"Ei meille voi tulla kun meillä on jo yks kaveri."
Lapsi 7v soitteli kavereilleen että voisko tulla leikkimään. Jopa pari-kolme lasta sanoi että ei voi tulla kun saa olla vaan yks kaveri kerrallaan. Onneksi sitten jonkun luona ei vissiin vielä ollut ketään kun löysi kaverin. Mikä ihmeen sääntö tää on ja miksi? Että se joka heti samantien koulun jälkeen ehtii varaamaan kaverin voittaa ja ne joiden pitää tehä ensin läksyt/ jotka asuvat kauempana/ joiden tylsät äidit sanoo että hetken lepäät koulun jälkeen ennen kun lähet mihinkään häviää. Meille on ainakin AINA saanut tulla kaikki, jos meno on yltynyt kovaksi niin oon vaan komentanut porukan pihalle.
Kommentit (64)
Mä olen ihmetellyt tuota aina. Ne jotka menevät kotiin syömään välipalaa eivätkä syö kylässä ja tekevät läksyt, jäävät usein ilman kaveria.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"]
Mä olen ihmetellyt tuota aina. Ne jotka menevät kotiin syömään välipalaa eivätkä syö kylässä ja tekevät läksyt, jäävät usein ilman kaveria.
[/quote]
Sehän on vanhempien ihan oma valinta, eli pakatkaa välipalat reppuun jos se siitä on kiinni. Jokainen perhe saa tehdä omat säännöt ja niistä on turha vauvapalstalla valittaa.
Meno on iltapäivällä varsin rauhatonta jos on useampi kaveri ja saahan lapsi ihan itsekin päättää joskus, että haluaa olla kahdestaan esim. parhaan kaverinsa kanssa.
Mitä väliä vaikka tupa olisikin täynnä kun tulen töistä kotiin? Meillä on usein niin ja mieluummin niin kuin että lapset luuhaa ties missä. Tutustuu samalla lasten kavereihin ja pysyy perillä kaikkien elämästä. Nimim. Kiva kun on elämää kotona
Mä olen vaan onnellinen että mun lapsilla on kavereita ja vielä hyviä sellaisia, joten meille saa tulla. Ja jos ovat ruoka-aikaan meillä niin tietysti pöydän ääreen mahtuu syömään. Samoin toimitaan ihan omien kavereiden kanssa siis aikuisten kesken....
Kyllä meille saa tulla niin monta kuin haluaa ja heitän minäkin pihalle leikkimään jos meno on liian hurjaa. Toisaalta meidän talo on kolmessa kerroksessa niin saan kyllä itse olla rauhassa jos haluan :)
Kaikilla ei ole äitiä/isää kotona kaitsemassa koululaislaumaa. Joukossa tyhmyys usein tiivistyy jos ei ole ketään vahtimassa.
Soittaako sinun 7v lapsesi ja kerjää päästä kyläilemään? Mitä jos hän pyytäisi niitä lapsia teidän kotiin? Silloinhan voit pyytää niin monta kuin haluaa.
Tuollainen tilanne missä tyrkytetään itseään kylään on tylsää. Jos ei halua ihan mistä syystä tahansa vieraita, oli sitten vaikka lapsia, niin on alettava selittämään itseään ja syitä. Helpoimmalla taitaa päästä kun sanoo, että yksi lapsi vaan ja sellainen on jo, vaikkei olisikaan.
Kyläileminen ilman kutsua on jossain määrin huonoa käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"]
[/quote]
Sehän on vanhempien ihan oma valinta, eli pakatkaa välipalat reppuun jos se siitä on kiinni. Jokainen perhe saa tehdä omat säännöt ja niistä on turha vauvapalstalla valittaa.
Meno on iltapäivällä varsin rauhatonta jos on useampi kaveri ja saahan lapsi ihan itsekin päättää joskus, että haluaa olla kahdestaan esim. parhaan kaverinsa kanssa.
[/quote]
No kyllä mä ihmettelisin jos joku lapsen kaveri tulis omien eväiden kanssa meille. Meille ei saa tulla suoraan koulusta eikä meidän lapsi mene suoraan koulusta kenenkään kaverin luo, koska mun mielestä koulun jälkeen kuuluu pitää pieni hengähdystauko. Mutta sen jälkeen tervetuloa meille vaikka isommallakin porukalla.
Minusta ei ollut kiva kun jääkaapilla oli käynyt ne 7 kaveria, joka paikka oli hujan hajan jne. On sovittu etyä yksi kaveri silloin kun vanhemmat ei kotona
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"]
[/quote]
MÄ olen myös ihmetellyt. Osa vaan haluaa kontrolloida "lapsen hyväksi", vaikkakin se tuottaa surullisia tuloksia ja yksinäisiä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"]Soittaako sinun 7v lapsesi ja kerjää päästä kyläilemään? Mitä jos hän pyytäisi niitä lapsia teidän kotiin? Silloinhan voit pyytää niin monta kuin haluaa.
Tuollainen tilanne missä tyrkytetään itseään kylään on tylsää. Jos ei halua ihan mistä syystä tahansa vieraita, oli sitten vaikka lapsia, niin on alettava selittämään itseään ja syitä. Helpoimmalla taitaa päästä kun sanoo, että yksi lapsi vaan ja sellainen on jo, vaikkei olisikaan.
Kyläileminen ilman kutsua on jossain määrin huonoa käytöstä.
[/quote]
No tässä oli sellainen tilanne että pikkusisko 3v on kotona vesirokossa joten en viitsi tänne päästää kavereita, siksi lapseni epäkohteliaasti tyrkytti itseään kavereiden luo. T: AP
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:32"]
Kaikilla ei ole äitiä/isää kotona kaitsemassa koululaislaumaa. Joukossa tyhmyys usein tiivistyy jos ei ole ketään vahtimassa.
[/quote]
Juuri tämä. Meillä siis on ollut tuo sääntö, että vain yksi kaveri kerrallaan silloin, kun ei ole aikuisia kotona. Mitä enemmän porukkaa, sitä enemmän tekevät typeryyksiä.
Meillä on jo valmiiksi seitsemän lasta, joista kolme kouluikäistä. Kyllästyin parissa vuodessa siihen, että iltapäivisin kuuteen asti meillä oli aina ihan törkeä määrä lapsia. Tulivat suoraan koulusta, joten tarjosin niille tietenkin välipalaa. Jos kolme lasta tuo 3-4 kaveria kerrallaan, meillä on välipalapöydässä 12-15 lasta. Se on aika paljon.
Siksi meillä on 1 kaveri kerrallaan -sääntö. Ihan vain sen takia, että kymmenenkin lasta on mulle jo ihan tarpeeksi.
Ymmärrän toki myös yksilapsisissa perheissä sen, että halutaan yksi kaveri kerrallaan kylään. Yksilapsisissa perheissä metelin taso on usein aika hiljainen. Kolmesta kaverista voi tulla jo "tottumattomalle" ihan sietämätön meteli.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"] Mä olen ihmetellyt tuota aina. Ne jotka menevät kotiin syömään välipalaa eivätkä syö kylässä ja tekevät läksyt, jäävät usein ilman kaveria. [/quote] Sehän on vanhempien ihan oma valinta, eli pakatkaa välipalat reppuun jos se siitä on kiinni. Jokainen perhe saa tehdä omat säännöt ja niistä on turha vauvapalstalla valittaa. Meno on iltapäivällä varsin rauhatonta jos on useampi kaveri ja saahan lapsi ihan itsekin päättää joskus, että haluaa olla kahdestaan esim. parhaan kaverinsa kanssa. [/quote] No kyllä mä ihmettelisin jos joku lapsen kaveri tulis omien eväiden kanssa meille. Meille ei saa tulla suoraan koulusta eikä meidän lapsi mene suoraan koulusta kenenkään kaverin luo, koska mun mielestä koulun jälkeen kuuluu pitää pieni hengähdystauko. Mutta sen jälkeen tervetuloa meille vaikka isommallakin porukalla.
[/quote]
Tää on kyllä sitten täysin sun oma valinta. Jotkut haluavat sopia ne kaveritapaamiset jo koulussa.
Jokainen perhe toimikoon tavallaan. Meille saa tulla, mutta etenkin pojalla on muutamia kavereita, että heillä saa olla vain yksi kaveri kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"] Mä olen ihmetellyt tuota aina. Ne jotka menevät kotiin syömään välipalaa eivätkä syö kylässä ja tekevät läksyt, jäävät usein ilman kaveria. [/quote] Sehän on vanhempien ihan oma valinta, eli pakatkaa välipalat reppuun jos se siitä on kiinni. Jokainen perhe saa tehdä omat säännöt ja niistä on turha vauvapalstalla valittaa. Meno on iltapäivällä varsin rauhatonta jos on useampi kaveri ja saahan lapsi ihan itsekin päättää joskus, että haluaa olla kahdestaan esim. parhaan kaverinsa kanssa. [/quote] No kyllä mä ihmettelisin jos joku lapsen kaveri tulis omien eväiden kanssa meille. Meille ei saa tulla suoraan koulusta eikä meidän lapsi mene suoraan koulusta kenenkään kaverin luo, koska mun mielestä koulun jälkeen kuuluu pitää pieni hengähdystauko. Mutta sen jälkeen tervetuloa meille vaikka isommallakin porukalla.
[/quote]
Tää on kyllä sitten täysin sun oma valinta. Jotkut haluavat sopia ne kaveritapaamiset jo koulussa.
[/quote]
Tuntuu jotenkin kurjalta että jo koulussa pitää "varata" kaveri iltapäiväksi ettei jää ilman. Tuntuuko muista?
juu, meille ei saa tulla kun yksi kaveri kerrallaan
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:26"]
[/quote]
MÄ olen myös ihmetellyt. Osa vaan haluaa kontrolloida "lapsen hyväksi", vaikkakin se tuottaa surullisia tuloksia ja yksinäisiä lapsia.
[/quote] se tuottaa kaaverien kontrollia, ettei kaveri vain ehdi olla jonkun muuun kanssa
Mä olen sanonut, että jos joku on ilman kaveria, voi kaksi kaveria tulla. Mutta ei mitään laumaa.
Se on sitä varten, että tupa ei ole täynnä kun porukat tulee kotiin.
Nimimerkki: hyväksi havaittu