Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päiväkoti - aaarrrgh!

Vierailija
14.09.2015 |

Mä en enää ikinä mene yhteenkään vanhempainiltaan. En mene.

Mitä jos keskustellaan näistä meidän uusista verhoista nyt? Ei kai me nyt sentään jutella siitä, että henkilökunta vaihtuu jatkuvasti, saati siitä, että lasten ryhmät muodostetaan uudelleen vähintään kolme kertaa vuodessa...

Kivat verhot, joo.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viekää yksityiselle? On se vaikeaa!

Vierailija
2/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan malliin ollaan menossa. On päiväkoteja, joissa on liikaa lapsia, väsyneitä hoitajia, kasvatus vähän siihen suuntaan jne. tai sitten hintavia yksityisiä hyviä päiväkoteja tai palkataan kotiin yksityinen hoitaja. Raha ratkaisee yhä enemmän, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:53"]Vaihtuva henkilökunta on suuri ongelma, etenkin pienten ryhmissä... Mutta ei se ole opettajien/hoitajien vika, jos työolot ovat paskat ja halutaan parempaan päiväkotiin töihin. Ei työskentely ole mitään hyväntekeväisyyttä. Itse vaihdoin 32 lapsen ryhmästä toiseen paikkaan, nykyään lapsia on suhdelukujen mukaisesti kolmella kasvattajalla 21. Stressi lievittyi, poissaolot vähenivät ja saan viimeinkin tehdä työni kunnolla: on aikaa havainnoida lapsia ja ehkäistä kiusaamista (jota meidän ryhmässämme ei juurikaan ole, koska siihen panostamme). Olen opettaja, mutta aiemmassa työpaikassani en päässyt toteuttamaan työhöni kuuluvaa pedagogista puolta. [/quote] Tästä olisimme halunneet puhua. Johtaja ei antanut mitään mahdollisuutta. Keskustelimme siis verhoista. Ap

[/quote]

Johtajallakin on esimies, ole yhteydessä häneen.

Vierailija
4/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:39"]

Viitonen vaihtoikin lapsen päiväkotia. Ja kyllä, valitin päikyssä näistä asioista ja näitä epäkohtia puitiin ihan palaverissa henkilökunnan kanssa. Mikään ei muuttunut, mitä nyt minä sain vittumaisen vanhemman maineen. Ja siis mun lapsi oli koko ajan muksittuna ja purtuna joka päivä, kättä oli väännetty selän taakse, askartelut ja leikit oli rikottu, ja nää mun silmissä selkeästi häiriintyneet lapset oli koko ajan näiden pienempien kimpussa.  Lapselle tulee vieläkin iltaisin ennen nukkumaanmenoa mieleen ne kaikki kamaluudet, joita piti kestää eikä kukaan auttanut. Ja joista henkilökunta ei koskaan puhunut mitään kun lapsen hain. Nykyinen päiväkoti on hyvä paikka ja lapsi menee sinne mielellään.

Että jos mun oman lapsen kehitys ei olisi ollut vaarassa, niin totta kai näitä ois voinut siellä jankkailla vaikka maailman tappiin. Mut joku raja sentään.

5

[/quote]

Kuullostaa kauhealle, hyvä et saitte vaihdettua päiväkotia. Meillä oli kuopuksen kohdalla homma menossa samanlaiseen suuntaan, kunnes ilmoitin tyynesti päiväkodissa, että olen nyt ohjeistanut lapseni puremaan takaisin, kasvoista ja KOVAA, seuraavalla kerralla kun yksi pikkuterroristi vielä käy päälle, kun tähän ei muuten näytetä saavan mitään rotia tähän touhuun. Loppui muuten kiusaaminen siihen...

Vierailija
5/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut ohjat haltuun. Olin kerran yhdessä tilaisuudessa, jossa piti sopia uusista tavoista kerätä rahaa leirikoululle. No siinä pari rouvaa innoistui kertomaan omista kokemuksistaan vuosien takaa. Ihan kiva, mutta ei kiinnosta pätkääkään ja ei edistä kokouksen tavoitetta. No keskeytin sen paskanjaujannan ja sain käännettyä kokouksen suunnan siihen oikeaan aiheeseen.

Vierailija
6/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:40"]

Otin kyllä, johtajaa myöten. Moni muukin otti, mutta mitä se auttaa jos niistä ei haluta keslustella?

[/quote]

Te sanotte suoraan, että verhokeskustelut eivät kiinnosta. Jos ei tule muutosta ja informaatiota, te otatte yhteyttä päiväkotia ylempänä olevaan tahoon. Loppuviimeksi siellä yksityisen hoidonkin ohjauksessa tulee kunnan ottaa kantaa siihen, miten päivähoito on järjestetty, jos jossakin yksikössä on poikkeuksellisen paljon ongelmia. Jos ei sittenkään homma toimi, on aika vaatia päivähoitopaikan vaihtoa, että saatte edes oman lapsenne pois.

Vierailija
7/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikanaan töissä päiväkodissa jossa lastentarhan ope ei tehnyt pienten ryhmässä mitään muuta kuin ns suunnitteli. Hyvä jos muisti ryhmän lasten nimet mutta auta armias kun tuli vanhempainilta. Ko. henkilö oli suuna päänä puhumassa vanhemmille ja kertoili mitä vanhemmat voisi tehdä työmme sujuvoittamiseksi esim merkitä nimet vaatteisiin tms kun enhän MINÄ voi aina muistaa mikä lapanen on Ninea ja mikä Nooan. Me kaikki muut tiesimme tarkkaan mikä kuului kenellekin.

Vierailija
9/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:50"]Itse olin aikanaan töissä päiväkodissa jossa lastentarhan ope ei tehnyt pienten ryhmässä mitään muuta kuin ns suunnitteli. Hyvä jos muisti ryhmän lasten nimet mutta auta armias kun tuli vanhempainilta. Ko. henkilö oli suuna päänä puhumassa vanhemmille ja kertoili mitä vanhemmat voisi tehdä työmme sujuvoittamiseksi esim merkitä nimet vaatteisiin tms kun enhän MINÄ voi aina muistaa mikä lapanen on Ninea ja mikä Nooan. Me kaikki muut tiesimme tarkkaan mikä kuului kenellekin.
[/quote]
Iltapäivät on yleensä varattu suunnitteluun: 8% työajasta on lto:n suunnitteluaikaa ja sen päälle on vielä tiimipalaverit ja vanhempien tapaamiset jne. Kun 80-90-luvulla työskentelin lastenhoitajana, ei olisi tullut kuuloonkaan että opettaja olisi pyörinyt iltapäivällä ryhmässä. Hänellä oli omat työnsä silloin!

Vierailija
10/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette te ylisuurissa ryhmissä lapsianne säilövät vanhemmat valita asiasta? Ei ole opettajien/hoitajien vika, kun heitä palkataan liian vähän. Puutu siinä sitten kiusaamiseen saati yritä ehkäistä sitä, kun ei ole aikaa kuin perushoitoon... Halua kyllä olisi, aikaa ei.

Valittakaa, liioitelkaa vaikka, siten saadaan muutosta aikaan! Pelkkä työntekijöiden huolestuminen kun kuitataan vain huonoksi asenteeksi.

Vierailija
11/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentava keskustelu on taito laji, harva suomalainen osaa sen. Voisimme edes opettaa seuraavaa sukupolvea keskustelemaan rakentavasti ja toisia kunnoittaen.

Vierailija
12/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtuva henkilökunta on suuri ongelma, etenkin pienten ryhmissä... Mutta ei se ole opettajien/hoitajien vika, jos työolot ovat paskat ja halutaan parempaan päiväkotiin töihin. Ei työskentely ole mitään hyväntekeväisyyttä.

Itse vaihdoin 32 lapsen ryhmästä toiseen paikkaan, nykyään lapsia on suhdelukujen mukaisesti kolmella kasvattajalla 21. Stressi lievittyi, poissaolot vähenivät ja saan viimeinkin tehdä työni kunnolla: on aikaa havainnoida lapsia ja ehkäistä kiusaamista (jota meidän ryhmässämme ei juurikaan ole, koska siihen panostamme). Olen opettaja, mutta aiemmassa työpaikassani en päässyt toteuttamaan työhöni kuuluvaa pedagogista puolta.

Vierailija
13/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viette lapsen noin kurjaan päiväkotiin? Kerätkää tyytymättömät vanhemmat yhteen, vuokrataan yhdessä sopiva tila ja palkatkaa sinne lto ja lastenhoitajia!

Vierailija
14/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:53"]Vaihtuva henkilökunta on suuri ongelma, etenkin pienten ryhmissä... Mutta ei se ole opettajien/hoitajien vika, jos työolot ovat paskat ja halutaan parempaan päiväkotiin töihin. Ei työskentely ole mitään hyväntekeväisyyttä.

Itse vaihdoin 32 lapsen ryhmästä toiseen paikkaan, nykyään lapsia on suhdelukujen mukaisesti kolmella kasvattajalla 21. Stressi lievittyi, poissaolot vähenivät ja saan viimeinkin tehdä työni kunnolla: on aikaa havainnoida lapsia ja ehkäistä kiusaamista (jota meidän ryhmässämme ei juurikaan ole, koska siihen panostamme). Olen opettaja, mutta aiemmassa työpaikassani en päässyt toteuttamaan työhöni kuuluvaa pedagogista puolta.
[/quote]

Tästä olisimme halunneet puhua. Johtaja ei antanut mitään mahdollisuutta. Keskustelimme siis verhoista.
Ap

Vierailija
15/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas minä olin ainoa, joka avasi keskustelut ongelmakohdistq ja jankkasin, kunnes johtaja antoi jonkinlaiset vastaukset (pyrki vastaamaan aivan toisiin kysymyksiin kuin mitä olin kysynyt). Iltaa istuttiin tunnin sijasta 2,5h. Olen kaamea vanhempi, mutta mulla jo neljäs lapsi hoidossa ja muut vanhemmat vasta päiväkotitaipaleen alussa ja nielevät kaiken, joten koin tuon vähän kuin velvollisuutena :)

Vierailija
16/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitonen vaihtoikin lapsen päiväkotia. Ja kyllä, valitin päikyssä näistä asioista ja näitä epäkohtia puitiin ihan palaverissa henkilökunnan kanssa. Mikään ei muuttunut, mitä nyt minä sain vittumaisen vanhemman maineen. Ja siis mun lapsi oli koko ajan muksittuna ja purtuna joka päivä, kättä oli väännetty selän taakse, askartelut ja leikit oli rikottu, ja nää mun silmissä selkeästi häiriintyneet lapset oli koko ajan näiden pienempien kimpussa.  Lapselle tulee vieläkin iltaisin ennen nukkumaanmenoa mieleen ne kaikki kamaluudet, joita piti kestää eikä kukaan auttanut. Ja joista henkilökunta ei koskaan puhunut mitään kun lapsen hain. Nykyinen päiväkoti on hyvä paikka ja lapsi menee sinne mielellään.

Että jos mun oman lapsen kehitys ei olisi ollut vaarassa, niin totta kai näitä ois voinut siellä jankkailla vaikka maailman tappiin. Mut joku raja sentään.

5

Vierailija
17/21 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä ihanuutta kun ryhmään tulee pian uuden varhaiskasvatuslain myötä tulee 3 lasta lisää ryhmään. Arvatkaapa kuinka moni valmistuneista lastentarhaopettajista jatkaa alalla vs jatkaa kasvatusalan opiskelua maisteriksi ja menee muihin tehtäviin. No mutta, eipä julkisuudessa kyllä huolestuneiden vanhempien ääniä ole kuulunut, saati sitten kukaan ole koskaan vaatinut parempaa palkkaa opettajille jotta opettajapula saataisiin ratkaistua. Enkä yhtään väitä etteivätkö hoitajatkin parempaa palkkaa ansaitsisi, mutta lto:iden pula ja ratkaisut siihen ovat niin naurettavia että vastaavaa ole nähtykään muilla aloilla.

Ei sillä, kyllä tuo kuulostaa todella tympeältä että johtaja vaihtaa keskustelua kun vanhemmat haluavat puhua huolistaan, ja olen lähestulkoon varma että vika on siellä päässä (sekä liian isoissa ryhmissä), jos opettajat ja hoitajat palavat loppuun. Tuollainen ei todellakaan ole ok ja hyvää kasvatuskumppanuutta. Suurin osa oikeasti kuitenkin menee ihan kutsumuksesta alalle ja omaa sellaisen lapsikäsityksen, että varhaislapsuudella on eniten merkitystä mitä tulee lapsen kouluvuosiin ja aikuisuuteenkin.

Vierailija
18/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ottanut ongelmakohtia esille illassa ?

Vierailija
19/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Ei saanut puhua mistään sellaisesta, millä on merkitystä (kiusaamisesta, puremisesta, karkailusta, ensimmäisen vuoron hoitajan jatkuvasta myöhästelystä) vaan keskusteltiin siitä, miten tärkeää on keskustella. Dialogi on ihana asia, eikö olekin!

Vierailija
20/21 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kyllä, johtajaa myöten. Moni muukin otti, mutta mitä se auttaa jos niistä ei haluta keslustella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän