Töniminen koulussa
Ekaluokkalainen lapseni kertoi tönään, että hänen paras ystävänsä on alkanut tönimään. Tämä ystävä kuulemma juoksee kädet ojossa kohti ja tönäsee. Sen jälkeen sanoo ettei ehtinyt pysähtyä. Poikani sanoi, että tämä ystävä haluaa näyttää eräälle kolmannelle kaverille miten vahva on.
Mitä minun pitäisi tehdä vai pitääkö mitään? Onko yliampuvaa olla tuollaisesta yhteydessä johonkin, esim lapsen äitiin? Vai onko tuo normaalia koulumaailmassa?
kysyn koska kyseessä esikoinen enkä tiedä mikä on ns.normaalia koulussa.
Kommentit (5)
Tönii takaisin vaan. Älä anna olla nyrkkeilysäkkinä. Harjoitellaan vaikka kotona miten tönäistä (ei liian kovaa).
Ehkä kannattaa ilmoittaa luokanvalvojalle kumminkin - lähinnä tiedoksi. Jos pahenee niin syyllinen tiedetään...
Muutenkin kannattaa olla aktiivinen koulun suhteen. Meidän pojan luokalla yksi poika terrorisoi muita. Esitti itse uhria, mutta tilanteen pahetessa myös opettajat tajusivat, että tässä yhdessä pojassa vika.
Mietin tuota, että onko tosiaan niin että ainut keino on puolustautua takaisin? Töniä siis takaisin. Se on lapselleno vierasta koska on aina ollut kiltti. Ehkä liiankin kiltti.
Ap
Kyllä kannattaa mainita opelle. Ei ole normaalia leikkiä, vaikka pikku terroristit aina niin hymyssä suin väittävät " mä leikin" ja kaverilta valuu verta nenästä ja itkettää...Pidä lapsesi puolta .
Meillä on sellainen tilanne,että tokaluokkalaista tyttöäni terrorisoi samalla luokalla oleva poika. Tässä on ilmeisesti taustalla huomionhakua pojan puolelta. Haluaisi leikkiä tyttäremme kanssa,mutta tyttö ei halua leikkiä sellaisen kanssa,joka lyö ja tönii. Pojalla ilmeisesti vaikeuksia hillitä itseään ja on todella temperamenttinen. Suuttuu kovasti jos asiat eivät mene häntä miellyttävällä tavalla.
Keskusteluista huolimatta tönimistä ja lyömistä tapahtuu päivittäin useitakin kertoja. Millaiset mahdollisuudet asiaan on puuttua? Mitä keinoja on olemassa?