Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat taloudet, kuinka kauppaostokset sujuu?

Vierailija
12.09.2015 |

Tuli tuosta 3 krt/kk kauppakävijästä mieleen. Itse en käy niin harvoin kaupassa, mutta olettaisin, että ellei ole autoa, on varmasti hankalaa kantaa useampaa kuin kahta isoa ostoskassillista ruokaa kerralla kotiin. Kertokaa, miten toimitte? Asutteko kaupan vieressä? Käytättekö polkupyörää ja sen koria/ sivulaukkua? Tungetteko repun täyteen? Kannatteko kävellen käsissä kasseja kantaen? Miten onnistuu, jos on rattaat, venkoileva lapsi, koira, pulkka, tai jos kaamea vesisade yllättää? Kiikutatteko ostoskasseja bussiin?

Huomaan, että itse oon oppinut niin hyvälle, kun on auto käytettävissä kauppakäyntejä varten. Mutta eihän kaikilla ole. Pyydättekö jonkun avuksi autoineen, jos on ostettava jotain isompaa, jota ei pysty kantamaan?

En halua vinoilla kenellekään, vaan toivon asiallisia vastauksia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat ostokset tilaan kotiin kuljetettuina tai joskus lainaamme anopilta autoa. -21

Vierailija
22/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan. Ei ole koskaan ollut. Lisäksi sairastan nivelreumaa eli ostosten kuskaamisessa on omat haasteensa. Noin kerran kuukaudessa tilaan Alepan kauppakassin ja siinä kuljetuksessa tulee aina kuukauden kissanhiekkasäkit sekä pyykinpesuaineet, huuhteluaineet jne. Lisäksi sen hetkinen tarve ruuille. Lihat ostan aina luomuna ja välillä tilaan ison määrän lihoja suoraan tuottajalta pakkaseen, välillä käyn ostamassa Hakaniemen hallista (bussi->juna->metro ja sama takaisin) lihat ja samalla tulee ostettua myös sellaisia elintarvikkeita, joita ei Alepasta saa. Mulla on sellainen perässä vedettävä ostoskärry, johon mahtuu aika hyvin tavaraa. 100 metrin päässä kotoani on pieni Siwa, josta haen mm maidot, juurekset, kasvikset ja hedelmät sekä sellaiset päivittäistavarat, joita en Alepasta muistanut tilata tarpeeksi (esim vessapaperit tms). Lisäksi käyn erilaisilla maalaismarkkinoilla silloin, kun niitä lähikulmille tulee eli muutaman kerran vuodessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumettomana aikana käyn polkupyörällä kaupassa. Nuoriso saattaa käydä kävellenkin.

Talvella käytän selkäreppua.

Jos ostetaan isommalti kerralla niin mennään yhdessä ja kaikki kantaa osansa.

Aika isojakin ostoksia saa tuotua pyörän tarakalle sidottuna, jopa kodinkoneita.

Suurissa ostoksissa, kuten sängyt ja huonekalut joutuisi muutoinkin käyttämään huonekaluliikkeen palveluja - harvojen autoihin mahtuu kyseiset tavarat.

Joskus pyydän ystävältä apua mutta erittäin harvoin, ei edes vuosittain. Lähisukulaisten autoja on ollut käytössä jonkin verran ja silloin pyrin hoitamaan asioita joissa tarvitaan autoa. Auto saattaa olla välillä käytössä kun lähtevät matkoille tms.

Autottomuus ei ole ongelma, kaupungissa pärjää hyvin ilman autoa. 

Vierailija
24/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan n 1km, isoille marketeille 3km. Kävellen molempiin. Viikon ostokset mahtuu helposti kaupan kannettavaan koriin=mahtuu isoon reppuun. Repussa onneksi myös vyötäröremmit, niin ei kaikki paino ole hartioiden varassa. Ne ostokset mitkä ei mahdu reppuun menee yleensä yhteen kauppakassiin. Ja kauppaan mennään sitten vaikka kaatosateessakin kävellen jos ruuat on loppu, sateenvarjon kanssa :D Köyhä ei voi mennä bussilla ja autoa saati korttia ei ole. Eikä muuten ole pyörääkään.

Vierailija
25/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mummojen suosima vetokassi. Toisella kädellä työnnän vaunuja ja toisella vedän ostokset.

Vierailija
26/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan netistä Kauppakassista. Tuovat ovelle, maksan verkkopankin kautta. Tosi helppoa, ei tarvitse mennä edes kauppaan eikä keräillä tavaroita. Pakasteetkaan ei ehdi yhtään sulaa.

Maksaa 6,90 € tai vähän päälle per kerta.

Ehkä kerran vkossa ostan jotain pientä tuoretuotetta.

Vierailija
27/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan netista kerran tai kaksi kuukaudessa jolloin ostan isoissa pakkauksissa sailyvat tuotteet ja pesuaineet seka paperit. Lisaksi noin kerran viikkoon kayn jalan isossa supermarketissa jolloin mukana iso pyorilla oleva ostoskassi jonne mahtuu yllattavan paljon tavaraa ja lisaksi toiselle olalle iso kassi kevyempaa tavaraa. Lahes paivittain lahikaupasta silti joudun ostamaan maitoa.

Vierailija
28/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olikohan se 5,90 € tuo Kauppakassi per kerta, jos on S-etukortti...

Vierailija
29/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh? Meillä on auto muttei kyllä olla varmaan vuosikymmeneen käyty sillä kaupassa.

Vierailija
30/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut autoa. Minulla on 500 m säteellä 5 ruokakauppaa ja lisää sitten pari sataa metriä kauempana. Lähin kauppa on viereisellä poikkikadulla. Isoihin marketteihin menee n. 7 min pyörällä. Käyn ruokakaupassa yleensä 2-3 kertaa viikossa, joskus useammin, jos iskee himo johonkin tuotteeseen tai tulee muuta tarvetta. Koska ruokakaupat on niin lähellä, käyn mielummin usein ja ostan vähemmän kuin että ostaisin viikon ruokaostokset yhdellä kerralla. Lisäksi saan tuoreeampaa ruokaa. Ostokset mahtuu yhteen tai kahteen kassiin, joita kuljetan yleensä pyörän etu- ja takakorissa. Oikein näppärästi sujuu. Koiraa lenkkeilytän erikseen.

Vierailija
31/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismaan meiltä on noin 2,5km, Lidliin vähän vähemmän ja Cittariin noin 5km. S-markettiin muutama sata metriä, Siwalle 1km.

Kahden aikuisen viikko-ostokset mahdutettiin kahteen reppuun ja yhteen kangaskassiin. Reput luonnollisestikin kannettiin selässämme ja kangaskassi pyörän korissa. Satoi tai paistoi. Kun tiet jäätyivät, vaihdoimme pyörät kävelyyn.

Nyt vauvan myötä olen kahdesti päässyt Prismalle ostoksille, pyörällä kuljetin repun ja kaksi kangaskassia (toinen korissa, toinen sarvella) ja vaippapaketti tarakalla. Mies ei ole suostunut olemaan lapsen kanssa useammin kotona kaksin, että Prismaan pääsisin ja on nykyään liian laiska käymään siellä itse. Ostokset tehdään siis lähimarketissa ja ostokset kannetaan kotiin ihan normaalisti kauppakasseissa.

Kuulemma mies alkaa Lidlistä tuomaan ruuat, kun koulunsa on aivan siinä vieressä... Sitä odotellessa, alkaisi ruokakulut varmasti pienenemään.

Vierailija
32/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän kaupassa ja/tai kaupoissa käy vielä kun on päivittäistavara kauppaan alle 10 kilometriä ja toistaiseksi melko hyvässä kunnossakin. Mutta kyllä minua hirvittää ajatella, että niitä maan hiljaisia joiden lähikaupat tappaa niin kuntaliitokset kuin kauppojen usko peltomarketteiehin, joissa seikkaileminen käy monelta vanhemmalta ihmiseltä jo voimien päälle. Ei ole kivaa kun yhtä maitopurkkia barten täytyy kävellä niin tuhottomasti ja auta armias, jos et muista tai tiedä kaikkien sijaintia, niin siinähän menee kaupassa oloon useampi tunti. Ja tietenkään missään ei näy myyjää, jolta kysyä apua, ainakaa silloin kun heitä tarvitsisi. - Paitsi harraste ja vaateliikkeissä, joissa myyjät ovat heti iholla kiinni ja kyttäämässä. 

Vierailija
33/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:24"]

kyllähän kaupassa ja/tai kaupoissa käy vielä kun on päivittäistavara kauppaan alle 10 kilometriä ja toistaiseksi melko hyvässä kunnossakin. Mutta kyllä minua hirvittää ajatella, että niitä maan hiljaisia joiden lähikaupat tappaa niin kuntaliitokset kuin kauppojen usko peltomarketteiehin, joissa seikkaileminen käy monelta vanhemmalta ihmiseltä jo voimien päälle. Ei ole kivaa kun yhtä maitopurkkia barten täytyy kävellä niin tuhottomasti ja auta armias, jos et muista tai tiedä kaikkien sijaintia, niin siinähän menee kaupassa oloon useampi tunti. Ja tietenkään missään ei näy myyjää, jolta kysyä apua, ainakaa silloin kun heitä tarvitsisi. - Paitsi harraste ja vaateliikkeissä, joissa myyjät ovat heti iholla kiinni ja kyttäämässä. 

[/quote]

Mä en käy enää lainkaan näissä isoissa marketeissa. En jaksa enkä halua käyttää aikaani siihen, että vaellan valtavassa kaupassa keräämässä sieltä täältä tavarat, joita tarvitsen. Markettien valikoimista 80% on kuitenkin sellaista, mitä en osta koskaan, joten turha niitä hyllymetrejäkään on kiertää löytääkseen ne elintarvikkeet, joita ostan. Ja tosiaan sitten, kun kassajonossa huomaakin, että ai pahus, voi unohtui, niin siinähän lykit ostoskärryt taas toiseen päähän koko valtavaa hallia. 

Vierailija
34/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja ostan lähi-Siwasta melkein päivittäin jotain. Helppoa mutta kallista. Olen ajatellut käydä kauempana isommassa kaupassa pyörällä ja koetan saada tavarat reppuun ja pyörän koriin.

Vierailija
35/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan Saksasta kk maidot kerralla sekä jauhot, pesuaineet jne. Kotiovelle huomattavasti halvemmalla kuin naapurikaupasta

Vierailija
36/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkypyörällä käyn. Lähikauppa puoli kilometriä. Sekä käyn prismassa usean kilometrin päässä. Sivulaukut hukkasin humalassa ja ostin kauppakassille pyörän ohjaustankoon laitettavan korin biltemasta. Maksoi alle kympin. Kauppakassi koriin ja ei kun pyörällä kotiin. Helppoa on.

Vierailija
37/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rattaiden aisassa koukut, saa hyvin 3 kassillista kulkemaan. 

Vierailija
38/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auto mutta arkipäivinä minä (=isä) kuljen julkisilla töihin ja töistä palatessani käyn ostoksilla. ostettavaa on silloin yksi kassillinen ja sen jaksan kyllä raahata ilman ongelmia julkisilla ja kävellen. Siis joka arkipäivä kauppaan niin ei tule niin raskaita ostoskasseja. Joskus olen kulkenut kanssa pyörällä ja silloin mulal on ollut reppu pyörän tavaratelineessä, mutta siihen ei mahdu niin paljon kuin tavalliseen kassiin ja liiskaantumisen vaara on olemassa.

Viikonloppuostokset teen autolla.

Tämä järjestely siksi että perheessämme on vain 1 auto ja arkisin vaimo käytää sitä.

Vierailija
39/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko käydä lähes päivittäin lähikaupassa, kun käsissä on ongelmia (TOS) eikä pysty kantamaan isoja määriä. Joskus käyn isommassa kaupassa niin, että lasten reppuihin osa ostoksista ja kevyimmät kassiin kannettavaksi. Taloudessa 1+4

Vierailija
40/42 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut autoa, eikä ole tullut mieleen että kaupassakäynti olisi ongelma. Ostan korkeintaan kaksi kassillista kerralla, ja käväisen kaupassa 2-3 päivän välein. Talvella raskaampaa, kun ei ole fillaria koreineen käytössä.

Sade ei haittaa mitään. Tosin silloin ei kannata ostaa paperikasseja.

Joskus täytyy käydä kaupassa kauempana, mutta ostoskassien roudaaminen bussissa tai sporassa on vaivalloista, varsinkin ruuhka-aikaan. Sitä välttelen.

Jos on isot ostokset tehtävänä, esim. suuremmat juhlat, ostosten tekoa täytyy hieman ennakoida. Kaikkea ei jaksa kantaa kerralla, joten kaupassa on käytävä useammassa erässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän