi. Tietääpähän ihmiset pysyä erossa tuosta paikasta.
[/quote]
keskity sinä ihan mihin haluat mutta varmaan ymmärrät ettet ventovieraille voi tulla sanelemaan mihin ketjussa pitäisi keskittyä!!? =DD
[/quote
Joku taisi vetää herneen nenään?!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:32"] Voitaisko keskittyä tuon väittelyn sijaan tuohon uutiseen ja siihen, että miten tuo tila ja nuo ihmissaastat on voineet jatkaa toimintaansa! Eläintenpitokieltoon ja vankilaan tuollaiset pitäisi laittaa. En nää mitään arvoa tuollaisille ihmisille! Onneksi kyseisen tilan nimi on tullut täällä ilmi. Tietääpähän ihmiset pysyä erossa tuosta paikasta. [/quote] keskity sinä ihan mihin haluat mutta varmaan ymmärrät ettet ventovieraille voi tulla sanelemaan mihin ketjussa pitäisi keskittyä!!? =DD [/quote Joku taisi vetää herneen nenään?!
[/quote]
joku voisi opetella lainaukset... =DD en vetänyt hernettä nenään naurattaa vaan aina nämä (sinä?) jotka tulee sanomaan mistä ketjussa pitäisi puhua.
Tuo teidän keskustelu meni jankkaamiseksi , että itse uutinen jäi sivuun! Samoin niinkuin nyt taas jankkaat. En ottanut lainausmokasta itseeni
Oho siis Koivulan kartano:
http://www.koivulankartano.fi