Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun ulosottoon ja menetän luottotietoni parin kuukauden päästä

Vierailija
27.03.2022 |

Tällä hetkellä saan ansiosidonnaisella juuri ja juuri maksettua kaikki velkojen kuukausierät ja muut laskut, (joista osa on jo perinnässä, mutta parin kuukauden päästä tipun peruspäivärahalle, eikä rahat enää riitä kaiken maksamiseen. Töitä haen jatkuvasti, mutta kuka muka palkkaisi lihavan nelikymppisen pitkäaikaistyöttömän.

Jos olisit tilanteessani, mitä tekisit ?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ne velat vanhenee jossain vaiheessa. Pitäis varmaan minunkin alkaa elään velax.

Vierailija
22/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tilaan pääsyyn tarvitaan vaivannäköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi joutua työttömäksi tai ainakin työkyvyttömäksi niin, että tulot putoavat eikä ole edes puolisoa puskurina. Eipä siinä ole muutakaan vaihtoehtoa kuin ulosotto.

Vaihtoehto on ettei niitä lainoja ole kerryttänyt alunperinkään. Kyseessä tuskin on asuntolaina vaan jotkut ihan turhat kulutusluotot. Ja nimenomaan kuka tahansa voi päätyä työttömäksi, ja siksi juuri niitä velkoja ei oteta!

Vierailija
24/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen nelikymppinen pitkäaikaistyötön. Jos se yhtään lohduttaa niin ei minuakaan kukaan palkkaa vaikka olen hoikka. Ulosotossa on kymppitonni ja kolmatta vuotta mennään nyt luottotiedottomana. Tiputtaudut vaan peruspäivärahalle, asumistuelle ja toimeentulotuelle. Niillä saa vuokran maksettua kun asuu vuokrayksiössä/pienessä kaksiossa ja jää sitten se vähän päälle 500e ruokaan, nettiin ja puhelimeen. Tukirahoihin ei saa ulosottomies koskea. Oot vaan maksamatta niitä velkoja, täytyyhän sun syödä ja pysyä elossa. Opettelet kokkaamaan halvalla ja missä lähin ruokajono on. Punalaputetut tuotteet alepasta iltaisin. Puuroa aamuisin. Jos jättää röökit ja kaljat pois niin elää ihan ookoosti. Jos ei niin on pers auki kahden viikon jälkeen.

Kyllä se vie vuoden aikana työmarkkinatuesta kertyneet veronpalautukset. Ja tämän perusteella Kela hylkää asumistukihakemuksen. Näitä on sitten viihtyisä selvitellä, kun elämä on muutenkin sekaisin ja hakija paniikissa.

Jos työmarkkinatuesta jää veronpalautusta, kannattaa ehkä hakea muutosverokortti. Jos siis niistä palautuksista ei hyödy tai aiheuttavat peräti hankaluuksia.

Vierailija
25/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen nelikymppinen pitkäaikaistyötön. Jos se yhtään lohduttaa niin ei minuakaan kukaan palkkaa vaikka olen hoikka. Ulosotossa on kymppitonni ja kolmatta vuotta mennään nyt luottotiedottomana. Tiputtaudut vaan peruspäivärahalle, asumistuelle ja toimeentulotuelle. Niillä saa vuokran maksettua kun asuu vuokrayksiössä/pienessä kaksiossa ja jää sitten se vähän päälle 500e ruokaan, nettiin ja puhelimeen. Tukirahoihin ei saa ulosottomies koskea. Oot vaan maksamatta niitä velkoja, täytyyhän sun syödä ja pysyä elossa. Opettelet kokkaamaan halvalla ja missä lähin ruokajono on. Punalaputetut tuotteet alepasta iltaisin. Puuroa aamuisin. Jos jättää röökit ja kaljat pois niin elää ihan ookoosti. Jos ei niin on pers auki kahden viikon jälkeen.

Kyllä se vie vuoden aikana työmarkkinatuesta kertyneet veronpalautukset. Ja tämän perusteella Kela hylkää asumistukihakemuksen. Näitä on sitten viihtyisä selvitellä, kun elämä on muutenkin sekaisin ja hakija paniikissa.

Jos veronpalautukset ulosmitataan, se ei vaikuta asumistukeen eikä toimeentulotukeen.

Vierailija
26/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ne velat vanhenee jossain vaiheessa. Pitäis varmaan minunkin alkaa elään velax.

Aika pitkään saa odottaa:

Velka, johon on haettu velkomustuomio, vanhenee lopullisesti tuomiopäivästä laskien 15 vuodessa. Jos kuitenkin velkojana on yksityishenkilö tai velka johtuu rikoksesta, vanhenemisaika on 20 vuotta. Velka, johon ei ole haettu velkomustuomiota, vanhenee lopullisesti eräpäivästä laskien 20 vuoden kuluttua.

Vaikea on nykypäivänä luottotiedottomana elää. Vuokra-asunnon saaminen ainakin käy todella hankalaksi.

Vierailija
27/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosottoon joutuminen ole kamalaa. Maksat velkasi kun saat töitä, kun velat on kuitattu niin kuukauden päästä saat luottotietosi takaisin.

EI niitä luottotietoja kuukauden päästä takaisin saa ainakaan vielä. Sellainen laki on kyllä ilmeisesti tulossa voimaan jossain vaiheessa. Tietääkö joku milloin?

Vierailija
28/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi joutua työttömäksi tai ainakin työkyvyttömäksi niin, että tulot putoavat eikä ole edes puolisoa puskurina. Eipä siinä ole muutakaan vaihtoehtoa kuin ulosotto.

Vaihtoehto on ettei niitä lainoja ole kerryttänyt alunperinkään. Kyseessä tuskin on asuntolaina vaan jotkut ihan turhat kulutusluotot. Ja nimenomaan kuka tahansa voi päätyä työttömäksi, ja siksi juuri niitä velkoja ei oteta!

Niinpä. Itse olen useinkin ollut työttömänä ja siksi olen aina elänyt niin, että tilillä on vähintään 8000 e varapuskuria. Ei pidä sortua hetken  mielitekoihin.  Ei elämä voi olla koko ajan huvittelua. En ihmettele jos joillakin meinaa rahat loppua  jos shoppailevat miten sattuu ja tilaavat kaiken maailman maksullisia tv-kanavia ja mitä lie. Ja tupakka ja viina! Tuhlaako joko oikeasti niihin suurella vaivalla ansaitsemansa rahansa? On kyllä onnetonta elämää niillä...

Vierailija
29/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosottoon joutuminen ole kamalaa. Maksat velkasi kun saat töitä, kun velat on kuitattu niin kuukauden päästä saat luottotietosi takaisin.

EI niitä luottotietoja kuukauden päästä takaisin saa ainakaan vielä. Sellainen laki on kyllä ilmeisesti tulossa voimaan jossain vaiheessa. Tietääkö joku milloin?

Näköjään on käsittelyssä

https://valtioneuvosto.fi/-//1410853/maksuhairiomerkintojen-sailytysaik…

Vierailija
30/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos veronpalautukset ulosmitataan, se ei vaikuta asumistukeen eikä toimeentulotukeen.

Vai niin sinä luulet. Minun työmarkkinatuesta kertyneet veronpalautukseni katsottiin tuloiksi, ja niiden perusteella Kela hylkäsi asumistukeni.

Älä usko kaikkea, mitä perussäännöissä sanotaan. Toinen "sääntö", jonka harvinaisen moni uskoo todeksi, on se, että käyttörahaa on jäätävä 540 euroa kuukaudessa. Kas kummaa, kun minulle jää noin 450 euroa kuukaudessa. Kaikki on ammattilaisten laskemaa ja järjestämää.

Vierailija
31/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 on aika vieraantunut todellisuudesta, sillä aika harva nelikymppinen voi lainata eläkeikäisiltä  vanhemmiltaan, jos heillä ei ole varallisuutta. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi tai ainakin työkyvyttömäksi niin, että tulot putoavat eikä ole edes puolisoa puskurina. Eipä siinä ole muutakaan vaihtoehtoa kuin ulosotto.

Ap kysyi, mitä tekisitte samassa tilanteessa ja minä vastasin, mitä minä tekisin. En väittänyt, että kaikki voivat pyytää rahaa vanhemmiltaan. Minä olin työtön kaksi vuotta neliymppisenä, enkä päässyt edes ansiosidonnaiselle siinä vaiheessa (kuten ap), koska tein vain osa-aikatöitä. Jouduin heti pienimmälle mahdolliselle päivärahalle. Olen kuitenkin säästänyt rahaa siitä asti, kun ensimmäisen palkkani sain teini-ikäsenä, joten pärjäsin.

Aika moni muu ihan hyvätuloinenkaan ei säästä, koska pitää päästä matkoille ja ravintoloihin ja harrastaa sitä sun tätä. Minä olen aina elänyt köyhästi, mutta moni ei pitäisi sitä elämänä ollenkaan. Mutta minulla ei työttömyys johtanut ulosottoon sen takia. 

Minä en välttämättä usko, ettei ap olisi voinut säästää yhtään mitään, jos vasta nelkikymppisenä joutui työttömäksi. Jos hän saa ansiosidonnaista, se tarkoittaa, että hänen palkkansa on ollut ihan kohtuullinen. Siis sellainen, josta voi säästää. Ei hän varmastikaan ole saanut mitään 1500 euron kk-palkkaa ennen. 

Vierailija
32/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap mistä velat ovat tulleet.

Sitten voidaan sanoa mielipide.

Vierailija
33/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellet selviä laskuista. Annat mennä ulosottoon. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen

Peruspäivärahasta ei ulosoteta. Ei sinun huonosti käy. Otat yhteyttä, kun saat postia ulosotosta. Olen ollut töissä ulosottotoimistossa.

Noilla neuvoilla ei perittävällä ole hätää.  Vähän kun vanginvartia ojentaisi talon yleisavaimen.

Vierailija
34/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin sinä luulet. Minun työmarkkinatuesta kertyneet veronpalautukseni katsottiin tuloiksi, ja niiden perusteella Kela hylkäsi asumistukeni.

Älä usko kaikkea, mitä perussäännöissä sanotaan. Toinen "sääntö", jonka harvinaisen moni uskoo todeksi, on se, että käyttörahaa on jäätävä 540 euroa kuukaudessa. Kas kummaa, kun minulle jää noin 450 euroa kuukaudessa. Kaikki on ammattilaisten laskemaa ja järjestämää.

Sen takia katsoivat tuloiksi, koska et tehnyt muutosverokorttia jolla olisit saanut matalamman veroprosentin. Työttömänä sen saa monesti nollaan. Veikkaan että se on sulla nyt 20% ja sen takia sulta meneekin satanen työmarkkinatuesta veroihin.

Vierailija
35/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäänpä tähän omaan kirjoitukseeni toisenkin tapauksen.

Kelan virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti sovitut asiat tekemättä. Minulta hylättiin kaikki tuet kuukausien ajalta. Koska kyseesä oli Kelan (virkailijan) virhe, Kela maksoi tuet takautuvasti pitkän valitusprosessin jälkeen.

Samalla Kela kuitenkin katsoi tiliotteista, että tililleni oli tullut suuri summa rahaa, joka myös oli heti siirtynyt muualle - niihin rästeihin, joihin tuo tukiraha oli alun perin tarkoitettukin. Kaikki tukihakemukset hylättiin pitkäksi aikaa tuon Kelan itse maksaman summan vuoksi. Minun tieni maksuhäiriöiden maailmaan ja lopulta asunnottomuuteen sai taas uutta vauhtia.

Vierailija
36/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia katsoivat tuloiksi, koska et tehnyt muutosverokorttia jolla olisit saanut matalamman veroprosentin. Työttömänä sen saa monesti nollaan. Veikkaan että se on sulla nyt 20% ja sen takia sulta meneekin satanen työmarkkinatuesta veroihin.

Veroprosenttiani ei saa alentaa. Se vajaa satanen menee vuokraan. Asunnon on järjestänyt kunta itse, joten minä en ole syypää siihen, että asumiskulut ovat maksimissaan.

Vierailija
37/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä tipahtaa ns. alemman luokan kansalaiseksi, jos joutuu ulosottoon. Tietysti olen tämän mielipiteen kanssa aika yksin täällä palstalla. Täällä on niin paljon ulosottoon joutuneita pitkäaikaistyöttömiä.

Mun ulosotosta ei tiedä kuin mun työnantaja. Asun edelleen samassa asunnossa, ajan edelleen samalla autolla ja ainoa mikä on muuttunut on se, että palkasta menee 1/3 ulosottoon. Ja koska mulla on lapsia, eikä palkka enää riitä elämiseen ulosoton jälkeen, saan toimeentulotukea sen saman summan, mikä menee ulosottoon. 

Toki työttömällä asia on varmasti paljon huonompi.

Vierailija
38/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika, röökit ja kaljat PITÄÄ jättä vaikka olis ihan velaton ja puuroa on terveellistä syödä aamiaiseksi itse kunkin. Hedelmillä, marjoilla ja vihanneksilla pääsee edullisesti ja terveellisesti. 

Eli syyllistät tupakoitsijat ja oluesta nauttivia? Työttömällä ei siis ole mielestäsi oikeus juoda muutamat saunakaljat silloion tällöin? Tai viiniä ruuan kanssa? Vettä ja maitoa tuli juotua ihan tarpeeksi peruskoulussa aikoinaan.

Vierailija
39/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Instagramissa on Kolmio kuudelle-tili. Itse sain siitä tsemppiä alkaa ottamaan asiani hoitaakseni. Olen kyllä ollut työssä niinkuin tämän tilinpitäjäkin mutta tuhlasin kuten hän…eli siihen nähden sinun ja minun tilanteeni on sama vaikka oletkin työtön.

Jätin laskut avaamatta. Palkka oli hyvä mutta olin leväperäinen. Nyt yritän saada maksuni hoidettua. Minimoin kaiken ylimääräisen. Luotan myös että tuo lakiehdotus menisi läpi 🙏🏻 29.3. on käsittely.

Yritä nyt saada itseäsi tsempattua! Voinet vielä välttää ulosoton!

Vierailija
40/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhene ennen kuin erääntyvät, eikä ne eräänny, jos aina vaan yrittää tehdä uusia maksusopimuksia. Ulosotossa olevat vanhenevat 15 vuodessa ulosottopäätöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi