Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työ vai toistaiseksi voimassaoleva?

Vierailija
28.03.2022 |

Kummassakin hyvät ja huonot puolet, kuten:

Määräaikainen: jos on huono työpaikka tai huono ilmpapiiri niin ainakin se päättyy määräajassa, ei ehdi kyllästymään työhön. Sitten huonot puolet: epävarmuus, taloustilanne epävarmempi, jos tarjotaan parempaa työtä toisaalta niin ei pääse lähtemään.

Toistaiseksi voimassaoleva: hyvät puolet se, että on jatkumoa, varmempi taloustilanne, mahdollistaa asioita enemmän, kertyy lomia. Vielä jos työ on etätyö, niin vain taivas on rajana. Sitten huonot puolet: mitä jos työpaikka on huono tai ilmapiiri, niin siinäpä sitten olet, mutta toisaalta aina voi etsiä toisen työn ja irtisanotua.

Kumpi on parempi?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua ainakaan motivoi määräaikainen työ

Vierailija
2/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä määräaikaisessa kertyy lomia, mutta vähän vähemmän. Vakituisessakin vissin pitää olla 15 vuotta, että saa yhden kämäsen lomapäivän lisää kuukaudessa.

Mä teen niin että oon vain osan vuodesta töistä osa-aikaisena, koska tuilla saa enemmän massia per työtunti. Eläke ei enää kiinnosta, koska nyt jo pitäs elää 75v, että pääsisi ja näillä palkoilla se ei olisi juurikaan takuueläkettä isompi vaikka olisi seuraavat 40 vuotta vakituisena. Haluan vapaata nuorena enkä vanhana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon "työ päättyy määräajassa" sellainen kommentti, että joskus siitä toistaiseksi voimassa olevasta pääsee eroon nopeammin kuin määräaikaisesta. Toistaiseksi voimassa olevasta pääset eroon 2 viikossa tai kuukaudessa (riippuen kauanko olet ollut töissä ja toki siitä, mitä työsopimuksessa on irtisanomisajasta sovittu), määräaikaisessa saatat joutua kitumaan vielä vaikka kuukausia.

Vierailija
4/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä määräaikaisessa kertyy lomia, mutta vähän vähemmän. Vakituisessakin vissin pitää olla 15 vuotta, että saa yhden kämäsen lomapäivän lisää kuukaudessa.

Mä teen niin että oon vain osan vuodesta töistä osa-aikaisena, koska tuilla saa enemmän massia per työtunti. Eläke ei enää kiinnosta, koska nyt jo pitäs elää 75v, että pääsisi ja näillä palkoilla se ei olisi juurikaan takuueläkettä isompi vaikka olisi seuraavat 40 vuotta vakituisena. Haluan vapaata nuorena enkä vanhana.

Tää on joku kunnallisten / valtion juttu nää ylimääräiset lisälomapäivät.

terkuin: aina yksityisellä puolella töissä, vuodesta 1998 lähtien, ja 30 lomapäivää tienaa vuodessa

Vierailija
5/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voimassa oleva. Vakituinen työ, varmemmat tulot (asuntolainansaanti jne.). Irtisanoutua voit, jos ei miellytä.3

Vierailija
6/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta ja omista suunnitelmista.

Esimerkki:

Olin erittäin huonolla palkalla töissä eräässä pelifirmassa. Rekryovi kävi kuin saluunassa ja talousnäkymät olivat epävarmat. En olisi halunnut ottaa koko paikkaa vastaan, mutta vaihtoehtona olisi ollut pitkäaikaistyöttömyyteni jatkuminen. Vaimoni sitten kehotti pyytämään 6 kk:n määräaikaista. Näin pääsisin tarvittaessa rotanloukusta irti aikanaan, ja toisaalta voisin sentään saada työssäoloehdon täyttymään. 

Työnantaja suostui määräaikaisuuteen. No, kolme viikkoa ennen määräaikaisuuteni päättymistä sain viestin, jonka mukaan minut aiotaan lomauttaa kymmenen muun työntekijän joukossa. Vastasin välittömästi, ettei määräaikaista voi lomauttaa. Jos olisin ollut toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla, olisin joutunut lomautetuksi työmarkkinatuelle, koska työssäoloehto ei ollut ehtinyt täyttyä. 

Olin erittäin huojentunut töiden päättyessä enkä ole noiden kokemusten jälkeen halunnut edes vilkaista enää pelialan suuntaan. Täysi villin länsi. Älkää uskoko median hypetykseen alasta, joka perustuu vain muutamaan harvinaiseen menestystarinaan.  

Vierailija
7/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en huolisi määräaikaista koskaan, mutta ymmärrän, että se voi sopia esim. sote-alan ihmisille, joilla on aina varmuus uudesta pestistä. 

Vierailija
8/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minkä sattuupi suamaan.

Vierailija
9/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en huolisi määräaikaista koskaan, mutta ymmärrän, että se voi sopia esim. sote-alan ihmisille, joilla on aina varmuus uudesta pestistä. 

Joskus on vain pakko ottaa se mitä saa, kaikki ei saa vakituista paikkaa vaikka yrittää. Vaihtoehtona on olla työtön, kyllä määräaikaisuus voittaa työttömyyden.

Vierailija
10/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan täysin omasta elämäntilanteesta ja toiveista. Itselleni ei juurikaan olisi tällä hetkellä merkitystä onko työ määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva. Tärkeämpää tällä hetkellä on saada oman alan työkokemusta ja kiinnostavia projekteja. Mahdolliset lyhyet työttömyysjaksot eivät olisi ongelma, koska perheemme talous kestäisi hetkellisen elämisen pelkästään puolison tuloilla. Eniten harmittaisi, ettei lomia kertyisi mutta tällä hetkellä työurani olisi muutenkin katkonaista, sillä toiveissa on lapsi(a), jolloin lomien kertymättömyys ei olisi niin paha. Toki, jos määräaikaisuus on pitkä, niin niitä lomiakin kertyy. 

Se mitä en haluaisi, on etenkin hoitoalalla oleva lyhyiden määräaikaisuuksien ketjuttaminen. Siinä palaa nopeasti loppuun. Määräaikaisesta työsopimuksesta on myös vaikeampi päätä eroon mutta toki, joskus määräaikaisuus on hyvä syy vaihtaa työpaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi