Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän perheen nettotulot ovat 4500e/kk ja rahat ovat koko ajan loppu.

Vierailija
03.10.2006 |

Paljonkohan sitä pitäisi tienata, että rahaa olisi vähän väljemmin?

Joka kuukausi tulee joku suuri kulu ja aina tilipäivänä tuntuu, että raha tulee tyhjälle tilille. Elokuussa hajosi pesukone, syyskuussa oli kiinteistöverot, lokakuussa erääntyvät kaikki vakuutukset.

Lainaan menee 1000euroa, ph-maksuihin 380 euroa, autolainaan 300 euroa, bensaan n. 300 euroa, sahköön ja veteen n. 150 euroa, sitten on aina jokin hesarin, televisioluvan, tms. laskut.

Kiinteistövero oli 450 euroa, vakuutusmaksut 600 euroa, kauppaan menee n. 700 euroa/kk.

Aina joku lapsista tarvitsee jotain, omaakin työvaatekantaakin on aina päivitettävä, harrastusmaksuja, jne. jne.

Mitään yltiöyleellistä ei elämäämme kuulu, mutta tuntuu, että kaikki raha mikä tulee menee saman tien tällaisiin peruselinkuluihin.

Paljonko pitäisi saada nettona, että rahaa jäisi säästöön tai ylimääräiseen kivaan? Miten lapsiperhe voi pärjätä ylipäänsä tuota pienemmällä rahalla? Asunto, ph-maksut, autot, laskut ja ravinto vievät aivan hillittömästi rahaa. Aina ja loputtomasti. Huoh.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt pari kuukautta yksinhuoltaja eli perhekoko on minä + 1 lapsi. Rahat eivät meinaa riittää millään, olen joutunut siirtämään laskujen eräpäiviä, että rahat riittäisivät elämiseen. Aloin viime kuussa miettimään asiaa ja tajusin, että käytän rahaa edelleen samalla tavalla kuin naimisissa ollessani, eli kun käytössä oli kahden aikuisen tulot.

Kävin kuukauden vaihteessa läpi tiliotteeni netistä (teen lähestulkoon kaikki ostokset pankkikortilla, joten menojen seuraaminen oli helppoa). Kauhukseni huomasin, että käytän aivan holtittomasti rahaa, vaikka olin luullut olevani järkevä rahankäyttäjä, enkä siis ostavani mitään turhaa.

Olin syyskuussa käyttänyt rahaa seuraavanlaisesti:

-ruokakauppaan (johon sisältyy pesuaineet ym. sekä 50 eurolla lapsen vaatteita) yht 293,-

- omiin vaatteisiin 127,-

- Apteekkiin 68,-

- Bensaan 95,-

- Alkoon 38,-

- Ravintolaan 45,-

- Taksit 42,-

- Kk -lippu (bussi) 79,-

- Muut ostot mm. kahvilat, satunnaiset jumpat ym. 94,-

Nämä ovat siis yhteensä 881 euroa eli 232 euroa yli varojeni. Ei ihme, ettei rahat riitä laskuihin... Näistä pakollisia menoja ovat ruokakauppa, apteekki (lapsen lääkkeet), kk -lippu sekä bensa, jotka ovat yhteensä 535 euroa. Tämän mukaan minulla olisi varaa ylimääräisiin " humputuksiin" vain 115 euroa.

Nyt otan itseäni niskasta kiinni ja seuraan todella tarkkaan mitä ostan, katsotaan sitten lokakuun lopussa saanko tuon 650 euroa riittämään, vai olenko taas sortunut ostamaan jotain " todella tärkeää" , kuten uuden paidan tai kalliit viinilasit...

Vierailija
42/45 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. omassa työssäni vaaditaan jakkupukua ja miehiltä pukua, sukkahousuja kuluu ja osa vaatteista pitää pesettää pesulassa. Vaatemenot ovat siis kohtuullisen suuret ja myös pakolliset. Jotkut ystäväni eivät myöskään ymmärrä kuinka paljon multa kuluu meikkejä tai rahaa kampaamoihin: omassa työssäni on vaan pakko näyttää huolitellulta! Tämän kaiken olen toki valinnut itse ja haluan olla työssäni, mutta suuremmat tuloni edellyttävät myös henkilökohtaisia satsauksia!

Lisäksi tätä työtä on edeltänyt pitkähkö opiskeluaika, jona oli pakko ottaa opintolainaa kun ei kesätöistä huolimatta rahat riittäneet kalliiseen vuokraan. Opintolainaa sitten maksellaan takaisin nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yh-opiskelija joka saa tuloistaan säästöön

Vierailija
44/45 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos palkkatulot hivuttuu ylöspäin niin menot senkun kasvaa, silloin ei katso kaupassa hintoja niin tarkasti vaan ostaa sitä mikä on hyvää ja mitä tekee mieli jne.

Meillä nettotulo n. 3700e ja kaikki kyllä menee (tuosta menee tosin säästöön n. 400e). Asumiskulut (lainanlyhennys+korko+vastike) on meillä n. 1400e eli 37%. Ollaan haluttu pitää isoa lyhennystä kun ei ole ihan niin tiukkaa. Hoitomaksu lapsesta 240e (yksityinen). Loput menee autoon (ei lainaa), bensaan, kauppaan ja huvituksiin (meille ostetaan paljon kirjoja jne.).

Vierailija
45/45 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 jakkupukua vuodessa! Aika monilla aloilla on työvaatteet talon puolesta tai sitten ei tarvitse olla töissä " paremmissa" vaatteissa.