Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa toimeentulotukea riittämään

Vierailija
27.03.2022 |

Minulla on vaikeita mielenterveysongelmia. Kuntoutustukea en saa joten olen työtön, välillä olen sairaspäivärahalla. Koko aikuisikäni olen elänyt tt-tuella.

Nyt kaikki on kallistunut enkä meinaa saada enää rahoja riittämään ruokaan ja välttämättömään. Ainoa harrastus piti lopettaa. Voin todella huonosti. Mitään voimavaroja ei ole. Ei ole tuttuja/ystäviä. Olen syrjäytynyt.

Ps. En käytä päihteitä, en pelaa, en meikkaa, ei ole maksukanavia, ei ole lemmikkiä (enkä pystyis lemmikistä huolehtimaan). En tiedä miten selviän kun loppukuusta ei ole aina ruokaa tarpeeksi.

Kommentit (303)

Vierailija
21/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tehdä ruokaa.

Tänään olen syönyt jo kolme ruisleipäpalaa joissa päällä vihanneksia, litran rasvatonta maitoa ja kaksi jätskipuikkoa. Saan kuitenkin ravintoaineita, en vain oikein jaksa tehdä ruokaa.

Minulla on vaikeita mt-ongelmia. Köyhyyteni on pahentunut niin etten tiedä miten enää jaksan.

Harkinnanvaraista ei ole myönnetty. Sitä on myönnetty mulle vain kerran - sain matkakortin kun olin 5 päivää viikossa päiväsairaalassa.

Ei ihme että voit huonosti. Syöt pelkää sokeria.

Vierailija
22/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla sinun painosi jos ei 500€ kuussa riitä elämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jollei rahat riitä, niin ei sitten riitä. Ei tässä sulle kukaan rahaksi muutu, joten mikä tämän aloituksen pointti on?

Vierailija
24/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsit menoista. Niin me muutkin tt-tukiasikkaat teemme. Peruselämiseen tt-tuki kyllä riittää oikein hyvin. 

Vierailija
25/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sun rahat sitten menee? Onko kohtuullinen vuokra, joka huomioidaan kokonaan toimeentuotuessa? Onko jotain pikavippejä tai osamaksuja tai muita velkoja mitä makselet takaisin?

Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti noin puolet ravintomenoja varten, eli noin 250. Loput muita menoja varten, kuten puhelinlasku, nettilasku, ei-reseptilääkkeet, vaatteet, kengät, pesuaineet ja hygieniatuotteet, kodin kalusteet, imuri yms. Kenkiä ja imureita ja vaatteita ei joka kuussa tarvitse ostaa, ei ainakaan kaikkia kerralla.

Oletko ikinä katsonut tiliotteilta että mihin rahat ihan konkreettisesti menee?

t. sossu

Vierailija
26/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tehdä ruokaa.

Tänään olen syönyt jo kolme ruisleipäpalaa joissa päällä vihanneksia, litran rasvatonta maitoa ja kaksi jätskipuikkoa. Saan kuitenkin ravintoaineita, en vain oikein jaksa tehdä ruokaa.

Minulla on vaikeita mt-ongelmia. Köyhyyteni on pahentunut niin etten tiedä miten enää jaksan.

Harkinnanvaraista ei ole myönnetty. Sitä on myönnetty mulle vain kerran - sain matkakortin kun olin 5 päivää viikossa päiväsairaalassa.

Ei ihme että voit huonosti. Syöt pelkää sokeria.

En oikein tykkää lihasta. Kalaa kyllä tykkäisin syödä, se vain on aika kallista. Juustoa ostan silloin tällöin.

Vierailija
27/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä sosiaalipäivystykseen tai aikuissosiaalityöntekijään, kumman nyt pikemmin tavoitat. Siten pääset ainakin alkuun rahaongelman selvittämisessä. Myös diakoniatyöntekijä voi auttaa.

Muuten ihan hyvä vinkki, mutta sosiaalipäivystys ei tee aikuisen ihmisen rahattomuudelle sunnuntaina klo 15.53 yhtään mitään. Kehotetaan palaamaan asiaan arkena ja soittamaan siihen yksikköön, mikä nyt uusia asiakkaita missäkin kunnassa ottaa. 

Äly hoi! Kai nyt jokainen tajuaa, ettei asialle VÄLITTÖMÄSTI voi mitään tehdä. 

Vierailija
28/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli. Tunnistaa siitä, että mikään ehdotus ei kelpaa, vaan aina löytyy tekosyy "mutkun en tykkää lihasta" tyylisesti. Siispä ketju poistoon. 

Vierailija
29/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun rahat sitten menee? Onko kohtuullinen vuokra, joka huomioidaan kokonaan toimeentuotuessa? Onko jotain pikavippejä tai osamaksuja tai muita velkoja mitä makselet takaisin?

Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti noin puolet ravintomenoja varten, eli noin 250. Loput muita menoja varten, kuten puhelinlasku, nettilasku, ei-reseptilääkkeet, vaatteet, kengät, pesuaineet ja hygieniatuotteet, kodin kalusteet, imuri yms. Kenkiä ja imureita ja vaatteita ei joka kuussa tarvitse ostaa, ei ainakaan kaikkia kerralla.

t. sossu

Mulla menee ruokaa n.350-400e nykyisin. Ruoka on kallistunut paljon. Lisäksi on joskus muita menoja, jotka mainitsin.

Vierailija
30/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi mielenterveysyhdistystä ja toimintaa sen puitteissa. Mene tutustumaan ja mukaan. Heillä usein edullinen ruokailu muutamana päivänä. Myös seurakunnilla voi olla vastaavaa " yhteistä pöytää" tms. Myös vertaistukea sitä kautta.

31/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos  menisit ihan oikeisiin töihin ja lopettaisit ton katkeruuden täällä.

Aika iso aikuisväestöstä käy töissä.

Vierailija
32/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Mulla menee ruokaa n.350-400e nykyisin. Ruoka on kallistunut paljon. Lisäksi on joskus muita menoja, jotka mainitsin.

Eli et osaa käyttää rahaa. Yksinasuva ei todellakaan tarvitse satasta viikossa ruokaan, kun osaa tehdä itse ruokansa ja eikä osta herkkuja ja eineksiä. 

Vierailija
33/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla sinun painosi jos ei 500€ kuussa riitä elämiseen?

Olen 168/62. Myönnän että joskus ostan mm. kivennäisvesiä joista tykkään. Syön myös paljon kaikkea terveellistä, kuten hedelmiä.

Vierailija
34/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ne asiat vaan menee kirjoitti:

Mites jos  menisit ihan oikeisiin töihin ja lopettaisit ton katkeruuden täällä.

Aika iso aikuisväestöstä käy töissä.

Normaaliälyiset aikuiset tajuava, että töihin ei tuosta vaan mennä. Harmi, ettet kuulu normaaliälyisiin. 

t. eri

Vierailija
35/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Asut yksin ja sulla menee jopa 400e ruokaan??

Vierailija
36/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli. Tunnistaa siitä, että mikään ehdotus ei kelpaa, vaan aina löytyy tekosyy "mutkun en tykkää lihasta" tyylisesti. Siispä ketju poistoon. 

Joo, tämä on ”ruoka on kallistunut”-trolli. Varmaan sama kirjoittaja kuin ”en voi käydä enää töissä, kun bensan hinta noussut”.

Vierailija
37/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIAKONIATYÖHÖN YHTEYS. Kolmas sektori on ainoa paikka, josta itse olen köyhänä saanut oikeasti apua ja inhimillistä kohtelua. Tämä on valitettavasti myös se suunta, johon julkinen puoli ihmisiä työntää.

Ymmärrän tilanteesi äärimmäisen hyvin ja olen pahoillani puolestasi. Tilanteesi on hyvin ymmärrettävä. Diakonille voi myös käydä juttelemassa.

Vierailija
38/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tehdä ruokaa.

Jos jaksat lämmittää mikrossa ruokaa, niin eihän joku kattilassa lämmittäminen ratkaisevasti haastavampaa ole. Osta jotain purkkipapuja ja tomaattimurskaa ja laita ne kattilaan, ja vähän makaronia toiseen kattilaan. 

Vierailija
39/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

250€/kk on kyllä TODELLA vähän ruokaan. 

Vierailija
40/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Eli et osaa käyttää rahaa. Yksinasuva ei todellakaan tarvitse satasta viikossa ruokaan, kun osaa tehdä itse ruokansa ja eikä osta herkkuja ja eineksiä. 

Mainitsin jo etten jaksa tehdä ruokaa. Lääkäri on suositellut eläkettä. Se ei vain ole koskaan mennyt läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä