Yli 50-vuotiaat, millaista on alkoholinkäyttönne?
Kommentit (39)
Hyvin harvoin ja vähän silloinkin. Humalassa en ole ollut sen jälkeen kun pari kertaa 18-vuotispäivän jälkeen tuli otettua liikaa. Kyllä ne kerrat riitti siihen että annosmäärä putosi rajusti.
Kyllä jo parikymppisenä mutaman liian pitkälle menneen illan ja sitä seuranneen krapulan jälkeen pitäis jokaisen tunnistaa ne omat rajat. Sen jälkeen ittensä känniin asti juominen on noloa ja tyhmä ihmisen merkki.
En juo enää ollenkaan. Sydän alkoi hakkaamaan niin kovaa että tuntui vaaralliselta.
En ole juonut lasillistakaan alkoholia 6 vuoteen nyt kun mainitsit. Ei olisi mitään estettä tai periaatetta, ettenkö voisi juoda, muttei vaan ole tehnyt mieli yhtään.
Juon vain mökkikaudella ja silloinkin enimmäkseen alkoholitonta olutta tai radleria (saunajuomaksi). Saatan joskus juoda myös 0,3-0,5% olutta, mutta yleensä vain puoli tölkkiä ja mies juo sitten loput.
Vielä vuosi sitten saatoin juoda väkevämpiäkin, 5,5% Helsinki Long Drink oli suosikkini. En juonut joka viikko, tuo vaatii sellaisen kännäysmielialan, että tulee tölkki avattua. Joskus join puoli tölkkiä, mutta joskus sen puolikkaan jälkeen teki mieli juoda se toinenkin puolikas. Uudenvuodenaattona meni lasillinen kuohuviiniä. Joskus olisin ottanut toisenkin lasillisen, mutta koska juon hitaasti ja jahkailen pitkään ensimmäisen lasin jälkeen, ottaisinko toisenkin, mies oli jo ehtinyt tyhjentää pullon ennen kuin pääsin santsaamaan.
Tuo aiempi vähäinen alkoholinkäyttö väheni entisestään, kun minulle tuli lääkitys, jonka kanssa ei alkoholia voi käyttää. Kun alkoholia ei muutenkaan tee mieli, niin ei haittaa olla vähän liiankin varovainen. Silloin kun vielä join, niin tulin ihan riittävän kekkuliin tuosta yhdestä 33cl lonkerosta tai lasillisesta kuohuviiniä.
Muutamia vuosia sitten tapasin harrastusporukkaa välillä oluen merkeissä. Silloin tuli ihan katsottua kellosta kauanko se oluen ryystäminen omaan tahtiin kestää ja minulla siihen meni pari tuntia. Pöytäseurue kippasi samassa ajassa 2-3 olutta. Tuosta syystä sitä long drinkiäkin otin vain puoli tölkkiä kerrallaan, muutenhan se olisi lämmennyt ihan liiaksi.
En käytä ollenkaan, ei ole maistunut enää pariinkymmeneen vuoteen. Rahat menisi alkossa ihan hukkaan minun kohdallani.
Olen hieman alle, mutta veikkaan, että vuoden päästä tilanne on vieläkin sama. Eli en juo alkoholia enää. En ole juonut alkoholia pian kahteen vuoteen. Ensin mieheni lopetti alkoholin juomisen kokonaan, sitten minäkin lopetin sen ja ei tehnyt vaikeaa ollenkaan. Sitä ennen join ehkä juhlapäivinä ja joskus kesällä lonkeron tai pari, mutta nuorena ja teininä join liikaa.
6 päivää viikossa, sunnuntaina valkaisen nenää.
Vierailija kirjoitti:
Juon vain mökkikaudella ja silloinkin enimmäkseen alkoholitonta olutta tai radleria (saunajuomaksi). Saatan joskus juoda myös 0,3-0,5% olutta, mutta yleensä vain puoli tölkkiä ja mies juo sitten loput.
Vielä vuosi sitten saatoin juoda väkevämpiäkin, 5,5% Helsinki Long Drink oli suosikkini. En juonut joka viikko, tuo vaatii sellaisen kännäysmielialan, että tulee tölkki avattua. Joskus join puoli tölkkiä, mutta joskus sen puolikkaan jälkeen teki mieli juoda se toinenkin puolikas. Uudenvuodenaattona meni lasillinen kuohuviiniä. Joskus olisin ottanut toisenkin lasillisen, mutta koska juon hitaasti ja jahkailen pitkään ensimmäisen lasin jälkeen, ottaisinko toisenkin, mies oli jo ehtinyt tyhjentää pullon ennen kuin pääsin santsaamaan.
Tuo aiempi vähäinen alkoholinkäyttö väheni entisestään, kun minulle tuli lääkitys, jonka kanssa ei alkoholia voi käyttää. Kun alkoholia ei muutenkaan tee mieli, niin ei haittaa olla vähän liiankin varovainen. Silloin kun vielä join, niin tulin ihan riittävän kekkuliin tuosta yhdestä 33cl lonkerosta tai lasillisesta kuohuviiniä.
Muutamia vuosia sitten tapasin harrastusporukkaa välillä oluen merkeissä. Silloin tuli ihan katsottua kellosta kauanko se oluen ryystäminen omaan tahtiin kestää ja minulla siihen meni pari tuntia. Pöytäseurue kippasi samassa ajassa 2-3 olutta. Tuosta syystä sitä long drinkiäkin otin vain puoli tölkkiä kerrallaan, muutenhan se olisi lämmennyt ihan liiaksi.
Olipa selitys. Vastaatko aina kaikkeen noin monimutkaisesti ja hankalasti? Etkö olisi voinut vain kirjoittaa, että juot hieman, mutta et paljoa?
Juon juuri silloin kun huvittaa ja niin kauan kuin huvittaa ja kun olen jurrissa sallin itselleni tapahtuvan aivan mitä tahansa, minä vien alkoholia eikä se minua, olen juonut yli neljäkymmentä vuotta eikä tunnu missään, joiltakin dokaaminen lähtee lapasesta minulta ei koskaan, kankkusen saan minäkin ja joskus aivan helvetinmoisia mikä on tietty suhteellista, mutta jurrissa on ollut huomattavasti enemmän hauskoja hetkiä kuin ei niin hauskoja ja niin kauan kuin näin jatkuu niin minä ryyppään.
Viimeisen jurrin olen vetänyt joulukuun puolivälissä eikä siihen ole mitään muuta syytä, minä dokaa juuri silloin kun siltä tuntuu ja ei ole vähän aikaan siltä tuntunut, tiedä vaikka tänään taas alottaisin ja lopetan milloin lopetan mutta voi olla että en dokaa enään ikinä, en tiedä.
Minä en tee dokaamisesta itselleni mitään mörköä se olen ainoastaan minä joka sitä viinaa kurkkuuni kaataa ja niin onneton lapanen minä en ole ettenkö saisi kättäni tottelemaan minua.
Taitolaji.
Olen ollut AA:n avulla raittiina jo vuosia: tervetuloa AA:han, jos et muuten kykene raitistumaan!
En käytä alkoholia ollenkaan, koska alkoholi maistuu kuvottavalta.
Dokaaminen ja kännissä oleminen on parhaimmillaan niin hauskaa puuhaa että jos sitä haluaa loppuun asti tehdä niin pitää olla oikeanlainen asenne alkoholiin, jos mieli tekee ryypätä mutta alkoholista tekee itselleen vihamiehen niin ei hyvä seuraa sen taistelun tulee itse aivan varmasti häviämään ja jos lopettaa ryyppäämisen ja alkaa paasaamaan kuinka ei enään koskaan dokaa ja plaaplaaplaa, katkeroituu pikkuhiljaa eikä pääse dokaamisen miettimisestä ikinä.
Vähän huonoa on ollut se alkoholin juominen viime vuosina. Viikonloppuisin ja vapailla on kiva saada asioita aikaiseksi, eikä olla humalassa/pöhnässä/kankkusessa. Nuorempana tuli rällättyä ihan riittävästi alkoholin kanssa.
Juon silti joskus, ehkä kuukauden-kahden välein. Mökillä lomalla menee enemmän. Juomiseen liittyy nykyisin lähes aina jokin syy juhlia, ennen saatoin juoda viinipullon ihan yksikseni ja arki-iltanakin. Mikä tuntuu nyt käsittämättömältä.
Joskus juon vain lasin viiniä ruoan kanssa, joskus hyvässä seurassa illanvietossa enemmän. Ja aamulla sitten huomaa kyllä juoneensa. Alkoholi ei tee hyvää kropalle/psyykelle/unille enää tässä iässä, ainakaan itselleni. En silti ole luopunut alkoholista kokonaan. Olen nyt 52.
Vierailija kirjoitti:
En käytä alkoholia ollenkaan, koska alkoholi maistuu kuvottavalta.
En minäkään dokaa sen takia että brenkku olisi hyvää, päinvastoin se maistuu paskalle mutta ei kauaa, kun alkaa olla pikku jurrissa niin mielessä on ihan muut kuin makuasiat.
Jos dokata haluaa eikä alkoholin mausta pidä niin sitä pahaa makua on vain hetken aikaa siedettävä.
Pahaa makua seuraa pirun nasta olotila, ei narkomaanikaan piikittksestä pidä mutta siitä seuraa jotain parempaa.
Minä en juuri sen vuoksi koske mihinkään saunakaljoihin enkä kilistele onnittelumaljoja koska alkoholi maistuu paskalle.
liikaa ja liian usein kun ei löydy miedompaa. Kerralla sellaisia määriä että aamulla hirvittää. Silloin näkee minkä verran eilen meni. Kaikkein hulluinta on että enimmäkseen olen selvinpäin. Voi sielu niitä määriä. Kerralla jopa yli litra kirkasta. Enkä puhu siitä edesmenneestä laulajasta.
Todennäköisimmät vaihtoehdot. Kuolen juomiseen, sehän on suomessa hyväksyttävää. Tai sitten alan kasvattaa omaan käyttöön. Sillä sai viimeksikin juomisen pois. Mitään koukuttavia nappeja en halua alkaa syömään. En näköjään kestä kuin korkeintaan kuukausia ilman päihteitä. Alkoholin kanssa se on kaikki tai ei mitään. Miksi edes ottaa vain muutama juoma?
Mitä enemmän ikää tulee, sitä huonommin alkoholi maistuu. Lasi viiniä silloin tällöin riittää. Sitä paitsi, humaltunut iäkkäämpi nainen on karsea näky.
N 69 v.
Joka viikonloppu viinipullo ruoan kanssa kahteen pekkaan. Joskus iltaisin myös pari viskipaukkua ja vaimo voi juoda lonkeron. Oluita maistelen lähipubissa silloin tällöin varsinkin jos saavat mielenkiintoisen uutuuden.
Avaamme viinipullon, kun laitan hyvää ruokaa. Ja minähän laitan vain hyvää ruokaa, heh. 1-3 pulloa viikossa kahteen pekkaan.
Ja mies ottaa illalla lasin viskiä, jos seuraavan päivänä on tärkeä palaveri, konferenssi tms. jossa hänellä on pääosa, auttaa kuulemma valmistautumaan :D.