Ratkaisukeskeinen lyhytterapia - Kokemuksia
Onko teillä kokemuksia ratkaisukeskeisestä lyhyterapiasta? Kannattiko, mitä pitäisi huomioida terapeuttia valitessa, saa myös suositella hyvää Tampereen ja Helsingin seudulta!
Elämässäni on tapahtunut muutaman viime vuoden aikan paljon raskaita asioita ja tuntuu, että ne ovat jääneet ikään kuin käsittelemättä. Avioero on koko ajan mielessä, mutta en pysty / halua tehdä nyt ratkaisevaa päätöstä. Tuntuu, että ajatukset kulkevat koko ajan samoja jumittuneita ratojaan. Tuntuu, että ammattilaisen kanssa keskustelusta voisi olla hyötyä ja ehkä saada vähän uusia näkökulmia asioihin.
Kommentit (5)
Omia kokemuksia ei ole, mutta läheinen ystävä kävi juuri ratkaisukeskeisessä lyhytterapiassa. Hänellä oli burnout ja jättäytyi sen takia lopulta kokonaan pois työstään, lisäksi jotakin perinteisiä äitisuhdejuttuja. Ystäväni on ihminen, jonka en todellakaan ajatellut ikinä menevän minnekään terapiaan, suhtautuu lähtökohtaisen epäluuloisesti kaikkeen tällaiseen, eikä ole mikään avautuja. Hän on kuitenkin kokenut, että asioiden käsittelystä on ollut iso apu hänelle. Näen itsekin jonkinlaisen kevenemisen ja tyytyväisyden paluun hänessä.
Ei siellä mitään käsittelemättä jääneitä asioita käsitellä, vaan keskitytään syiden sijaan seurauksiin. Jos sinulla on siis jokin konkreettinen toiminta- tai ajatusmalli, joka vaikeuttaa elämääsi, niin sieltä voi saada apua kyseisen mallin muuttamiseen.
Esimerkiksi minulla oli kaikenlaisia ongelmia, jotka kulminoituivat siihen, että viivyttelin nukkumaanmenoa ja heräämistä enkä päivärytmin sekaisinolon takia saanut mitään aikaiseksi, mikä lisäsi ahdistusta ja kierre oli valmis. Minulle sanottiin tuolla käytännössä, että ensisijainen tehtäväni olisi saada unirytmini kuntoon ja muu voi odottaa sen ajan, ja annettiin siihen työkaluja. Ja kyllä tämä auttoikin, unirytmini korjautui, ahdistus lievittyi ja sain elämänhallintani parempaan kuntoon toistaiseksi. Kuitenkaan mitään pidempiaikaista apua tästä ei ollut, kun taustalla olevia ajatusmalleja ei käsitelty, vaan terapia auttoi minut nimenomaan tuon yhden kriisin yli. Toki myöhemmin kun olen oireillut samalla tavalla, niin olen itsenäisesti osannut lähestyä asiaa saamieni työkalujen kautta. Koen, että itse olisin tarvinnut ja tarvitsisin edelleen toisenlaista terapiaa, mutta koska minulla ei mitään diagnosoitua sairautta ole, niin täytyy odottaa että tienaan joskus sellaiset rahat että saan maksettua niillä terapiani, tai sitten että joku mielisairaus puhkeaa.
HARJOITUSASIAKKAITA RATKAISUKESKEISEEN LYHYTTERAPIAAN
Hei!
Opiskelen ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa ja näin syksyn tullen minulla olisi taas tilaa uusille harjoitusasiakkaille. Terapia toteutetaan etäyhteydellä, joten voit olla mistä päin Suomea tahansa. Harjoitusasiakkailta veloitan 30e/60 minuuttia.
Lisätietoja ratkaisukeskeisestä lyhytterapiasta sekä yhteydenotot Terapiapalvelu Dyynin nettisivujen kautta, kiitos!
Olethan minuun rohkeasti yhteydessä, mikäli ratkaisukeskeinen lyhytterapia voisi tuoda helpotusta juuri Sinun elämäntilanteeseesi.
Ystävällisin terveisin,
Niina Kärkkäinen
Etäyhteydellä ja harjoutusasiakkaana, huh huh.
Voi mennä syteen tai saveen.
En valitettavasti voi suositella.
Jos olisi live-tapaaminen niin sitten ehkä helpompi heti puuttua jos alkaa mennä vinoon.
Onko Niina itse ollut terapiassa? Kuinka kauan? Millaisessa? Onko omat haavat hoidettu ensin?
Kysyn siksi koska muuten tulee vaaratilanteita.
Lyö kädett yhteen naamanedessä:Herää pahvi! Satanen kiitos.