Yks näkökulma, en valita, mutta....jos laki menee läpi noista leikkauksista...
Me kaupanalan duunarit ollaan tosi kusessa.... kommentoikaa muutkin pienempipalkkaisten alojen työntekijät! Itse olen myyjä ja tilausvastaava, tiedän, mitä on tehdä kaupassa täyttä viikkoa. Ja vuorotyötä, yötä ei onneksi ole meillä. (tosin meillä vakkareilla on pakolliset vapaapäivätkin pidettävä, eihän kukaan sitäpaitsi jaksa aina töissä olla) Kyl se palkka jää sinne 1400-1600e välille valitettavasti. ja mulla TES:n maksimituntipalkka, kaikki kokemuslisät on jo. Tosin mulla on 30h/vko sopimus, teen kyllä koko ajan pikkusen enemmän. (tyypillistä kaupanalan soppareita 30, 32, ja ja 34h soppareita paljon, jopa 25h soppareita...) Meille nuo leikkaukset kirpaisee varmaan eniten ;( Jos nyt toteutuvat. ja, siis mulla on lapsiakin elätettävänä. Pikkusen ahistaa, ei voi mitään. Ja nyt jos joku sanoo, että vaihda alaa, ei oo pakko tehdä tuolla palkalla, niin kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä opiskelemaan paremmin palkattua ammattia elämäntilanteesta ja asuinpaikasta riippuen, kuten meidän perheessä tällä hetkellä. Not, asuntolainat menee ja pahin kulutuspiikki menossa perheessä (lapset 5 elätettävää iältään 10v-17v) Onneksi miehellä parempi palkka!
Kiitos ja anteeksi <3
Ja jos joku kommentoi, että pakkoko on lapsia pukata, ihan vapaehtoisesti ja suunnitellusti on pukattu ;)
Pointti siis summa summarum: Me matalapalkka-alaiset kärsitään suhteessa eniten, siitä ei pääse mihinkään. Ei taida olla ku siivoojat joilla on huonompi tai suunnilleen sama palkka.
En tiiä mikä olis paras keino Suomen nousuun, en, mutta tämä oman pienen palkan pieneneminen on ihan p:stä.
Ja siis, olen luultavasti lähdössä viimeistään muutaman vuoden sisällä opiskelemaan lisää/ uutta ammattia kunhan lainat pienenee ja lapset lähtee omilleen pikku hiljaa... Ei auta tähän tilanteeseen ;(
Kommentit (24)
On se niin väärin miten pientä palkkaa jotkut saa. Minä saan työttömänä ansiosidonnaista 1800 euroa kuussa bruttona. Tietenkin toivon saavani töitä omalta alalta, mutta ei minun olisi mitään järkeä mennä töihin kaupan kassalle kun saan enemmän rahaa olemalla kotona. Ei tarvi lapsiakaanviedä hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:39"]
On se niin väärin miten pientä palkkaa jotkut saa. Minä saan työttömänä ansiosidonnaista 1800 euroa kuussa bruttona. Tietenkin toivon saavani töitä omalta alalta, mutta ei minun olisi mitään järkeä mennä töihin kaupan kassalle kun saan enemmän rahaa olemalla kotona. Ei tarvi lapsiakaanviedä hoitoon.
[/quote]
Siis tämä, jos mikä, masensi entisestään.
nro 10
ja viesti nro 4, lueppa tarkemmin, kirjoitin, että teen enemmän kuin 30h/vko! Keskimäärin ainakin 34h, vaihtelee paljon Välillä lähes 40h. (37,5h/vko on täysiaikainen kk palkalla olevien viikkotuntimäärä) "Täyttä viikkoa" tarkottaa, että on 5 päivänä viikossa keskimäärin töissä. Fyysisesti aika kuormittavaa työpäivät välillä pituudeltaan 7h, iltavuoro 6,5h, aika paljon yksintyöskenyelyä, työtehot aika maksimissaan. Ei sitä tajua jos ei oo tehnyt pienmyymälässä duunia... Välillä saattaa olla 8pvää putkeen, yks vapaa ja putki jatkuu vaikkapa 4 tai 5 pv... tämä sinänsä samanlaista kuin varmaankin hoitoalalla...
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:46"]ja viesti nro 4, lueppa tarkemmin, kirjoitin, että teen enemmän kuin 30h/vko! Keskimäärin ainakin 34h, vaihtelee paljon Välillä lähes 40h. (37,5h/vko on täysiaikainen kk palkalla olevien viikkotuntimäärä) "Täyttä viikkoa" tarkottaa, että on 5 päivänä viikossa keskimäärin töissä. Fyysisesti aika kuormittavaa työpäivät välillä pituudeltaan 7h, iltavuoro 6,5h, aika paljon yksintyöskenyelyä, työtehot aika maksimissaan. Ei sitä tajua jos ei oo tehnyt pienmyymälässä duunia... Välillä saattaa olla 8pvää putkeen, yks vapaa ja putki jatkuu vaikkapa 4 tai 5 pv... tämä sinänsä samanlaista kuin varmaankin hoitoalalla...
[/quote]
No minusta tuo 34, enimmillään lähes 40 tuntia viikossa ja 6,5-7-tuntiset työvuorot nyt eivät kyllä kuulosta kovin paljolta, vaikka onhan toki työ itsessään raskasta, jos pitää lasteja purkaa ym. Olen itsekin tehnyt kaupassa vastaavaa työtä muutamana kesänä. Kuitenkin monet tekevät välillä 10-12-tuntisiakin työpäiviä ja esimerkiksi vuorotyötä. En väheksy työsi kuormittavuutta, mutta verrattuna moniin muihin työ kuitenkin kuulostaa ihan inhimilliseltä.
Ei ole liian paljon, just sopiva. Jäi siis pois viestistä, että osa vuoroista, ehkä puolet suunnilleen, on 7.5h ja 8h. 7- 7.5h päivässä käytännössä 2 taukoa, tauot sisältyy työaikaan kaupanalalla. Ite oon pienmyymälässä, on myös yksintyöskentelyä, isommissa paikoissa on helpompaa tavallaan, voi paremmin keskittyä hommaan, kun on enemmän porukkaa.
Kyllähän 8h on ihan eri asia ku 10h... tekeehän sitä, mutta ei ole kovin inhimillistä pitemmällä aikavälillä. ns. Polttaa kynttilää molemmista päistä Kyllä mekin tehdään supervuoroja välillä, kun kamu sairastuu...
Oon ite lukion käynyt ja kaupallisen alan koulutuksen, tietosesti tässä elämäntilanteessa oli nopein ja helpoin tie työhön.
Mut hei, eikö noissa supervuoroissa nimenomaan tule ne lisätyökorvaukset? Miten hoitoalalla? Meillä ainakin listojen tuntimäärien yli menevät on lisätyötä ja niistä nyt vissiin sitten nipistetään jos ja kun laki menee läpi. Nimenomaan se pointti, minkä voimalla jaksaa tehä ku raha kiiluu silmissä :) Meillä duunareilla siis...
Nyt vaan ei enää kannata painaa lisätyötunteja. Ja siksi työnantajan pitää palkata lisää porukkaa, että hommat pyörii \o/
Enterillä saa semmosen rivinvälin tekstiin, niin on helpompi lukea ja ymmärtää.
Ihan hyvä kouluttautua, myyjiä ei tulevaisuudessa ole kun automatiikka ja itsepalvelu hoitavat hommat.
Miksi ootte tehnyt noin paljon lapsia?
Vedäppä henkeä. En pystynyt lukemaan kun oli niin epäselvästi kirjoitettu.
Miten teet "täyttä viikkoa" 30 työtunnin sopparilla? Kai se nyt on selvä, että palkka riippuu työtunneista.
Mutta ethän sä tee edes täyttä työpäivää. Tiedän, että se ei kaupan alalla aina onnistu, vaikka halua olisikin, mutta osapäivätyöstä ei voi tulla kuin osapäivätyöpalkka. Ja osapäivätyön hyvä puoli on, että työtunteja ei ole niin paljoa.
Mitä jos yrittäisit etsiä itsellesi jonkin osa-aikatyön tuohon lisäksi?
Vaihdat sitten kun tulee mahdollisuus.
Teen itse kaupan alalla täyttä viikkoa ja silti on hakemuksia vetämässä moneen suuntaan. Palkka ei vaan riitä elämiseen ja kuten sinullakin, olen palkkahuipulla. :D Heh, nauratti hieman jo kirjoittaessakin tuota.
Jos mietit tuota käteen jäävää summaa ja niitä työaikoja, junnaavaa huonoa palkkaa, ei etenemismahdollisuuksia, niin eiköhän me molemmat tiedetä että kannattaa vaihtaa. :)
Lapsiperheille ainakin tarkoittaa, että jos palkka pienenee, asumistuki myös nousee. Kelahan laskee sen vuosikertymän mukaan ja jos olet paljon poissa, saat myös enemmän asumistukea. Lapsettomilla tietysti vähän eri juttu. Hinnat pitäisi samalla ajaa alas, mutta sen alas ajo on aika vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:43"]
Ei taida olla ku siivoojat joilla on huonompi tai suunnilleen sama palkka.
[/quote]
on valtavasti paskempipalkkaisiakin hommia. itse teen huomattavan fyysistä kokopäiväiväistä ulkotyötä 9 tuntia päivässä, kuussa käteen tipahtaa n. 1200 euroa joka on monessa työssä aika normipalkka. Leikkaukset eivät tosin minua koske kun työssä ei ole mahdollista lisiä edes tienata.
Olen itse kaupassa myyjänä. Leikkaukset osuvat pahasti.
Ei innosta mennä töihin, mutta eläkeikään on vielä muutama vuosi aikaa. Odotan eläkettä, joka tuntuu karkaavan aina kauemmas (eläkeikää nostetaan).
Tässä iässä ei enää vaihdeta alaa, ei kouluttauduta uudelle alalle vaan odotetaan sitä, että voi hypätä oravanpyörästä pois. Lapsista olen huolissani.
On hyvä muistaa, että kansainvälisesti ajatellen Suomessa on ihan mielettömät edut työntekijöillä: sunnuntain tuplapalkka, irtisanomisajan palkka, palkalliset sairauslomat, työaikalainsäädäntö (jota myös noudatetaan), palkalliset vuosilomat, äitiys- ja vanhempainvapaat (joiden aikana irtisanomissuoja) jne. Työn teettäminen suomalaisilla tulee todella kalliiksi, joten totta kai kaikki työnantajat, jotka pystyvät, siirtävät tuotantonsa ulkomaille ja Suomen kilpailukyky kärsii. Firmat toimivat niin kuin yksityishenkilötkin, eli sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan. Tässä tilanteessa ei auta rutista saavutettujen etujen pienenemisestä, kun leikkauksista huolimatta kuulutaan kansainvälisesti mitattuna kärkikastiin.
ja tämä on nyt kynnyskysymys, jos tämä menee läpi, niin ei ole mit'ään enää pyhää eli työehtosopimukset voi heittää pois ja pienipalkkaiset pätkätyöläiset maksavat ensin.
ap tässä, saa nähdä, aika massiiviset lakothan tossa on kehkeytymässä pikku hiljaa, itse kuulun myös liittoon PAM:iin, mutta olen töissä pe. Ei ole varaa menettää edes yhen päivän palkkaa. Yleensä olen asioista enemmän positiivisesti ajatteleva, mutta nyt kolahti vaan tämä asia (pienennykset) kipeästi. Eikä siis todellakaan ole kyse siitä, että kaikki tänne mulle heti, vaan oikeasti ihan jokapäiväinen elanto on tiukassa. Sen voi varmasti jokainen suunnilleen samoissa palkkaluokissa ansaitseva allekirjoittaa. Tokihan on tietysti eri asia mikä asumismuoto on, oma, vuokra ym... tuet määräytyy sen mukaan. Mutta siis jos puhutaan ihan puhtaasti nettoansiosta, ilman että miten rahansa käyttää, ja mihin, asuntolainaan, autolainaan.... niin kyllä sellanen 100-200e on merkittävä summa. Varsinkin jos on lapsia huollettavana. Saa aika taitava Martta olla, että pärjää.
Joku heitti tuossa, että hommaa toinen työ. Ei, nyt ei ole siitä kyse, vaan, siitä, että teen vkl töitä, iltatyöskentelyä ym... jotka sitoo ihan erillä tavalla kuin säännöllinen päivätyö (sellaistakin oon tehny muutaman vuoden) ja niistä lisistä nipistetää. Aivan samoin ku poliisilla, ensihoidossa ym... muissa. Ei se lopullinen viivan alle jäävä saldo palkkakuitissa vaan ne lisät. Ei se onko kk tuntimäärä 125 vai 150.