Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitin yliopistossa opiskelun ja tajusin ettei minusta ole siihen

Vierailija
11.09.2015 |

Jo ihan ensimmäiset päivät olivat kauheita vaikkei varsinainen opiskelu ollut edes alkanut. Nyt pitäisi aloittaa opiskelu ja en tajua ollenkaan annettuja tehtäviä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteelliseen kirjoittamiseenkin voi harjaantua

Vierailija
22/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:17"]

Mene amkiin, siellä saa höpöillä ja leikkiä.

[/quote]

Miksi tätä miinustettu näin paljon? Pelasin itse World of Warcraftia läpi AMK:n ja ainoa mihin piti vähän panostaa, oli opinnäytetyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin aika nopeasti yliopistossa, että kannattaa priorisoida kursseja. Ne, mistä pitää tekee täysillä ja antaumuksella, ja ne jotka ei yhtään kiinnosta menee vähän vasemmalla kädellä läpi. Tieteellistä kirjoittamista (tai paskanjauhantaa, kuten sitä joskus kuvaillaan) oppii tekemällä, samoin yliopiston muut rutiinit tulevat vain ajan kanssa. 

Ei kannata ainakaan vielä luovuttaa. Toki jos tuntuu, että jostain perusopintojen ekoista kursseita on ihan mahdottomuus päästä läpi, niin ehkä kannatta alkaa harkita alan vaihtoa. Jos tuntuu, että joku toinen ala voisi olla enemmän sinun juttusi niin yritä päästä tämän ekan vuoden aikana tekemään ko. aineen perusopintoja esim. sivuaineena jos mahdollista.

Vierailija
24/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinusta ap on. Se on vain alkushokki tämä mitä nyt koet. Sisua tarvitset, sinnikästä yrittämistä vaikka tuntu vaikealta, mutta jos sitä on, ja motivaatiota, alat kyllä tottua. 

Itsehän menin opiskelemaan matemaattista alaa taustana lyhyt matematiikka lukiosta, ja oli kyllä alku vaikeaa. Mutta minä päätin että minähän selviän, ja selvisin myös. Matematiikan peruskurssi 1 tuli käytyä tenttimäss äkolmeen kertaan ennen kuin meni läpi, ja jouduin ottamaan tukiopetusta maksullisena että tajusin mitään, mutta kun tahtoa on, pääsee kyllä läpi, jos on edes keskivertoälykäs.

Vierailija
25/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tutoreita, jotka auttaisivat ja kannustaisivat? Muista myös, että olet opintojesi alussa - ei sinun vielä tarvitse osata kirjoittaa tieteellisesti. Voisitko kysyä kurssien opettajilta suoraa palautetta taidoistasi?

Tsemiä!

Vierailija
26/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:07"]

[/quote]

Miksi tätä miinustettu näin paljon? Pelasin itse World of Warcraftia läpi AMK:n ja ainoa mihin piti vähän panostaa, oli opinnäytetyö.

[/quote]

Mikä ala, mikä koulu? Itse opiskelen sos.terv.alaa Metropolia amk:ssa, ei todellakaan ole aikaa pelailla pelejä :D

Minulla on myös yliopistotutkinto, joten voin verrata. Yliopistossa oli enemmän teoriaa, mutta käytäntöä tietysti vähemmän. Ja kun itse selviän kirjoitus- ja tenttiinlukuhommista aika nopeasti niin ainakin minulle yliopisto-opiskelu oli helpompaa ja vähemmän aikaa vievää kuin nykyinen amk-opiskelu.

Vierailija
27/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:07"]

[/quote]

[/quote]

Mikä ala, mikä koulu? Itse opiskelen sos.terv.alaa Metropolia amk:ssa, ei todellakaan ole aikaa pelailla pelejä :D

Minulla on myös yliopistotutkinto, joten voin verrata. Yliopistossa oli enemmän teoriaa, mutta käytäntöä tietysti vähemmän. Ja kun itse selviän kirjoitus- ja tenttiinlukuhommista aika nopeasti niin ainakin minulle yliopisto-opiskelu oli helpompaa ja vähemmän aikaa vievää kuin nykyinen amk-opiskelu.
[/quote]

Sama kokemus kuin sinulla. En käsitä näitä pelailijoita. Sehän on myös hirveää ajanhukkaa. Mulla amkk-koulutus taskussa, nyt yliopistossa. Molemmissa on puolensa ja vievät aikaa eri tavoin. Yliopisto ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteisesti vastivampi. Mulla amkk-todistus toki vitosia pääasiassa. Paljon opin ja hyötyä on - ja kaikki oppi ihan itsellä pääomana.

Vierailija
28/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sama kokemus kuin sinulla. En käsitä näitä pelailijoita. Sehän on myös hirveää ajanhukkaa. Mulla amkk-koulutus taskussa, nyt yliopistossa. Molemmissa on puolensa ja vievät aikaa eri tavoin. Yliopisto ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteisesti vastivampi. Mulla amkk-todistus toki vitosia pääasiassa. Paljon opin ja hyötyä on - ja kaikki oppi ihan itsellä pääomana.
[/quote]

Vastivampi-vaativampi.

Vierailija
29/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele itseäsi, voit hyvin olla oikeassa. Ei ole häpeä tunnustaa omia rajojaan ajoissa ja vaihtaa koulutusalaa. Tiedän muutamia tapauksia, jossa henkilö on opiskellut yliopistotason matematiikkaa/fysiikkaa ja huomannut nopeasti, että omat kyvyt eivät riitä alalle ja lopettaneet. Toisaalta minulla on myös kaveri, jolla kesti johtopäätöksen tekeminen yliopistolla kolme vuotta. Käytti pari vuotta tenttien uusimiseen ja kurssien yrittämiseen, mutta kun ei saanut lukuvuodessa kuin alle 10 opintopistettä kasaan niin totesi lopulta että parempi vaihtaa alaa. Ja nykyään meneekin paremmin, aiempi ala oli hänelle liian teoreettinen ja matematiikkajohtoinen. 

Vierailija
30/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:25"]

Ravitsemustiedettä itä-suomen yliopistossa. Olen hyvä kemiassa fysiikassa ym mutta tajusin etten hallitse tieteellistä kirjoittamista.

[/quote]

kysy sieltä opolta apua. Onhan niitä opiskelutekniikkaan kursseja ym. Ja tieteellisen kirjoittamisen kursseja. Ja jos olet uudella paikkakunnalla, niin on niin monta liikkuvaa jännää. Uutta asiaa, ettei ihmekään, jos tuntuu alias hankalalta.kannattaa yrittää ja paneutua ja uskaltaa oppia. Ota be asiat haasteena, et voi olla heti tähti. Ja usein varmaan yliopisto on se paikka, jossa iskee tajuntaan se, ettei vaan yksinkertaisesti voikaan hallita kaikkea. Ei vaan voi. Ja se pitää sisäistää. Mille kävi itselle niin. Se oli tuskaista tajuta, että miten vähän sitä oikeestaan tietääkään...

Vierailija
31/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:46"]

Yliopisto ei ole koulu, ja hyvä niin.

[/quote]

Sallikaa mun nauraa. Mikä se sitten on jos ei koulu? 

[/quote]

Vierailija
32/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutitko juuri pois vanhempien luota? Jäikö kaverit toiselle paikkakunnalle? Miten itsenäinen taloudenhoito sujuu?

Mietin vaan, että oma ensimmäisen opiskeluvuoden ahdistus juontui monesta asiasta. Käy opintopsykologin kanssa juttelemassa, niin varmasti olo kevenee.

Vierailija
33/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse täysin eri alaa, mutta fuksivuonna tieteellisestä kirjoittamisesta pidettiin pakollinen ja koko vuoden kestänyt kurssi. En yliopistoon mennessä edes tiennyt, mitä tieteellinen kirjoittaminen tarkoittaa enkä vieläkään osaa sitä täydellisesti, mutta viestini pointti oli se, ettei yliopistossa edes oleteta, että ekavuotiset taitaisivat kyseisen taidon tosta noin vaan.

Vierailija
34/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:25"]

Ravitsemustiedettä itä-suomen yliopistossa. Olen hyvä kemiassa fysiikassa ym mutta tajusin etten hallitse tieteellistä kirjoittamista.

[/quote]

Kirjoittamaan oppii lukemalla. Opiskelijoille pitäisi kertoa tämä, mutta sitä ikään kuin salaillaan. Itse onneksi tajusin graduvaiheessa alkaa lukemaan muiden graduja, mutta sitäkään ei kukaan neuvonut. Nykyisin on onneksi jo kirjoitusoppaitakin saatavilla.

Vierailija
35/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei, yliopistossa monet saavat hylsyjä ja huonoja numeroita. Sitten vain opiskellaan lisää ja saadaan kurssit läpi tai parempi arvosana. Ei se ole mitenkään poikkeuksellista.

Vierailija
36/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luovuttaa heti! Monesti kysymys on vain alkuvaikeuksista. Minusta tuntui ihan samalta opintojeni ensimmäisen syksyn alkupuolella. Loppujen lopuksi valmistuin aloittamani alan DI:ksi tasan viidessä vuodessa yli nelosen keskiarvolla. Yritä ainakin tämä vuosi. Jos sitten keväälläkin tuntuu siltä, että opinnot eivät suju, mieti uudelleen, mikä koulu sopisi paremmin.

Vierailija
37/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:46"]

Minä aloin saada heti kursseista nelosia ja vitosia. Huonoin arvosana taisi olla kolmonen jostakin pätevyysvaatimuksiin kuuluvasta ihan eri alan kurssista. Jos yliopisto tuntuu heti kättelyssä vaikealta, se ei välttämättä ole sinun juttusi. Kirjoitustaito, tiedonhankintavalmiudet ja kyky säädellä omaa työskentelyä ovat menestyksen avaimet yliopistossa. Yliopisto ei ole koulu, ja hyvä niin.

[/quote]

:DDD

[/quote]Mikäs sinua naurattaa?

Vierailija
38/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:20"]Vaihda pääainetta. Mä pääsin sisään aineeseen, jossa luulin olevani hyvä. Yliopistossa sen opiskelu on ihan erilaista. Se on kuin eri tiede. Yritin ja yritin, mutten vain osannut. Meidän tiedekunnassa on myös todella huono suunnittelutaito, opetustaito ja kommunikointi opettajien välillä.
Aion vaihtaa pääainetta toiseen tiedekuntaan. Nyt teen vuoden sivuaineopintoja ja joitain kursseja pääaineesta. Kas, onkin paljon helpompaa ja mukavampaa! Omat kykynsä löytää vain kokeilemalla. Tästä minä tykkäänkin enemmän :)
[/quote]

Kuinka tiedekunnan vaihto toiseen onnistuu? Eikös se ole aika vaikeaa.. Mistä alalta mihin vaihdat?

Vierailija
39/46 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alku aina ankeaa. :( Kyllä se siitä, kun tutustut ihmisiin ja voitte jakaa tuskan. Eikö sulla ole tutoria jolta voit kysyä neuvoa ja purkaa tuntoja?

Yleensä panikoinnin jälkeen tajuaa että  eipä ne muutkaan tajunneet tehtäviä. Tai kaikki tajusivat eri tavalla. Et varmasti ole ainut joka kokee epävarmuutta. 

Monessa paikassa tuntuu että yrittävät alkuun jotenkin "shokeerata" opiskelijoita, ehkä yrittävät motivoida panostamaan tehtäviin täysillä tai sitten vain brassailla sillä että itse ovat selvinneet hengissä vastaavista kursseista. Musta toi on tosi typerä tapa, saa väärän kuvan heti alkuun ja epävarmimmat pakenee ihan suotta.

Yritä ap jaksaa vielä hetki mukana, kyllä se siitä helpottuu. :)

mä en edes aina tiedä mitä tehdä minne mennä,vastailen tehtäviin mitä sattuu. Edelleen roikun mukana:D

Vierailija
40/46 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala? Ja miten voi olla kauheeta jos ei opiskelu ole alkanut ja tehtäviä?

Oliko lukio sitten vain hengailua, eli et siellä opetellut opiskelemaan?

Miten nuo kysymykset auttaa ap:a?