Miten saadaan sadat tuhannet suomalaiset työttömät työnsyrjään?
Kaivataan hyviä ehdotuksia. Työllisten ja eläkeläisten kestoneuvo "mene töihin" tai "otetaan korvaus pois" oikeen auta kun tosiaan tavallisia eli ei huippuosaajia kaipaavia töitä on koko suomessa avoinna. Työreformi?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aletaan karsimaan ulkomaalaista halpatyövoimaa siten että vaaditaan suomen kansalaisuutta työntekijöiltä. jos sitä ei ole tulee viisin kertaiset verot.
työllisyys räjähtää siivous ja rakennus alalla. palkka täytyy olla vähintään 2700 bruttona.
Suomen pitää lopettaa viron tukeminen maana suomen työpaikkojen hövelinä luovuttamisena ja sosiaalituen antamisena.
Ihan heti kunhan suomalaisilta laiskiaisilta löytyy yhtä paljon halua ja ahkeruutta tehdä töitä kuin virolaisilta
Ihan yhtä hyvin hoituu raksoilla lattain lakaisu ja ruuvien kiinnitys suomalaisvoimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aletaan karsimaan ulkomaalaista halpatyövoimaa siten että vaaditaan suomen kansalaisuutta työntekijöiltä. jos sitä ei ole tulee viisin kertaiset verot.
työllisyys räjähtää siivous ja rakennus alalla. palkka täytyy olla vähintään 2700 bruttona.
Suomen pitää lopettaa viron tukeminen maana suomen työpaikkojen hövelinä luovuttamisena ja sosiaalituen antamisena.
Ihan heti kunhan suomalaisilta laiskiaisilta löytyy yhtä paljon halua ja ahkeruutta tehdä töitä kuin virolaisilta
heti kun palkka suhteutetaan samaan. eli virolaisen 2000 on suomalaisen 3000. kyllä siinä alkaa hiki karpalot töissä lentää. vielä hymyissä suin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja työkyvytön, roikun tilastoissa
Nämä oikeasti työkyvyttömät pitäisikin siivota työttömät osastosta eläkeläiset osastoon.
voitais tehdä tutkimus paljonko näitä kuuluisia elämäntapatyöttömiä oikeasti on?
eli ei työkyvyttömiä, opiskelijoita, nistejä ,alkoholisteja, mielenterveyskuntoutujia....
vaan aidosti asenteeltaan elämäntapatyötömiä.
Suurimmat laiskurit taitaa löytyä työelämästä kun aina vaan menee huonommin ja kaikkea vaan kikkaillaan, muttei edes suomalaisia saada työllistettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin hoituu raksoilla lattain lakaisu ja ruuvien kiinnitys suomalaisvoimin.
kukaan ei tee sitä 8€/tunti liksalla.
nimimerkillä suomalainen joka teki sitä 13€ liiton mukaisella palkalla ja irtisanouduin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä oikeasti työkyvyttömät pitäisikin siivota työttömät osastosta eläkeläiset osastoon.
Ei se ole niin mustavalkoista. Arvioisin, että lähes jokaisella pitkäaikaistyöttömällä on jonkin sortin fyysistä tai psykkistä rajoitetta. Ei se silti tarkoita, että ei mihinkään töihin pystyisi, mutta työelämä on sillä lailla rajoittunutta, että räätälöinnit ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin mustavalkoista. Arvioisin, että lähes jokaisella pitkäaikaistyöttömällä on jonkin sortin fyysistä tai psykkistä rajoitetta. Ei se silti tarkoita, että ei mihinkään töihin pystyisi, mutta työelämä on sillä lailla rajoittunutta, että räätälöinnit ei onnistu.
Ei ole rajoitteita kuin yritysten rekrytoijien päässä.
Työpaikkoja pitäisi olla jokaiselle työttömälle eli satoja tuhansia pitäisi olla nyt avoinna. Kokoaikatyö paikkoja on vain joku 30 000 avoinna. Vaikka piilotyöpaikat otetaan lukuun vielä lisäksi niin naurettavan pieni määrä on avoinna suhteutettuna työttömien määrään.
suomen elintaso alkaa olla sitä luokkaa että alle 18e/h palkallla töitä ei kannata tehdä varsinkaan jos tarvii autoa. Tuostakin palkasta lähtee sen verran veroa että eipä siitä säästöön jää mitään.
Meillä pitää olla kahden viikon koulutuksia hoiva-apulaisiksi, muiden pohjoismaiden tapaan. Lähihoitajan koulutus työpaikoilla ja sairaanhoitajaksi koulutus, jolloin työharjoitukset ovat palkallisia. Opiskelin sairaanhoitajaksi, kunnes sairastuin infektioon kesken työharjoittelun. Maksaakseni sairaalalaskut, jouduin keskeyttämään opinnot. Työttömänä saan ilmaiseksi terveydenhuollon ja asumisen. Opiskelijana maksan matkat työharjoitteluihin ja vuokran työharjoitutteluiden sijaintipaikkakunnille. Nyt minulla on paria työharjoitusta vaille, kolmen eri hoitoalan koulutus suoritettu. Esimerkiksi Saksassa sairaanhoitajaopiskelija saa työharjoittelusta palkkaa. Minulla ei ole mitään koulutusta, joten en koskaan työllisty. Näin Suomessa. Sitä paitsi en pysty koskaan maksamaan opintolainoja takaisin! Myös hyväksilukuja on vaikea saada. Kolmen vuoden sairaanhoitajaksi opiskelusta saisin kahden vuoden opinnot lähihoitajaksi hyväksilukuina, vaikka minulla on kolmen vuoden työkokemus sairaanhoitajana. Miksi peruskoulupohjainen koulutus rinnastetaan yliopistokoulutukseen? Koulutusuudistus tarvitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ehdotat, että mekin aletaan varastamaan autoja, myymään Virosta tuotua viinaa ja tekemään muitakin pimeitä bisniksiä?
En osaa päättää onko aloitus työttömiä mollaavaksi tarkoitettu vai ei.
Kerron esimerkin omasta elämästäni. Minä, työtön korkeakoulutettu, otin lakin käteen ja tartuin huonosti palkattuun työhön tehtaalla. Tässä menee hukkaan koulutus, kokemus ja osaaminen mutta menkööt. Työhalua ja -kykyä riittäisi vielä 15 vuoden ajan ainakin mutta työnantajat eivät halua viiskymppistä palkata. Nykyinenkin työ on vain määräaikaista riistohinnoiteltua vuokratyötä ja loppuu kesällä.
Enkä ole todellakaan ainoa. Joten eikö olisi ennemmin aiheellista kysyä miksi työnantajat eivät palkkaa viiskymppisiä/kuuskymppisiä ja alkaa toimeen ikärasismin poistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on rajoitteita. Kuinka monta pitkäaikaistyötöntä itse tunnet? Minä tunnen kolme.
Iso ongelma on se, että työttömille ei ole sopivia työpaikkoja. Ei sitä työtöntä merkonomia paljon lohduta, jos tarjolla on kymmenen avointa insinöörin pestiä ja sekalainen joukko provikkapalkkaisia puhelinmyynti-, freelancer- ja yrittäjähommia ja palkattomia harjoitteluja. Monet näille työttömille sopivat työpaikat karkaavat ulkomaille tai niitä ei ole enää olemassakaan. Työpaikkojen vaatimustaso on myös noussut ja nyt kaikenlaisiin pilipalihommiinkin tarvitaan soveltuva spesialistin tutkinto. Edes kirjastoon ei pääse lajittelemaan kirjoja ja täyttämään hyllyjä ilman informaatioalan korkeakoulututkintoa (vaikka palkkakin on vain hieman päälle parin tonnin). Jopa siivoojilta on alettu vaatia enenevissä määrin ammatillista tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioi sinä vaan oman typeryytesi mittaamatonta määrää. Tajuatko mitä tarkoitetaan pitkäaikaistyöttömällä? Sellainen on jokainen, joka on ollut vuoden päivät työttömänä. Olet siis sitä mieltä, että kaikki osaaminen, koulutus ja ammattitaito pyyhkiytyy pois 12kk aikana. Vaikka työtön kehittäisi itseään ja osaamistaan omaehtoisesti jatkuvasti? Salaa tietenkin, eihän työkkärille tämmöstä sovi kertoa jos meinaa tukiakin saada. Voi pyhä Sylvi.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja pitäisi olla jokaiselle työttömälle eli satoja tuhansia pitäisi olla nyt avoinna. Kokoaikatyö paikkoja on vain joku 30 000 avoinna. Vaikka piilotyöpaikat otetaan lukuun vielä lisäksi niin naurettavan pieni määrä on avoinna suhteutettuna työttömien määrään.
Meiltä on poistunut viimeisten 20-30-vuoden aikana melkein kokonaan perinteiset toimistotyöt, kuten sihteerit. Jokainen virkahenkilö joutuu tekemään nämä hommat varsinaisen työnsä päälle itse. Eli työtä pitäisi jakaa usemmalle.
Kun työnantajat valitsee minut.
Mitä (kirosana )sinä kokoomuspelle vaahtoat täällä, että on työttömän syy on, että hän ei ole töissä!??
Se syyy on ihan siinä työnantajassa!!
Nytkin olen hakenut moneen paikkaan kesätöihin ja työvoimakoulutukseen.
En ole saanut haastattelukutsuja, koska minulla on ammattitutkinto ja tulen työnantajalle kalliimmaksi kuin normi opiskeli kesätöihin.
Havaintona, minun palkka olisi 1569€ kk plus kesälomarahat, opiskelija tekee sen ilman lomaa 1200€, että revi sinä siitä matikka!!!
Lisäksi hakemani työvoimakoulutus peruttiin, koska muka hakijoita ei ollut tarpeeksi. Ja hevonpaskaa, sanon minä. Pakkikset ja ukrit työllistää työvoimatoimistoa nyt niin, että suomalaisilta karsitaan nämä kurssit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on rajoitteita. Kuinka monta pitkäaikaistyötöntä itse tunnet? Minä tunnen kolme.
Noin 100 olen viimeaikoina tavannut, itsenimukaanlukien. Työllistymishalu on valtava. Töihin ei päästetä. Rajoitteita on yrityksillä asenteissa ja sinulla. Rajoitteet ei löydy työttömistä.
Tämän ketjun perusteella arvioisin, että ei mitenkään.
voitais tehdä tutkimus paljonko näitä kuuluisia elämäntapatyöttömiä oikeasti on?
eli ei työkyvyttömiä, opiskelijoita, nistejä ,alkoholisteja, mielenterveyskuntoutujia....
vaan aidosti asenteeltaan elämäntapatyötömiä.