Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Expatiksi amerikkalaiseen pikkukaupunkiin "syvään etelään"?

Vierailija
15.09.2015 |

Kyselen nyt täällä, sillä en tahdo vielä puhua tästä lähipiirilleni, koska kaikki on hyvin epävarmaa. Miehelleni tarjottiin puolen vuoden expatti-sopimusta amerikkalaiseen syvän etelän pikkukaupunkiin. Olemme jo pitkään suunnitelleet expatti-komennusta ja mieheni firmassa on tapana, että ensimmäinen komennus on ns. otettava vastaan ei niin houkuttelevastakin kohteesta, jos haluaa tulevaisuudessa päästä "parempiin" kohteisiin. Tässä olisi siis nyt se mahdollisuus, mutta suhtaudun jotenkin tosi realistisesti siihen, millaista puoli vuotta kahden pienen lapsen kanssa amerikkalaisessa pikkupikkukaupungissa voisi olla. Kontakteja voisi olla vaikea solmia avoimesta asenteesta, eikä alueella luultavasti ole muita expatteja.

Mitä kokeneet expatit sanovat: rohkeasti vain kohti seikkailua ja avoimella asenteella, jostain se on aloitettava, vai että miettikää nyt tarkkaan vielä?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:27"]

26: ai pitäisikö minun sanoa, että "lähdemme mamuiksi Amerikkaan puoleksi vuodeksi"? :D No joo, itse en mamuttele täällä Suomessakaan ketään, enkä taida tehdä niin jatkossakaan.

Siinä olet oikeassa, että varovainen ennakkoluuloisuuteni tuota pientä kaupunkia kohtaan ei kyllä ole sitä parhainta asennetta, mitä taas tuollainen reissu vaatii. Sellainen seikkailuasenne ja innostus on kyllä nyt alkanut hiipiä minuunkin. -ap

[/quote]

Hyvä että asenteesi on jo muuttumassa :) ota matka seikkailuna ja matkusta ahkerasti siellä päässä jos meinaat tylsistyä pienessä kylässä.

En käsitä miksi et voisi sanoa että lähdette mamuiksi = maahanmuuttajiksi amerikkaan koska sitähän te teette. Se on ihan fakta, että expateista puhutaan lähes ainoastaan eurooppalaisten (tai länsimaisten) kohdalla. Muun maalaiset muuttajat ovat lähes poikkeuksetta maahanmuuttajia tai mamuja olivat he köyhiä tai rikkaita. Sanojen merkityksellinen ero (expatti muka hienompana) linkittyy aika suoraan ihmisten lähtömaahan ja usein etnisyyteenkin, siksi musta on lähinnä tekopyhää hienostelua puhua expateista. 

Vierailija
62/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vielä pienemmästä tuppukylästä, n. 2000 asukasta ja hyvin olisin viihtynyt puoli vuotta. Olin pari kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne taida siellä amerikan biblebelteillä ottaa ulkomaalaisia ihan avosylin vastaan, voi olla kun olette juuri kotiutuneet niin lähtö taas koittaa. Puoli vuotta on kovin lyhyt aika..

Vierailija
64/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLI VAIKKA MITEN TUPPUKYLÄ NIIN KYLLÄ NE ON SOSIAALISEMPIA JA AVOIMIEMPIA KUIN SUOMALAISET IKINÄ!

Vierailija
65/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo syvän etelän pikkupaikat ovat siitä hyviä, että väki on todella vieraanvaraista, ja smalltalk-seuraa löytyy. Näin siis kertovat kaverit, jotka ovat asuneet eri puolilla Yhdysvaltoja. Elämänrytmikään ei ole niin hektinen kuin muualla Yhdysvalloissa. Eli tällaiseen lyhyeen oleskeluun varmasti melkein paras paikka, jos ei tarvitse esim. lasten kouluasioita miettiä.

Vierailija
66/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen utelias: millä tavoin tuo Bible Belt näkyy ihmisissä ja katukuvassa?

Vierailija
67/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta tuntuu pelkästään lomalta. Ei edes ehdi tulla mitään varsinaista arkea tuossa ajassa.

Vierailija
68/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:08"]Toinen utelias: millä tavoin tuo Bible Belt näkyy ihmisissä ja katukuvassa?
[/quote]

Kirkkoja on tuhkatiheään ja jos haluaa sunnuntaina mennä ulos aamiaiselle niin pitää mennä ennenyhtätoista ettei joudu odottaan vapaata pöytää.
Mitään muuta en ole huomannut.
36

Vierailija
69/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin olit 88?

Vierailija
70/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yllättävät matkaehdotukset ovat Jumalan tanssitunteja." - Kurt Vonnegut

Vierailija
71/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän onkin keskustelu jatkunut mielenkiintoisena! Sanoin eilen miehelleni, että kyllä minä olen valmis matkaan. :) kaupunki sijaitsee suht keskellä ja siellä on noin 10 000 asukasta, jos joku tunnistaa. Kiitos paljon kommenteista! -ap

Vierailija
72/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 15:26"]Täällähän onkin keskustelu jatkunut mielenkiintoisena! Sanoin eilen miehelleni, että kyllä minä olen valmis matkaan. :) kaupunki sijaitsee suht keskellä ja siellä on noin 10 000 asukasta, jos joku tunnistaa. Kiitos paljon kommenteista! -ap
[/quote]
Kerro ny, mieles tekee kuitenkin.
36

Vierailija
73/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 15:26"]Täällähän onkin keskustelu jatkunut mielenkiintoisena! Sanoin eilen miehelleni, että kyllä minä olen valmis matkaan. :) kaupunki sijaitsee suht keskellä ja siellä on noin 10 000 asukasta, jos joku tunnistaa. Kiitos paljon kommenteista! -ap
[/quote]
Jotenkin mulle tulee mieleen sellainen paikka kuin Newberry. Tai sitten Orangeburg vaikka onkin vähän pienempi. Joka tapauksessa lyhyt matka (alle 50 km) Columbiaan, missä kaupat ja palvelut. En ole käynyt Newberryssä mutta ymmärtääkseni erittäin afrikkalaisamerikkalainen paikka. Orangeburg on kaunis vanha yliopistokaupunki. Molemmat varmaan ihan jees jos jompikumpi näistä.

Vierailija
74/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette päätyneet ulkomaille? Mäkin haluan Usaan.

Vierailija
75/93 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 15:26"]Täällähän onkin keskustelu jatkunut mielenkiintoisena! Sanoin eilen miehelleni, että kyllä minä olen valmis matkaan. :) kaupunki sijaitsee suht keskellä ja siellä on noin 10 000 asukasta, jos joku tunnistaa. Kiitos paljon kommenteista! -ap
[/quote]
Jotenkin mulle tulee mieleen sellainen paikka kuin Newberry. Tai sitten Orangeburg vaikka onkin vähän pienempi. Joka tapauksessa lyhyt matka (alle 50 km) Columbiaan, missä kaupat ja palvelut. En ole käynyt Newberryssä mutta ymmärtääkseni erittäin afrikkalaisamerikkalainen paikka. Orangeburg on kaunis vanha yliopistokaupunki. Molemmat varmaan ihan jees jos jompikumpi näistä.
[/quote]
Mun veikaus on Irmo.
36

Vierailija
76/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen muuten, että käsittääkseni koulujen urheilutapahtumat voivat olla todella iso juttu johon osallistuu koko kaupunki! Tietenkin miehen työn puolesta varmasti tutustutte ihmisiin ja naapureihinhan voi ottaa kontaktia. Hyvin se menee:)

Vierailija
77/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:34"]

Kiitos kommentistasi nro 4! Noin me eilen mietimmekin, kun keskusteltiin asiasta. Että puoli vuotta nyt menee "missä vaan" ja onhan se asenteesta tietysti kiinni. Silti takaraivossani elää pieni epäilys, että millaista se arki tulisi olemaan, tuntisinko olevani jumissa kotona lasten kanssa, kun olemme tottuneet melko aktiiviseen ja sosiaaliseen elämään... Kyseessä on siis todellinen tuppukylä! :D Mutta jostainhan se on aloitettava ja voihan lähistöllä olla vaikka mitä kun vain on aktiivinen, ottaa selvää ja lähtee ennakkoluulottomasti tutustumaan.

[/quote] Missa osavaltiossa tama "tuppukyla" sijaitsee ja mika sen nimi on? t.usalainen

Vierailija
78/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
79/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:34"]

Kiitos kommentistasi nro 4! Noin me eilen mietimmekin, kun keskusteltiin asiasta. Että puoli vuotta nyt menee "missä vaan" ja onhan se asenteesta tietysti kiinni. Silti takaraivossani elää pieni epäilys, että millaista se arki tulisi olemaan, tuntisinko olevani jumissa kotona lasten kanssa, kun olemme tottuneet melko aktiiviseen ja sosiaaliseen elämään... Kyseessä on siis todellinen tuppukylä! :D Mutta jostainhan se on aloitettava ja voihan lähistöllä olla vaikka mitä kun vain on aktiivinen, ottaa selvää ja lähtee ennakkoluulottomasti tutustumaan.

[/quote] Missa osavaltiossa tama "tuppukyla" sijaitsee ja mika sen nimi on? t.usalainen
[/quote]

Mua kiinostaa kans.
T: 20 000 asukkaan "tuppukylässä" syvässä etelässä asuva

Vierailija
80/93 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Carolinassa, sen tarkemmin en nyt täällä netissä uskalla sanoa jos lähtömme varmistuu. :) Hirveän hyviä pointteja ja fiksuja kommentteja tullut täällä esiin. -ap

Ps. Lähtömme näyttää kyllä jo melko varmalta.