Miksi viskoosia käytetään nykyään niin paljon?
Mukava kangas mutta kun pesee niin kutistuu parilla koolla 100 varmasti, eli todella ärsyttävä materiaalI!
Kommentit (25)
Mulla on monia viskoosihousuja ja pari mekkoa, ei ole kutistuneet 60 asteen pesussa paljoakaan.
Täytyy olla jotain superhalpoja, jotka kutistuu. Itse pidän viskoosista, puuvilla on epäekologista. Kaunis laskeutuva kangas, ei tarvi silittää.
Tosi mukavan tuntuinen päällä eikä kyllä ole kutistunut.
Vierailija kirjoitti:
Se on halvempaa kuin puuvilla. Voi jättää ostamatta, minä ainakin jätän.
Eikä pelkästään halpaa vaan ympäristö ystävällisempää. Vaateteollisuus on toiseksi saastuttavampaa öljyteollisuuden jälkeen.
Sama, en koskaan osta viskoosivaatteita!
Olen monta olen (aiemmin) ostajut, ja KAIKKI menneet pesussa pilalle.
Ja korostan: osaan pestä pyykkiä, minulla on hyvä pesukone, jossa pesen (ilman mitään ongelmia!) myös silkki- ja villavaatteita.
Ainoat mitkä menneet pilalle noita viskoosisia, ja olen pessyt ohjeen mukaan/kokeillut hienopesua/eri linkouksia jne. koittanut kuositella/venytellä pesun jälkeen -KAIKKEA mahdollista!
Harmi että yhänuseamoi vaate on viskoosia, esim. Espritillä oli ennen "kaikki" vaatteet pääosin puuvillaa (no toki osa polyesteriakin jne.) mutta nykyään tuntuu olevan viskoosia-viskoosia-viskoosia
--> yhä vähemmän valikoimaa mitä voin ostaa vs. muutamia vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelkästään halpaa vaan ympäristö ystävällisempää. Vaateteollisuus on toiseksi saastuttavampaa öljyteollisuuden jälkeen.
Viskoosi ei ole ympäristöystävällistä, vaatii karmeita litkuja. Puuvilla taas vaatii hirveästi puhdasta vettä. Värjäys vaatii aina omat myrkkynsä.
Ekologisimpia olisivat villa ja pellava luonnonvärisinä, muuntokuiduista lyocell.
Viskoosi on erittäin suosittu kuitu vaatteissa.
Siinä pysyy väri hyvin, siitä tehdyt vaatteet laskeutuvat päälle hyvin, ja se hyvin kevyt vaate.
Lisäksi se imee hyvin kosteutta ja hikeä, ja sitähän käytetäänkin paljon urheiluvaatteissa.
Huono puoli on tosiaan on se, että pesussa kutistuu aina hiukan, siksi se jo ostaessa tulisi huomioda, ja ostaa nroa pari suurempi.
Mutta eihän vaikkapa juhlamekkoja edes olla joka vuosi pesemässä.
Ja kuten kaikki muistaa, viskoosi vaikuttaa erehdyttävästi silkiltä.
Jo tuolla yhdelle kommentaijalle, halpamaista tuodaan kyllä erittän halpoja puuvillavaatteita, joten ei se hinnasta ole kiinni. Oikeita rytkyjä.
Olen ostanut pari Sand merkkistä toppia, mitkä viskoosia. Molemmat ovat pesussa, ihan ohjeen mukaan pestyinä kutistuneet todella paljon. Ja materiaali on sellaista, että ei pysty edes venyttämään vanhaan mittaansa mitenkään (kosteana) kuten puuvillan voi.
Miten ihmeessä pesette viskoosin niin, että ei kutistu?
En uskalla ostaa enää ja sitä on kaikessa nykyään!
Viskoosi on erittäin hyvä biohajoava kuitu, jota voi valmistaa esim koivusta. Ja minusta varsinkin Suomessa pitäisi kehittää viskoosintuotantoa ympäristöystävälliseksi suljetuksi ketjuksi, ja veden käyttö ei meillä ole ongelma, toisin kuin puuvillan tuotantoalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viskoosi ei ole ympäristöystävällistä, vaatii karmeita litkuja. Puuvilla taas vaatii hirveästi puhdasta vettä. Värjäys vaatii aina omat myrkkynsä.
Ekologisimpia olisivat villa ja pellava luonnonvärisinä, muuntokuiduista lyocell.
Näin, ei todellakaan ole mikään erityisen ekologinen materiaali, joskin tuotantoprosessia on käsittääkseni saatu rukattua vähän ympäristöystävällisemmäksi nykyään. Viskoosin prosessointi kuluttaa myös paljon vettä, eli siinäkään mielessä ei niin hyvä.
Ei se mielestäni mitenkään erityisesti kutistu. Pesen ihan normaalisti 40 asteessa. Märkänä viskoosivaatteet tuntuvat joskus kummalliselta, mutta kuivuttuaan niistä tulee taas pehmeitä ja muoto palautuu.
Minä kyllä pesen/pesetän juhlavaatteekin käytön jälkeen. Jos on vaikka häissä kellon ympäri mekko päällä, ehkä helteinen kelikin, niin en todellakaan halua säilöä pesemättömänä mekkoa kaapissa vuotta seuraaviin juhliin.
Viskoosia en osta, koska se usein kutistuu, ja tuota myös vaikea ennakoida miten paljon, ja mihin suuntaan. Ne mitä olen ostanut, joskus kokonaan kutistuneet, mutta joskus vain pituus/leveys =vaate muodoton pesun jälkeen.
Mielummin viskoosia kuin polyesteriä. Ihan hyvä perusmateriaali puuvillan rinnalle.
Tulevaisuun biomateriaali. Miellyttävä pitää.
Useimmat viskoosivaatteeni ovat palautuneet lähes alkuperäiseen kokoonsa kun ne on silittänyt pesun jälkeen. Tästä yleensä mainitaan pesulapussakin (+kutistumistaipumuksesta). En kovin mielelläni osta viskoosivaatteita koska niistä tuntuu olevan mahdoton etukäteen tietää miten kestävät kulutusta. Jotkut nyppyyntyvät tai hiutuvat puhki nopeasti, jotkut kestävät hyvin. Eikä hinnasta voi välttämättä päätellä mitään. Pesen myös mielelläni esim ihoa vasten käytettävät paidat 60 asteessa, jota viskoosi ei kestä. Suosin siis puuvillaa, vaikka onkin epäekologinen materiaali vedenkulutuksen takia.
Joskus 20v sitten Nansokin teki puuvillamodaali-vaatteita. Ne olivat hyviä. Viskoosi on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyocell on käsiteltyä viskoosia, tuotantotekniikka ja ”tarvittavat litkut” on käytännössä samat