Yksin asuva töissäkäyvä ei voi saada vuokra-asuntoa?
Tällaisen olen havainnut. Kaupunkiin muuttaessani otin tyhmyyttäni vastaan aivan liian kalliin yksiön, jonka sain varmaankin siksi, ettei minulla ollut asuntoa ollenkaan. Kuvittelin sitten helposti vaihtavani sopivaan asuntoon, kun olen rauhassa aloittanut uuden työn. Jäinkin loukkuun!
Asunnon vaihtaminen on ihan mahdotonta. Olen kaksi ja puoli vuotta nyt yrittänyt saada asuntoa. Varmaan samanlaisen kalliin rämän alkkisnaapureilla saisin, mutta muuta ei tipu.
Yksityiseltä en ole löytänyt sopivaa asuntoa ja lisäksi he vaativat aina vuoden sopimusta. Oma työsopparini ei ole vakituinen, joten en voi ottaa riskiä.
Voisin vaikka jonottaa ihan mielelläni sopivaa asuntoa,vaikka kaksi vuotta, kuten opiskeluaikana. En ole kuitenkaan löytänyt firmaa, joka jonosta seuraavalle aina tarjoukset lähettäisi. Sen sijaan kertovat tarjoavansa aina eniten tarvitsevalle. Mitkä nämä eniten tarvitsevan kriteerit sitten ovatkin.
Asunnon ostaminen ei oikein tule kysymykseen, koska rahaa ei jää tarpeeksi säästöön palkasta. Lisäksi yksin lainan saaminen on muutenkin hankalaa. En toisaalta edes kaipaa omaa asuntoa vielä, vaan asuisin ihan mielelläni vuokralla kivassa asunnossa.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Osaisitteko suositella hyvää firmaa asunnon hankkimiseen? (Pirkanmaan alueella)
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Siis sä haet kaupungin asuntoa?
Sry, ei niitä ole.
Sato/Lumo/Lakea mitä näitä nyt on. Tai kimppakämppä/alivuokralaisilmo Toriin?
En ole hakenut kaupungin asuntoja. Monelta eri fimalta olen hakemut. Lumolla ei ole kuin erittäin kalliita ja epäviihtyisiä asuntoja. Omaa asuntoa haen. Kimppakämppä tuskin nykyistä tilannetta parempi olisi.
Säästöjä ei myöskään saa olla tai niistä ei kannata kertoa. Hankalaa kyllä, kun ei halua sitoutua pitkäksi aikaa, minkä yksityiset vaatii.
Olen huomannut saman. Asunnon vaihtaminen isompaan tuntuu mahdottomalta. Olen laittanut saman yhtiön sisällä hakemusta toisensa perään, mutta ei vaan tärppää. En asu isossa kaupungissa. Olen maksanut vuokrat ajallaan ja olen rauhallinen asukas eli ei pitäisi olla kiinni mistään tällaisesta. Yksinäinen nainen taitaa olla alinta kastia asuntomarkkinoilla.
Työn perässä saa muuttaa ilman sanktioita. Eli otat asunnon vuoden sopparilla ja jos saat töitä toisesta kaupungista niin sen kun muutat.
Lumon hinta on kilpailukykyinen jos katsoo kokonaisuutta mitä koko rahalla saa. Halpaa ei ole missään. Paitsi kaupungilla. Kaikelle ei voi edes laittaa hintalappua. Yksi niistä on asumisturvallisuus. Talossamme on vartiointipalvelu.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Asunnon vaihtaminen isompaan tuntuu mahdottomalta. Olen laittanut saman yhtiön sisällä hakemusta toisensa perään, mutta ei vaan tärppää. En asu isossa kaupungissa. Olen maksanut vuokrat ajallaan ja olen rauhallinen asukas eli ei pitäisi olla kiinni mistään tällaisesta. Yksinäinen nainen taitaa olla alinta kastia asuntomarkkinoilla.
Olen täsmälleen samassa tilanteessa.
-ap
Haettiin tyttärelle aikanaan opuskelukämppää tori.fi kautta Tampereelta, oli kiire (pääsi varasijalta kouluun), asunto oli selvä 2 päivän kuluessa.
Voisi kuvitella, että kun maksaa vuokran ajallaan ja on varaa hieman korkeampaakin vuokraan, niin asunnon saaminen ei olisi kovin vaikeaa. Itseasiassa se onkin helpompaa niille, jotka elävät koko elämänsä tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Haettiin tyttärelle aikanaan opuskelukämppää tori.fi kautta Tampereelta, oli kiire (pääsi varasijalta kouluun), asunto oli selvä 2 päivän kuluessa.
"Aikanaan"
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella, että kun maksaa vuokran ajallaan ja on varaa hieman korkeampaakin vuokraan, niin asunnon saaminen ei olisi kovin vaikeaa. Itseasiassa se onkin helpompaa niille, jotka elävät koko elämänsä tukien varassa.
Ap:n ongelma on liian kallis asunto ja mammat kilpaa ehdottavat kalliita vaihtoehtoja. Sama se on tukien varassa elävälle, asunnot ovat liian kalliita eikä kaupungilta saa asuntoa muut kuin m*mut.
Kuinka pitkiä sun työsopparit on? Yksityisissä löytyy kyllä sellaisiakin vuokranantajia, jotka voi vähän joustaa siitä vuoden sopparista, jos vaan hakija on muuten sopiva.
2,5 v maksanut kallista vuokraa mutta vuoden soppari ei käy?
Jos jäät työttömäksi niin a) kela maksaa jos ei ansiosidonnainen riitä tai b) voi muuttaa työn perässä muualle. Joten mikä on ongelmasi?
Jos olet Lähi-idästä niin kyllä asunto löytyy.
Ja rahaa kalustukseen. Ja vuokra maksetaan vankilassa oloajan.
Vierailija kirjoitti:
Lumon hinta on kilpailukykyinen jos katsoo kokonaisuutta mitä koko rahalla saa. Halpaa ei ole missään. Paitsi kaupungilla. Kaikelle ei voi edes laittaa hintalappua. Yksi niistä on asumisturvallisuus. Talossamme on vartiointipalvelu.
Lumon mainos? Omassa kaupingissa Lumolta saa aika kamalia loukkoja kiskurihintaan. Kaikelle ei voi laittaa hintaa, jos kaikelle ei voi laittaa hintaa, niin Lumo voi pudottaa rauhassa hintojaan.
Vierailija kirjoitti:
2,5 v maksanut kallista vuokraa mutta vuoden soppari ei käy?
Jos jäät työttömäksi niin a) kela maksaa jos ei ansiosidonnainen riitä tai b) voi muuttaa työn perässä muualle. Joten mikä on ongelmasi?
Mitäs jos naapurissa asuukin jotkut kiljujaulanarkkarit?? Vuodeksi en koskaan sitoutuisi vuokra-asuntoon. Kamala riski.
Siis sä haet kaupungin asuntoa?
Sry, ei niitä ole.
Sato/Lumo/Lakea mitä näitä nyt on. Tai kimppakämppä/alivuokralaisilmo Toriin?