Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liian myöhäistä mennä verikokeisiin!? Help!

Vierailija
11.09.2015 |

Sanomattakin selvää että varmasti on, kerta lääkäri oli määrännyt kokeet otettavaksi 5 - 8.9. Ajattelin että jos menisin maanantaina 14.9. Kannattaako...? Vai pitäisikö suosiolla mennä enskuussa tuona määrättynä aikana...?

Multa tutkitaan hormooniarvoja. Kilpirauhasarvot katotaan, testosteroni, perusverenkuva, vitamiiniarvoja... Tällästä. 10 purkkia otetaan verta.

Minkä takia verikokeisiin täytyy mennä myöskin aamulla? Laboratoriohoitaja sanoi, että noihin kokeisiin ei tarvii olla syömättä. Et voi jopa normaalisti syödä aamulla aamupalaa. Onko todella näin??

Mua hävettää niin suuresti kun en pystyny menee noihin kokeisiin, tulee tunne että enkö minä oikeasti välitä terveydestäni... :'(( kyllä minä välitän! mutta kun tämä NOLO aikuinen ihminen pelkää piikkejä ja verta. Niin että sydän hakkaa verenottotuolissa tuhatta ja sataa ja oon aivan varma että kohta pyörryn. Koskaan ei oo ennen otettu verikokeita. Samanlaista tappelua oli pienenä rokotepiikkien kanssa ja myös hemoglobiinin oton kanssa, mikä minulla on, mistä tämä tälläinen pelko esimerkiksi johtuu ...?

Kiitän jo etukäteen jos joku osaa auttaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähete on tehty labraan tolle ajalle niin niillä ei sielä ole enää sun tietoja, ota lääkäriin yhteyttä ja uus labra aika! Kyllä se siitä :)

Vierailija
2/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut oletko mies vai nainen, koska naisillakin on testosteronia vaikkakin paljon vahemman.

Jos olet nainen, niin olisi pitanyt menna kyseisena aikana, koska kuukautiskierron takia eri hormooneja mitataan kuukautiskierron eri aikoina. Mutta jos olet mies niin eikun vaan rohkeasti, mutta pyyda laakaria maaraamaan uusi aika sinulle. Ei kannata haveta vaikka pyortyisit penkille tai muuta, koska et ole varmasti ainoa ihminen joka pelkaa noita asioita. Kannattaa kertoa veri/piikki pelosta koetta ottavalle, jotta han osaa varautua ja kayttaytya myos eri tavoin. Itse olen ollut otattamassa labra kokeita jo useamman kerran taman vuoden puolella, koska minulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja siella ainakin oli kiva rauhallinen huone kivalla tuolilla ja televisio mita oli kiva katsella, jolloin koko homma unohtui mielesta.

Ei kun rohkeasti vaan kokeisiin vaikka polvia kuinka tutisuttaisi, koska jos jotain vialla, niin kokeilla saadaan se selville ja oikea laakitys sinulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan myös piikkejä ja verta mutta käyn silti jopa verta luovuttamassa. Pidän silmät vaan aina visusti kiinni ja käännän pään vielä toiseen suuntaan. Tsemppiä

Vierailija
4/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaskokeet pitää ottaa aamulla ennen klo 10 koska kilpirauhashormonien pitoisuus elimistössä vaihtelee vuorokaudenajan mukaan ja aamulla se on korkeimmillaan. Paastoa vaaditaan vain joihinkin kokeisiin, esim. kolesteroli- ja paastoverensokerikokeisiin. Perusverenkuva, vitamiinit yms. ei vaadi paastoamista, eikä tuo kilpirauhanenkaan.

Ja sanot vain rehellisesti labrassa että pelottaa ja pyörryttää; voivat pistää sinut pitkäkseen näytteiden ottamisen ajaksi. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen piikkikammoinen, jonka näkevät :-)

Vierailija
5/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:14"]

Jos lähete on tehty labraan tolle ajalle niin niillä ei sielä ole enää sun tietoja, ota lääkäriin yhteyttä ja uus labra aika! Kyllä se siitä :)

[/quote]

Onko ne oikeesti poistanu ne!?

Vierailija
6/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:24"]

Mä inhoan myös piikkejä ja verta mutta käyn silti jopa verta luovuttamassa. Pidän silmät vaan aina visusti kiinni ja käännän pään vielä toiseen suuntaan. Tsemppiä

[/quote]

Millekkä se tuntuu...?

Vierailija
7/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:25"]

Kilpirauhaskokeet pitää ottaa aamulla ennen klo 10 koska kilpirauhashormonien pitoisuus elimistössä vaihtelee vuorokaudenajan mukaan ja aamulla se on korkeimmillaan. Paastoa vaaditaan vain joihinkin kokeisiin, esim. kolesteroli- ja paastoverensokerikokeisiin. Perusverenkuva, vitamiinit yms. ei vaadi paastoamista, eikä tuo kilpirauhanenkaan.

Ja sanot vain rehellisesti labrassa että pelottaa ja pyörryttää; voivat pistää sinut pitkäkseen näytteiden ottamisen ajaksi. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen piikkikammoinen, jonka näkevät :-)

[/quote]

Varmaan se lääkärikin on tosi pettynyt muhun... Mitä jos se ei määrää mulle enää samoja kokeita?? ajattelee että ei tuo ota kuitenkaan ongelmaansa tosissaan, kun jänisti verikokeestakin... :'(

Kiva mä jouduin eka oottaa melkeen kuukauden et pääsisin niihin kokeisiin, no nyt oisin päässy, mut jänistin! ja olen jänistänyt joskus vuosia sittenkin, kun ois pitäny käydä verikokeessa. Nyt tahtoisin tämän pelon voittaa. Mä vihaan niin paljon itseäni, että tekisi mieli lyödä itseäni tai nyrkillä päin peiliä... Eikä sillon haittaisi vaikka rystysiin menisi lasin sirpaleita ja tulisi verta! mut heti kun pitäis ottaa joku rokotepiikki, hemoglobiini, verikoe, nii jo kyllä meinaa tulla paskat ja kuset housuun...

Oonko mä yksinkertaisesti vaan nössö ihminen? JA OSAISKO JOKU KERTOA MISTÄ TUOLLAINEN PIIKKI & VERI PELKO EDELLEENKIN JOHTUU???

Mä tahtoisin aikuisiällä vihdoin voittaa myös tämän pelon... Ja pelko pyörtymisestä myös pelottaa, KOSKA SILLON MINÄ EN ENÄÄ ITSE HALLITSE SITÄ TILANNETTA JA ELÄMÄÄNI KUN TAJU LÄHTEE PÄÄSTÄ! mitä jos minä en vaikka enää herääkkään?? :(

Vierailija
8/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lähetteet siellä järjestelmässä säilyy, varaat vain uuden ajan labraan. Neulapelkoa ja pyörtyilyä näkee näytteenotossa yllättävän usein, ei tarvitse hävetä! Muistat vain sanoa labrahoitajalle, että pyörryt herkästi, että pääset makuulle ja hoitaja osaa ottaa tilanteen heti haltuun.

Vierailija
9/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun vanhempasi suhtautuivat rokotuksiin ja verikokeisiin? Se voisi olla sieltä peräisin.

Jos jännität ja pelkäät pyörtyväsi, niin sano se sille kokeen ottajalle, niin sen tuolin selkänoja voidaan laskea aika alas, että olet melkein pitkälläsi. On kumma juttu, mutta pitkällään ei tunnu ollenkaan niin pahalta tuo pistäminen kuin istuallaan. Nimim. Kokemusta on

Vierailija
10/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:14"]

[/quote]

Onko ne oikeesti poistanu ne!?
[/quote]soita labraan ja kysy näkyykö lähete järjestelmässä.

Vierailija
11/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:25"]

[/quote]

Oonko mä yksinkertaisesti vaan nössö ihminen? JA OSAISKO JOKU KERTOA MISTÄ TUOLLAINEN PIIKKI & VERI PELKO EDELLEENKIN JOHTUU???

Mä tahtoisin aikuisiällä vihdoin voittaa myös tämän pelon... Ja pelko pyörtymisestä myös pelottaa, KOSKA SILLON MINÄ EN ENÄÄ ITSE HALLITSE SITÄ TILANNETTA JA ELÄMÄÄNI KUN TAJU LÄHTEE PÄÄSTÄ! mitä jos minä en vaikka enää herääkkään?? :(

[/quote]

Kyseessa on hematofobia ja ihminen, joka ei tunne pelkoa ei ole normaali, joten sa olet ihan normaali noiden pelkojesi kanssa. Voihan tuosta pelosta menna juttelemaan psykologin kanssa. Kenties pienena olet saanut niita piikkeja, jotka on sattunut tosi paljon, eli pistetty vaarin, jolloin pelko kipuun ja piikkeihin on syntynyt.

Erilainen hengittamiseen keskittyminen voi poistaa pelkoa, koska keskityt hengittamiseen ja kipu unohtuu.

Pyyda kuitenkin saada olla makuulla, kun koe otetaan....usko pois se on paljon helpompaa ja jos sitten pyorryt, niin sitten pyorryt...kylla sina siita heraat pian.

Ela nyt rakas ihminen hapea itteasi ollenkaan...olet taysin normaali ihminen joka vaan tuntee pelkoa.

Vierailija
12/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä on yksi 30v joka pelkää neuloja kuollakseen. Neulat ja odottavat verikokeet saavat mut valvomaan monta yötä ennen koetta, tärisemään kauhusta ja ahdistumaan. Silti joskus on vaan pakko mennä, mieluusti hoidankin ne ilman odottelua koska tiedän, että se odottaminen vain pahentaa mun paniikkia ja sit en ainakaan mene kun tulee tarpeeksi korkea ahdistus.

vinkki: Käytä Emlaa. Puuduttaa sun ihon niin ettet tunne koko piikkiä. Otat sen vaan varttituntia aiemmin pois ettei suonet mene piiloon ja näyte saadaan paremmin otettua.

Vierailija
13/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin verikokeita inhoavana (olen niissä mm. oksentanut ja meinanut pyörtyä) parhaimmaksi vinkiksi antaisin sen, että kannattaa katsella niitä seinille ripustettuja kuvia.

On meinaan ihan joka paikassa, jossa olen käynyt näytteellä, ollut seinillä kuvia eläimistä ja etenkin pennuista. Onko sitten lapsille tarkoitettu, mutta toimii ainakin itselleni. Keskittyy katselemaan niitä kuvia ja miettimään, kuinka ihanaa olisi ottaa tuo pehmoinen koiranpentu syliin ja paijailla sitä... ai jaa, joko sä otit sen näytteen vai?

Eli keskittyminen muualle. Äläkä huoneeseen mennessä katso kertaakaan niitä vaunuja, joissa on ne näytteenottokamat. Voit myös rupatella hoitajan kanssa niitä näitä, itsekin teen tätä siinä samalla. Vie varmasti ajatuksia pois siitä näytteenotosta.

Ja vielä tärkein: älä missään nimessä katso sitä näytteenottoa missään välissä. 

Vierailija
14/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, täälläkin yksi joka pelkää kaikenlaisia toimenpiteitä. Pitäisi myös mennä verikokeisiin, ei huvita yhtään. Kannattaa tosiaan sanoa heti että pelkää. Kerro jos alkaa heikottamaan. Viimeinen asia mitä kannattaa tehdä on esittää että kaikki ok ja nousta tuolilta ylös....:D kokemusta on.

Vierailija
15/15 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, jos yhtään lohduttaa niin täällä on yksi sairaanhoitaja joka ei siedä verikokeen ottamista! Tai kyllähän mä niitä muilta otan mutta annas olla kun piikki tulee omaan lihaan niin taju lähtee että kops vaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan