Mitä ne on ne orjatyöt, joista paljon puhutaan?
Kommentit (44)
Orjatyö on mun mielestä sellaista työtä jonka palkalla ei elä vaan silloin tarvii yhteiskunnan rahallista tukea palkan lisäksi.
Työkokeilijat. Ne on näin työnantajan näkökulmasta kultasuoni, 8/10 olisi täysin päteviä tekemään töitä palkallisenakin, mutta miksi palkkaisin ketään kun saan työvoimatoimistolta ilmaisen tekijän puolen vuoden välein?
Suomessa tehdään orjatöitä ihan helvetisti. Eihän tämä zydeemi muuten edes pyörisi.
Mutta niin se on kaikkialla muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein pariin kertaan työvoimakoulutuksen harjoittelun projekteille, jossa muut saivat tonnien kk-palkkaa. Kiiteltiin kovasti työstä, "jota muuten ei olisi ennätetty" tehdä. Paneuduin asiantuntijatyyppiseen, osin englannin kielellä tehtävään työhön, täysipäiväisesti. Vastaavasta maksetaan n. 2500-3000 euroa. Sain työmarkkinatuen + 9 e / päivä.
Eli keskivät sinulle tekemistä, jota eivät oikeastaan tarvinneet, jotta sait kuntouttavan tehtyä. Olisivat pärjänneet mainiosti ilman sinuakin, mutta halusivat jeesata.
En ole ollut kuntouttavassa. Ikäväksesi työtäni käytettiin tilaisuuksissa, joissa projektin toimintaa ja verkkoalustaa kehitettiin mukana olevien viiden maan kesken.
Selvitys olisi tehty projektin voimin, mutta huomattavasti pinnallisemmin, koska aikaa ei olisi ollut tarpeeksi eikä projektin sisällä valmiiksi osaamista. Apua olisi voitu ehkä pyytää myös ammaattikorkeakoulun tai yliopiston harjoittelijalta.
Ko. työvoimakoulutuksen opiskelijat olivat koulutukseltaan vähintään ammattikorkeakoulun käyneitä.
Määrittelykysymys. Antiikin Kreikassa sanottiin näin: "Kun on toisen palveluksessa, on hänen orjansa."
Mikä tahansa työ, joka ei ole täysin sellainen, jota itse omasta vapaasta tahdostasi tekisit jos olisi vaihtoehtoja, on orjatyötä. Eli melko lailla kaikki työ, jossa työskentelet jonkin järjestelmän tai rikkaamman pussiin ja jossa työolot ovat sellaisia, jotka muuttaisit heti toisenlaisiksi, jos olisi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kroonisesti työttömiä pitää kuntouttaa, jotta jaksavat nousta aamulla. Tällaista työtoimintaa jotkut kutsuvat orjatyöksi.
Voi tziisus. Olen ollut tarhan tätinä vaikka oikeasti olen setä. Sinne vaadittiin rikosrekisteri. Kun soittelin sitä niin kerrottiin että 20 vuotta vanhoja ei lasketa eikä niitä saa mistään. Rikos sinänsä oli "rikos". Käyttö, kasvatus ja hallussapito.
Kalustefirmassa olin varastotyössä. Suomeksi 9e orjana. Niin raskasta hommaa että ei tarvinut fyysistä rasitusta vapaa-ajalla. Ei palkattu koska uusia ilmaisia saa työkkäristä. Työkokeilut on laillista orjuutusta. Toivon että pääset kokeilemaan niin tiedät miltä se tuntuu.
Sillain olen typerä idari etten hakenut saikkua orjailuista. Työkkäriin olen kertonut että saa laittaa suoraan karenssin jos vielä ehdottavat työkokeilua.
Mun olis pitänyt lähteä työkokeiluun 45km päähän.
En todellakaan suostunut kun vajaan 800e palkasta olisi mennyt lähes puolet auton tankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskus 9 e / päivä
Heh kierrätys. Kierrätetään käytettyä tavaraa ja orjia. Kerran yksi nainen kilahti mun "työ" kaverille. Ei saanut mielestään palvelua. Tämä jätkä otti rauhallisesti ja sanoi jos haluat palvelua niin mene vaikka teboilille. Silloin sillä naisella paloi kympillä hermot. Huusi että hommaa sulle potkut.
Siihen tuli pomo paikalle että mitä täällä huudetaan? Tämä jätkä osoitti sormella että toi lupaa hänelle potkut. Lähdenkö heti vaihtamaan työvaatteet pois? Pomo koitti siinä rauhoitella tilannetta. Mulle äyskäisi mene muualle nauramaan. Ei siinä voinut kun nauraa. Itsekkin olin 9 e orjana. Pomo hiiltyi ihan kivasti lisää kun kysyin saanko lähteä kotiin nauramaan?
Meni ihan kirosanan huonosti. Ei kumpikaan saatu potkuja. Kuulin että myöhemmin kyseinen pomo jäi saikun kautta eläkkeelle. Olihan sillä ikää että kuuluikin eläkkeelle. Jonkin verran vaikutti orjien asenne joita me muutamat vielä parannettiin. Jee kuinka paha saada potkut orjuudesta.
Orjatyötä on palkaton työ, jota velvoitetaan tekemään työttömyystuen menettämisen uhalla. Eli työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroonisesti työttömiä pitää kuntouttaa, jotta jaksavat nousta aamulla. Tällaista työtoimintaa jotkut kutsuvat orjatyöksi.
Voi tziisus. Olen ollut tarhan tätinä vaikka oikeasti olen setä. Sinne vaadittiin rikosrekisteri. Kun soittelin sitä niin kerrottiin että 20 vuotta vanhoja ei lasketa eikä niitä saa mistään. Rikos sinänsä oli "rikos". Käyttö, kasvatus ja hallussapito.
Kalustefirmassa olin varastotyössä. Suomeksi 9e orjana. Niin raskasta hommaa että ei tarvinut fyysistä rasitusta vapaa-ajalla. Ei palkattu koska uusia ilmaisia saa työkkäristä. Työkokeilut on laillista orjuutusta. Toivon että pääset kokeilemaan niin tiedät miltä se tuntuu.
Sillain olen typerä idari etten hakenut saikkua orjailuista. Työkkäriin olen kertonut että saa laittaa suoraan karenssin jos vielä ehdottavat työkokeilua.
Olen kokeillut vanhusten palvelutalossa "työhön tutustujana" muutaman kuukauden. Ansiosidonnaisen päälle sain 9 euroa/ päivä. Tein myös viikonloppuisin ja iltavuoroja.
Siitäpä sitten urkeni työura lähihoitajana koulun jälkeen, jota tein eläköitymiseen viime vuonna.
Näin tuon kohdallani mahdollisuutena, enkä orjuuttamisena.
Olen kiitollinen Suomelle tällaisesta mahdollisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Orjatyö on mun mielestä sellaista työtä jonka palkalla ei elä vaan silloin tarvii yhteiskunnan rahallista tukea palkan lisäksi.
Minusta se ei ole noin yksiselitteistä. Minulla on osa-aikatyö eikä se ole mielestäni orjatyötä, koska tuntipalkka on kuitenkin ihan ok. Kokoaikatyönä palkka olisi hyvinkin riittävä, mutta sellaista ei ole tarjolla. Jos saisin kokoaikatyöstä sen mitä nyt osa-aikaisesta, se olisi orjatyötä.
Jos itse työnantajana palkkaan vuokrafirmasta sairaanhoitajia, niin miten vuokratyön hinta koostuu? Sairaanhoitajat tekevät vuorotyötä.
Tietääkö joku, onko vain yksi hinta vai maksetaanko kaikesta erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse työnantajana palkkaan vuokrafirmasta sairaanhoitajia, niin miten vuokratyön hinta koostuu? Sairaanhoitajat tekevät vuorotyötä.
Tietääkö joku, onko vain yksi hinta vai maksetaanko kaikesta erikseen.
Yksi hinta luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat täytyisi laittaa työkokeiluun, koska nukkuvat päivällä, valvovat yöllä niinkuin teinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyö ja nollatuntisopimukset ovat orjatöitä. Silloin työnantaja voi vaatia vaikka mitä ja jos ei suostu niin ole enää töitä.
Miten niin vuokratyö? Mun poika on ollut vuokratyöfirman kautta töissä, eikä koskaan mitään ongelmia ja palkkakin ihan ok.
Vaihtelee. Tosiaan minäkin olin vuokrafirman kautta ja asiallisin ehdoin. Vakinaistuin 4kk jälkeen.
Mutta monet reppufirmat on ihan huijareita myös.
Luuletko rakas että työnantajat automaattisesti sitä tessiä noudattaa? Mitäs teet jos alalla on yleinen käytäntö, että joka asiassa ei noudateta? Viet käräjille vai? Aikaa ja rahaa menee siihen. Jos noin luulet, niin voin kertoa että kaikenlainen kusetus on suorastaan oksettavan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat täytyisi laittaa työkokeiluun, koska nukkuvat päivällä, valvovat yöllä niinkuin teinit.
Aikuiset eivät saa valvoa Suomessa yöllä. Laitetaanko muissakin maissa siitä kuntouttavaan työtoimintaan?
Älä siis mene esim. yökerhoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset eivät saa valvoa Suomessa yöllä. Laitetaanko muissakin maissa siitä kuntouttavaan työtoimintaan?
Älä siis mene esim. yökerhoon
Työkkärin sosiaaliohjaajan pitäisi käydä puhumassa yöllä valvomisesta ja päivällä nukkumisesta sairaaloissa, poliisilaitoksilla, palolaitoksilla ja yökerhoissa.
Suomessa ei saa valvoa yöllä ja nukkua päivällä.
Riippuu nähtävästi paikasta - mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.