Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sukulaiset ja raha-asiat

Vierailija
12.09.2015 |

Mieheni sisko on 40-vuotias eläkeläinen lukuisten sairauksien vuoksi. Siskolla on ollut vuosia erittäin hankala rahatilanne, missä vanhempien apu on ollut korvaamaton. He tällä hetkellä maksavat laskuista osan ja ruokakuluja tyttärelleen ja hänen lapselleen. nyt kuihtenkin vanhempien rahapussi alkaa olla tyhjä ja katseet ovat kääntyneet meidän suuntaan. Mekin olemme aina välillä olleet avuksi, ostelleet ruokaa, kuski apuna ym.

Olemme mieheneni kanssa keskituloisia, meillä on iso perhe (neljä lasta) ja omat kulumme ovat sellaisia, että eipä juuri säästöön jää.

Vanhempien ja siskon  mielestä emme auta. Tämä tuntuu kohtuuttomalta ja kurjalta. Autamme kykyjemme mukaan, mutta rahaa meiltä ei vain ole ylimääräistä.

Miten te ratkaisisitte tilanteen, tuntuu että kohta tässä ollaan riidoissa koko porukka

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitättekö siskosta vai ei? Jos ei, sanotte sen ääneen ja jos kyllä, niin autatte. Hyvin yksinkertaista. Eihän nykyisin sukulaisia haluta auttaa, kun meillä on nämä pakolaisetkin.

Vierailija
2/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap auttaa jo ihan tarpeeksi, ei sekään ole oikein että oma perhe joutuu ahdinkoon. Voiko asiasta puhua avoimesti? Kutsutte siskoa esim syömään ja tosiaan autatte käytännön asioissa, mutta ei rahallista apua, jos itselläkään ei ole ylimääräistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sisko hae sossusta toimeentulotukea??

Vierailija
4/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin tekemään budjetin ja pohtimaan, mihin raha menee. He sitä kuitenkin jostain saavatkin.

Vierailija
5/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne. Minulla veli, sama tilanne kuin siskollasi, asuu maalla lapsuudenkodisssamme, kuolinpesän omistamassa vanhassa ok-talossa ilmaiseksi. Nyt alkaa olla tilanne, että tarvitaan remontteja. Minulla ei kertakaikkiaan ollut rahaa. Kaikenlisäksi kesälomalle suunniteltu remontti tehtiinkiin keväällä, koska työmies saatiin keväällä. Näin talkoiden sijaan olisikin pitänyt olla rahaa. Ei minulla ole tuhansia euroja. Minulla on kaksi opiskelevaa lastakin. Lopulta kerroin veljelleni palkkani, paljonko menee rahaa mihinkin ja sitten hän ymmärsi, että hänelle jää loppujen lopuksi itse nettona enemmän, kun ei asumisestakaan maksa lukuunottamatta kuluja. Hän vielä pystyy tekemään pientä osa-aikatyötä eläkkeen päälle.

Isä on käytännössä kirjoilla talossa, mutta on hoidossa, koska ei pysty siellä enää olemaan kuin satunnaisesti ja osa kuluista menee vieläpä isän tuloista. Minä kuitenkin ostan kaikki ruuat kun käyn, olen hommannut kaikki siivousvälineet ja paljon kaikenlaista pientä. Minulle siellä käynti ei ole lomailua, vaan täysi työleiri, mutta heidän mielestään käyn siellä lomalla ja siksi pitäisi osallistua. 

Sinun täytyy tehdä kuten minä ja sanoa, että kaikki on sitten omilta lapsilta pois ja kertokaapa, mitä heiltä otetaan pois. Näin minäkin sanoin. 

Vierailija
6/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sitä, että katsotte yhdessä näitä raha-asioita. Kuinka paljon rahaa tulee ja paljonko sitä menee? Onko henkilö hakenut kaikki hänelle kuuluvat etuudet? Sen jälkeen olette aika hyvin selvillä siitä, tarvitaanko taloudellista apua oikeasti vai onko kysymys ennemmin ongelmista säätää rahankäyttöä tulojen mukaan. Jos kysymys on jälkimmäisestä, niin kannattaa harkita sitäkin, että joku lähisukulaisista ryhtyy edunvalvojaksi. Olen itse vaikeasti vammaisen lähiomaisen edunvalvoja, ja hänellä riittävät rahat mukavasti.

Vierailija
7/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi sisko saa kyllä tukia, ja suomessa tuet riittävät suht hyvin elämiseen JOS osaa käyttää rahaa. Kyse on siis taloudenhallinnan ongelmista, ei rahan vähyydestä. Tuollaiselle rahan syytäminen (tai rahan korvikkeen, kuten ruoan) on kuin antaisi alkoholistille viinaa - se ei auta yhtään hänen oikeassa ongelmassaan eli taloustaitojen puutteessa, vaan piilottaa vaan ongelmien syytä. Rahan antaminen ja rahallinen auttaminen on toki helppo keino vaientaa oma huono omatunto, ja siten päästä kokemaan että "tekee kaikkensa". Sitten kun joku ei suostu/pysty tuohon, niin reaktiona on helposti suuttumus ja syyllistäminen, jottei vaan joutuisi itse ajattelemaan että onkohan tarjottu apu nyt oikeasti autettavalle hyväksi vai ei.

Teidän pitää siis sisäistää, ettei tuollainen "auttaminen" oikeasti paranna tilannetta. Voitte tarjoutua etsimään miehen siskolle apua esim. velkaneuvonnasta tai laatimaan hänelle budjettia tai hakemaan tukia joihin hän on oikeutettu. SE on pitkäkestoista ja oikeaa apua, sillä se auttaa häntä pärjäämään omillaan.

Jos joku teille suuttuu siitä että valitsette itse kuinka autatte, on se suuttujan ongelma. Elämäänsä ei voi elää sillä periaatteella että tekee aina mitä muut tahtoo, kun pelkää että joku suuttuu. Kun teillä on omat arvot tiedossa ja olette niiden kanssa sinut, ei sillä ole enää merkistystä jos joku niiden noudattamisesta suuttuu. Se on suuttujan ongelma, ei teidän.

Vierailija
8/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään haeta sossusta, kun se on niin noloa. Joten sukulaiset jeesaa, vaikka se veisi heidätkin mieron tielle. Eikä mitään budjetteja katsota. Kyllä rahojen pitää riittää ylikalliiseen asumiseen ja sisäfilepihveihin, kun on ennenkin riittäny. Unohtamatta päihteitä, nehän kuuluu jokamiehen oikeuksiin!

Vierailija
9/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää myös tuon, että sama se veljellä, että puutteita rahan hallinnassa on. Ensinnäkin hän ostelee jatkuvasti pizzoja ja herkkuja, on myös ylipainoinen. Ajaa autolla 300 metrin päähän kauppaan. Sanoin, että niin kauan kuin hänellä on varaa tehdä niin, hän ei tarvitse avustusta muita. Aina löytyy joku tekosyy, kiire tai jotain. Minä sanon aika suoraan, että kun laihduttaa, sinne pääsee nopeammin ja laihtuu sillä, kun lopettaa pizzan syönnin. Annoin kesällä 50 euroa ruokarahaa ja sekin oli mennyt siihen, että oli ostanut pizzan itselleen ja kaverilleen, kun kaveri auttoi siinä ja tässä ja sitten oli ostanut jotain vähemmän tarpeellista ruokaa lopulla, kun kerran oli ylimääräistä. Herkut joskus on ok, mutta ei  ole ok vetää keksipaketti päivässä. 

Vierailija
10/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin etäisyyttä tuollaisiin tarvitseviin ihmisiin. Käsi ojossa vastaan tulevia ihmisiä tulee aina riittämään. Kuitenkaan mikään antamanne rahallinen apu ei todennäköisesti tule saamaan miehesi aikuista siskoa jaloilleen, vaan aiheuttaa vain lisää rahapyyntöjä. Arvioivaa oma tilanteenne ja miettikää mihin itse olette valmiita. Kannattaa opetella myös sanomaan, että "tällä kertaa emme enää tue taloudellisesti".

Vierailija
11/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ei tarvitse auttaa siskoa rahallisesti yhtään ei siis ollenkaan. En ymmärrä miksi pitäisi. Sisaruus ei velvoita mihinkään. Eikä muuten vanhemmuuskaan kun on kyse aikuisista ihmistä. Jos aloittajalla olisi rahaongelmia niin pitäisikö siskon auttaa rahallisesti? Asia on sama myös toisinpäin.
Syyllisyys ja huoli siskosta vaivaa aloittajaa muta sen vuoksi ei tarvi omaa perhettä ja sen hyvinvointia unohtaa. Ne tulee ensin.

Vierailija
12/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot aloittajan ison EI ja sen jälkeen et rahaa anna.

Vierailija
13/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa

Kiitos vastauksista. Tilanne on hankala, koska mieheni ja tämän siskon äiti on vahva ihminen ja tietysti säälii tyttöä. Rahattomuuteen nähden sisko kuitenkin asuu hyvässä talossa, isommassa kuin he tyttärensä kanssa tarvitsisivat. Sisko on aina tarvinnut apua elämiseensä, tyttären rippijuhliin osteltiin uutta verhoa, grillikatosta  ja ruuat. Itselle on tullut  myös tunne, että jostain tulisi hänenkin luopuoa, ei voi olettaa että vanhemmat maksaa jos itsellä ei raha riitä.

Täytyy nyt miettiä, miten tämän asian kanssa jatkossa. Mieheni alkaa olla hyvin kypsä tilanteesee

Vierailija
14/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:51"]ap jatkaa

Kiitos vastauksista. Tilanne on hankala, koska mieheni ja tämän siskon äiti on vahva ihminen ja tietysti säälii tyttöä. Rahattomuuteen nähden sisko kuitenkin asuu hyvässä talossa, isommassa kuin he tyttärensä kanssa tarvitsisivat. Sisko on aina tarvinnut apua elämiseensä, tyttären rippijuhliin osteltiin uutta verhoa, grillikatosta  ja ruuat. Itselle on tullut  myös tunne, että jostain tulisi hänenkin luopuoa, ei voi olettaa että vanhemmat maksaa jos itsellä ei raha riitä.

Täytyy nyt miettiä, miten tämän asian kanssa jatkossa. Mieheni alkaa olla hyvin kypsä tilanteesee
[/quote]
Ai rippijuhlien vuoksi tuollaista? Ei todellakaan ole mitään järkeä. Rippijuhla kun on nykyään nuorille juhla jolla saa hyvin ryyppäysrahaa.

Vierailija
15/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rippijuhlien takia uudet verhot ja grillikatos? Mitä hemmettiä? Ei mulla tulisi mieleenkään keskituloisena pitää välttämättömänä ostaa tuollaisia perhejuhlan vuoksi, itse asiassa kävin juuri kirppareilla etsimässä verhoja makuuhuoneeseen. Sieltä on puuttunut verhot vuoden, kun vanhan asunnon verhot on liian lyhyet enkä ole raaskinut ostaa. Sitä paitsi, yhä keskituloisena, me asutaan kerrostalossa, en pidä ihmisoikeutena oikeutta omaan pihaan ja grilli katoliseen. Täytyy sanoa, ettei pokka pitäisi, jos pitäisi olla rahaa täyttämässä grillikatos ta varten sellaiselle, jolla on rahaa omaan pihaan, eihän meilläkään sellaisia ole.

Vierailija
16/16 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä sekoita keskenään:

1) sukulaisia ja rahaa

2) ystäviä ja rahaa

Raha-asiat kannattaa pitää raha-asioina ja perhesuhteet perhesuhteina. Mahdollisten ongelmien tullessa ihmissuhteet voivat mennä niin pahasti solmuun, että menetät rahojen lisäksi ikuisesti myös ko. ihmissuhteet. Oma periaatteeni on se, että ikinä ei pidä edes puhua rahasta sukulaisten kanssa, saati sitten lainata sitä tai olla takaamassa lainoja. Ap, ei todellakaan ole teidän velvollisuutenna huolehtia miehesi siskosta, naurettavaa ajatella niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän