Expatiksi amerikkalaiseen pikkukaupunkiin "syvään etelään"?
Kyselen nyt täällä, sillä en tahdo vielä puhua tästä lähipiirilleni, koska kaikki on hyvin epävarmaa. Miehelleni tarjottiin puolen vuoden expatti-sopimusta amerikkalaiseen syvän etelän pikkukaupunkiin. Olemme jo pitkään suunnitelleet expatti-komennusta ja mieheni firmassa on tapana, että ensimmäinen komennus on ns. otettava vastaan ei niin houkuttelevastakin kohteesta, jos haluaa tulevaisuudessa päästä "parempiin" kohteisiin. Tässä olisi siis nyt se mahdollisuus, mutta suhtaudun jotenkin tosi realistisesti siihen, millaista puoli vuotta kahden pienen lapsen kanssa amerikkalaisessa pikkupikkukaupungissa voisi olla. Kontakteja voisi olla vaikea solmia avoimesta asenteesta, eikä alueella luultavasti ole muita expatteja.
Mitä kokeneet expatit sanovat: rohkeasti vain kohti seikkailua ja avoimella asenteella, jostain se on aloitettava, vai että miettikää nyt tarkkaan vielä?
Kommentit (93)
Hei 36, millaisia kokemuksia sinulla on ollut sopeutumisen suhteen? :) -ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]Mikä helvetti on "expatti"? [/quote] Expatriaatti, työkomennuksella oman maan ulkopuolella.
[/quote]
Miksei voi käyttää suomenkielistä sanaa "komennusmies", vaan pitää keksiä naurettavia uudissanoja?
[/quote]
Expat on kyllä hyvin yleisesti käytössä.
[/quote]
Voi olla, mutta ei suomenkielessä. Opiskelen yliopistossa, enkä ole koskaan kuullut tuollaisesta sanasta.
Minä etsisin sitä seuraelämää kirkon kautta. Toki katsoisin, etten tunge jonnekin mustaan baptistiseurakuntaan, jossa saarnataan palavasti ja kuoro raikaa. Mutta noin muuten hakeutuisin ihmisten pariin kirkon kautta, se tuntuisi kaikkein luontevimmalta vaihtoehdolta.
Hieman tuo nihkeä asenne kyllä mietityttää. Jos ulkomaille mielii, niin eikö siinä olisi aika tärkeää olla avoimin mielin eikä tuomita etukäteen omien ennakkoluulojen perusteella?
38: kiitos vinkistä, täytyypä ladata!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:43"]Hei 36, millaisia kokemuksia sinulla on ollut sopeutumisen suhteen? :) -ap
[/quote]
Mitähän tähän nyt vastais... parhaiten sopeutuu kun ajattelee realistisesti että samaa arkea se on oli se asuinpaikka mikä tahansa. Työ ja kotihommat on hoidettava. Vaikka toisaalta puoli vuotta on niin lyhyt aika. Parhaiten kotiäiti tutustuu ihmisiin lasten kautta eli suosittelisin pistämään ainakin sen 3v:n kouluun, tai ainakin ahkeraa harrastamista. Sitä kauuta play datejä ja tuttuja aikuisia sullekin.
Southern hospitality on ihan todellista. Ja varsin hämäävää on kuinka paljon voi jutella ihan tuntemattomien ihmisten kanssa. Esim. kaupassa joku bongaa jonkun tuotteen sun ostoskäryssä ja tulee kysymään reseptiä että mitä sä tosta teet (mulle on käynyt näin puunajuurien, raparperin ja eurooppalaisen kurkun kanssa).
Kysy jotain tarkemmin niin vastaan
Minulla on erinomainen USAn kartta jossa on nahtavyydet. Jos jaksat odotella pari tuntia niin kaivan sen esiin ja etsin sinulle tekemista :). t.usalainen
Jos oot facebookissa niin etsi ainakin usan suomalaiset ryhmä ja kysele sitä kautta ketkä asuu lähellä. SC:llä tai lähimmällä suurella kaupungilla saattaa olla omiakin ryhmiä facessa.
36
Mäkin Komppaan että puoli vuotta on niiiiin lyhyt aina ettei pahemmin kannata etukäteen ahdistua. Varsinkin uudessa paikassa viikko tuntuu päivältä.
Nostan tämän keskustelun, kun olen melkein samanlaisessa tilanteessa! Mahtoikohan ap lähteä
Muakin kiinnostaisi tietää kun tätä keskustelua seurasin jo aiemmin!
Mahtaiskohan ap olla vielä linjoilla?
Mulla tosi hyvä vinkki! Googlaa Lotta Stenroos kirjeitä Amerikasta. Hän asuu siellä ja podcasteissä kertoo tosi hyvin meiningistä siellä. Ennen nukkumaanmenoa rentouttavaa vaan kuunnella ja rauhoittua.