Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etten saa töistä lomaa koulujen loma-aikaan

Vierailija
27.03.2022 |

Pakko purkaa tätä ärsytystä johonkin, ottaa niin aivoon työpaikan kesälomakäytännöt. Yhtä aikaa ei saa olla työkavereiden kanssa poissa, joten kesälomani alkaa toukokuussa ja loppuu kun lapsilla alkaa loma. Meillä on kiertävä lomasysteemi, onneksi ei kovin usein tapahdu näin.

Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.

Onko muilla tällaista, miten tästä harmituksesta pääsee eroon?

Kommentit (274)

Vierailija
41/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Toistan nyt vähän itseäni, mutta lapsettomien ihmisten arki ja vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää, eikä se edelleenkään pyöri työkavereiden perheiden ympärillä, eikä pitäisikään pyöriä. Mielestäni ei ole millään tavalla reilua, että vain lapsia hankkineilla olisi vapaus valikoida omat loma-ajankohtansa, tai että jotkut viikot olisivat lapsettomille täysin poissa laskuista jonkun toisen ihmisen lasten takia. Mielestäni myöskään ihmisten vapaa-ajan tekemiset ja menemiset ei kuulu työkavereille tai työnantajalle millään tavalla, elleivät he itse halua sitä heille jakaa, eikä sitä pitäisi joutua selittelemään tai perustelemaan kenellekään ihan vaan siksi koska ei itse satu olemaan lapsiperheellinen. 

Vierailija
42/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se, kun joidenkin mielestä loman tulisi aina alkaa juhannuksesta. Aina. Vuodesta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, eikö teillä muilla ala loma kesäkuun alussa ja lopu elokuun puolessavälissä? Jouluna aina kolmisen viikkoa ja syys- ja talvilomat yhtäaikaa lasten kanssa, miehellä sama homma. T. Lukion lehtoripariskunta.

Vierailija
44/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan työpaikassa, jossa kaikilla oli yhtäläinen oikeus kesälomiin kesä-heinäkuussa, oli lapsia tai ei. Itse olin lapseton ja jos minulla ei ollut mitään erityistä syytä pitää lomaani juuri koulujen loma-aikana, niin en pitänyt. Heinäkuu tosin oli muutenkin hiljaisempi meillä, eli työ oli paljon rennompaa mutta ajattelin niin, että jos on vaikka alakoululaisia, niin luonnollisesti vanhemmat haluavat pitää lomansa samaan aikaan eikä se ollut minulle mikään ongelma.

Kukaan ei siis vaatinut mitään, vaan tämä oli meiltä lapsettomilta ihan vaan huomioonottamista, kun ei siitä itselläkään mitään haittaa ollut. Monet lomat tuli pidettyä elokuussa, mikä oli oikein hyvä lomakuukausi. Sitten taas vastaavasti meidänkin menoja otettiin huomioon ja perheelliset joustivat.

Nyt lapsia saaneena olen eri työpaikassa ja täällä taas pidetään todella tarkkaan kiinni, että lapsettomatkin saavat lomansa koulujen loma-aikaan. Omani eivät ole vielä koulussa, joten sillä ei ole niin itselleni vielä väliä. Ihmettelen kuitenkin, miksei voida ottaa toisten tilanteita huomioon? Ei se tarkoita pelkästään lapsia, ihmisellä voi olla vaikka joku läheinen ketä auttaa säännöllisesti, harrastus, sairaus tai vaikka läheisriippuvainen koira, samapa tuo.

Kysymys on kuitenkin siitä, että huomioitaisiin myös ne siviilielämän tilanteet eikä oltaisi niin tarkkoja juuri niistä omista oikeuksista. Tässä työpaikassa ei selkeästi sellaista kulttuuria ole ja se on minusta iso miinus työssäviihtyvyydelle. Se, että jokainen joustaisi kykyjensä mukaan olisi eduksi kaikille.

Vierailija
45/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, eikö teillä muilla ala loma kesäkuun alussa ja lopu elokuun puolessavälissä? Jouluna aina kolmisen viikkoa ja syys- ja talvilomat yhtäaikaa lasten kanssa, miehellä sama homma. T. Lukion lehtoripariskunta.

Minkä ihmettelin samaa.

Vierailija
46/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä perus kateutta. Jos on lapsia ja saa loman silloin kun koululaisillakin on, huudetaan suosimisesta jne. Kun olin vielä lapseton ei minua kiinnostanut muiden lomat, kunhan itse jossain välissä sain pitää. Tein mielelläni myös iltoja ja viikonloppuja. Nytkään en olettaisi että saisin 10 vuotta pitää lomani koulujen lomien aikana, mutta kivahan se olisi että edes parina vuotena, kun lapset on 7-10v. No, minut kuitenkin irtisanottiin kun palasin hoitovapaalta, joten ei tarvitse noita murehtia. Kun sen jälkeen on tarjolla ollut vain pätkätöitä. Tämän kesän olen tarkoituksella kotona, seuraavana kesänä sitten lapset pärjäävät jo keskenäänkin. Tosin lähden opiskelemaan, kun nykyinen ala ei ole mitenkään päin hyvä kun on miesvaltainen. Et kelpaa naisena, etkä etenkään äitinä. Niinkuin se irtisanominen osoitti.

Vierailija
47/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa nyt taas? Vähän erilainen mankumisnäkökulma kun nyt on kiertävä lomat. Jos sulla on nyt toukokuu lomaa, viime vuonna ei ollut eikä ensi vuonna. Silloin joku muu mankuu toukokuun lomasta.

Vierailija
48/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Toistan nyt vähän itseäni, mutta lapsettomien ihmisten arki ja vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää, eikä se edelleenkään pyöri työkavereiden perheiden ympärillä, eikä pitäisikään pyöriä. Mielestäni ei ole millään tavalla reilua, että vain lapsia hankkineilla olisi vapaus valikoida omat loma-ajankohtansa, tai että jotkut viikot olisivat lapsettomille täysin poissa laskuista jonkun toisen ihmisen lasten takia. Mielestäni myöskään ihmisten vapaa-ajan tekemiset ja menemiset ei kuulu työkavereille tai työnantajalle millään tavalla, elleivät he itse halua sitä heille jakaa, eikä sitä pitäisi joutua selittelemään tai perustelemaan kenellekään ihan vaan siksi koska ei itse satu olemaan lapsiperheellinen. 

Minua ainakin ihmetyttää millainen tyyppi haluaa pitää syys- tai talvilomansa koulujen loma-aikaan, kun kaikki tekeminen on normaalia kalliimpaa. Esim. reissut on monesti tuplahintaisia muihin viikkoihin nähden. Silloin kun olin lapseton itse en todellakaan halunnut pitää lomiani koulujen loma-aikaan. Nyt minulla on itselläni lapsi ja lomailut ovat ilmoitusluontoisesti jaettavissa. Ei ole siis ongelmaa.

Vierailija
49/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

“Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.”

Se on sitä samaa lomaa mitä muillakin. Eli lomaa töistä.

Työpaikkasi ei ole vastuussa siitä, mitä olet päättänyt tehdä tai jättää tekemättä työn ulkopuolella (esim. hankkia lapsia).

Kyllä hyvissä työpaikoissa pyritään tukemaan työntekijää siten, että henkilökohtainen elämä ja työelämä pysyvät tasapainossa. Tähän kuuluu erilaiset elämäntilanteet, esim se aika kun lapset ovat pieniä on kuitenkin lyhyt jakso koko työuran aikana. Samoin voi olla muitakin perhetilanteita, joita työpaikalla kannattaa pyrkiä huomioimaan, vaikkapa jos joutuu hoitamaan ikääntyvien vanhempien asioita.

Kun työntekijällä on perhe-elämä tasapainossa, hän on myös parempi työntekijä.

Se on lyhyt jakso ainoastaan sinun työurasi aikana, mikäli sinulla on vain 1-2 lasta.

Se on koko työuran mittainen jakso sen työntekijän näkökulmasta, jolla on isommat lapset tai ei lapsia ollenkaan, sillä aina töissä on x määrä mammoja, joiden lapset ovat pieniä ja joiden kuuluu omasta mielestään saada etuoikeus lomavalinnassa.

T. Kahden lapsen äiti, joka on kierrättänyt lomia siinä missä muutkin.

Vierailija
50/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hittoa nyt taas? Vähän erilainen mankumisnäkökulma kun nyt on kiertävä lomat. Jos sulla on nyt toukokuu lomaa, viime vuonna ei ollut eikä ensi vuonna. Silloin joku muu mankuu toukokuun lomasta.

Niinpä, miksi se toukokuu edes on kierrossa mukana? Tai syyskuu? Mä olen yksityisyrittäjä ollut aina, niin ei mua koske, mutta mun äidin työpaikalla oli touko-syyskuu kierto ja vielä niin, että sen syyskuun jälkeen oli toukokuu lomaa. Kaksi kesää huono lomakuu, eipä paljon naurattanut. Jos ne touko- ja syyskuu on pakko siellä pitää, niin ei sit ainakaan peräkkäin samalle ihmiselle niitä vaan syys-elo-touko-kesä-heinä-syys… jne.

Vierailija
51/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ihmetyttää millainen tyyppi haluaa pitää syys- tai talvilomansa koulujen loma-aikaan, kun kaikki tekeminen on normaalia kalliimpaa. Esim. reissut on monesti tuplahintaisia muihin viikkoihin nähden. Silloin kun olin lapseton itse en todellakaan halunnut pitää lomiani koulujen loma-aikaan. Nyt minulla on itselläni lapsi ja lomailut ovat ilmoitusluontoisesti jaettavissa. Ei ole siis ongelmaa.

Tuskin kukaan nyt ihan tieten tahtoen haluaakaan ellei siihen ole jotain syytä. Mutta kun edelleenkään lapseton ei ole yhtä kuin erakko.

Vierailija
52/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia teen keikkaa. Lomailen silloin, kun haluan.

Tämä! Aina kesä-elokuu lomaa pl muutama pyhäpäivä.

Vierailija
53/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan nyt ihan tieten tahtoen haluaakaan ellei siihen ole jotain syytä. Mutta kun edelleenkään lapseton ei ole yhtä kuin erakko.

No kyllä se kuule on. Vai monellako perhereissulla olet ollut sukulaisperheidesi kanssa koulujen loma-aikoina?

Vierailija
54/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikoinaan työpaikassa, jossa kaikilla oli yhtäläinen oikeus kesälomiin kesä-heinäkuussa, oli lapsia tai ei. Itse olin lapseton ja jos minulla ei ollut mitään erityistä syytä pitää lomaani juuri koulujen loma-aikana, niin en pitänyt. Heinäkuu tosin oli muutenkin hiljaisempi meillä, eli työ oli paljon rennompaa mutta ajattelin niin, että jos on vaikka alakoululaisia, niin luonnollisesti vanhemmat haluavat pitää lomansa samaan aikaan eikä se ollut minulle mikään ongelma.

Kukaan ei siis vaatinut mitään, vaan tämä oli meiltä lapsettomilta ihan vaan huomioonottamista, kun ei siitä itselläkään mitään haittaa ollut. Monet lomat tuli pidettyä elokuussa, mikä oli oikein hyvä lomakuukausi. Sitten taas vastaavasti meidänkin menoja otettiin huomioon ja perheelliset joustivat.

Nyt lapsia saaneena olen eri työpaikassa ja täällä taas pidetään todella tarkkaan kiinni, että lapsettomatkin saavat lomansa koulujen loma-aikaan. Omani eivät ole vielä koulussa, joten sillä ei ole niin itselleni vielä väliä. Ihmettelen kuitenkin, miksei voida ottaa toisten tilanteita huomioon? Ei se tarkoita pelkästään lapsia, ihmisellä voi olla vaikka joku läheinen ketä auttaa säännöllisesti, harrastus, sairaus tai vaikka läheisriippuvainen koira, samapa tuo.

Kysymys on kuitenkin siitä, että huomioitaisiin myös ne siviilielämän tilanteet eikä oltaisi niin tarkkoja juuri niistä omista oikeuksista. Tässä työpaikassa ei selkeästi sellaista kulttuuria ole ja se on minusta iso miinus työssäviihtyvyydelle. Se, että jokainen joustaisi kykyjensä mukaan olisi eduksi kaikille.

Koska se menee aina siihen, että osa jää pelkästään hyötyjä-puolelle ja osa joutuu vaan joustamaan. Näin se on aina, kun on x määrä ihmisiä ja yritetään huomioida ihmisten tilanteita ja joustaa "tasapuolisesti". Jos ihmiset olisivat oikeasti reiluja, oikeudenmukaisia ja rehellisiä, tämä voisi toimiakin.

Vierailija
55/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi olen sijainen lyhennetyllä työajalla! :) Saan täysin samat lomat kuin koululaiset... en vain ota vuoroja silloin, kun lapsilla on lomaa! SUOSITTELEN!!!!

Et ole töissä lainkaan koko koulukesäloman aikana? Millä elät?

Vierailija
56/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, miksi se toukokuu edes on kierrossa mukana? Tai syyskuu? Mä olen yksityisyrittäjä ollut aina, niin ei mua koske, mutta mun äidin työpaikalla oli touko-syyskuu kierto ja vielä niin, että sen syyskuun jälkeen oli toukokuu lomaa. Kaksi kesää huono lomakuu, eipä paljon naurattanut. Jos ne touko- ja syyskuu on pakko siellä pitää, niin ei sit ainakaan peräkkäin samalle ihmiselle niitä vaan syys-elo-touko-kesä-heinä-syys… jne.

Hyvä kysymys. Enkä ymmärrä miksi lomaa ei voisi jakaa 3 + 1 viikkoa tai toisinpäin. Silloin useampi saisi koulujen loman aikana edes 3 viikkoa.

Vierailija
57/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se kuule on. Vai monellako perhereissulla olet ollut sukulaisperheidesi kanssa koulujen loma-aikoina?

Aika monella. Lisäksi minulla on myös ystäviä. Ikävää jos sinulla ei ole ketään tärkeää ihmistä sen ydinperheesi ulkopuolella.

Vierailija
58/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää se, kun joidenkin mielestä loman tulisi aina alkaa juhannuksesta. Aina. Vuodesta toiseen.

Onpa sinulla ihmetyksen aiheet. Kaikkea ihminen viitsiikin ihmetellä. Minusta juhannukšelta alkaa paras kesä, meillä mökki saaristossa, alkukesästä on meri vielä kylmä, juhannukselta alkaa jo tareta, ja heinäkuu tilastollisesti on Suomessa lämpimin kuukausi. En tykkää lomasta elokuulta, silloin alkaa kesäkin olla jotenkin liian ”kulunut”. Ja lomaa pitää olla vähintään kuusi viikkoa putkeen.

Vierailija
59/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Enkä ymmärrä miksi lomaa ei voisi jakaa 3 + 1 viikkoa tai toisinpäin. Silloin useampi saisi koulujen loman aikana edes 3 viikkoa.

Sanomista tulisi tuostakin, tosi moni haluaa kynsin ja hampain pitää kiinni neljän viikon lomasta putkeen.

Vierailija
60/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini työpaikalla (kauppa) tehtiin noin, eli kolme pidettiin lomakierron mukaan ja yksi soviteltiin kesäkuukausille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi