Missä menee kerrostalometelöinnin raja?
Tiedän, koska on hiljaisuus. Mietin silti missä menee raja järjettömän metelöinnin suhteen. Lapsiperhe naapurissa, taaperon annetaan juosta asuntoa päädystä toiseen, pelata palloa sisällä, hyppiä ja vanhempi lapsi pompottelee koripalloa. Mietin välillä, että eivät ulkoile ilmeisesti lainkaan tämän erittäin vilkkaan lapsen kanssa. Öisin lapsen annetaan itkeä yksin.
Toisen vanhemman herätyskello niin kovalla, että siihen heräämme mekin. Keskustelu niin kovaäänistä, että kuulemme tahtomattammekin selvästi, mistä keskustelevat. Välillä mies huutaa ja kiroilee lapsille.
Mitä mieltä olette?
Annatteko te lapsenne juosta ja kiljua ym.pitkin päivää?
Miten tällainen lapsi sopeutuu mihinkään päiväkotiin tai kouluun, kun ei saa lainkaan säätelyapua rauhoittumiselleen.
Yritä tässä nyt opiskella, menee järki moiseen melulaumaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Elämän ääniä saa kuulua päivisin. Lähde sinä lenkille ja anna naapurin lasten leikkiä kotona.
Oletko tosissasi? Kenenkään ei pitäisi joutua lähtemään ulos kotoaan liian meluisien naapurien takia. Taidat itse antaa lastesi riehua sisällä, koska et jaksa kasvattaa ja rajata?
Mulla menee siinä että meteliä kuuluu koko ajan.
Ollaan siis itse hyvin tarkkoja siitä että lapset ei metelöi ylimääräistä ja opetettu tätä niille pienistä asti. Taapero toki aiheuttaa melua, mutta ei koko ajan, koska siihen melun aiheuttamiseen puututaan.
Eli kun alkaa tulla sellainen olo ettei siellä naapurissa edes yritetä puuttua lasten metelöintiin, niin raja on ylitetty. Juokseminen, pallon pompottaminen ym ei ole ok.
Herätyskello ja muut on sellaisia että ne on siedettävä. Me esim joudutaan pitämään herätyskelloa kovalla että herätään siihen ja jos meille kuuluisi naapurin herätyskello, niin olettaisin että samasta asiasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille lapsiperheterroristeille kannattaa alkaa soitella poliisit oven taakse. Sanoo että nyt kuuluu sellaista metakkaa että olisi hyvä käydä katsomassa.
Vähän luulen että alkaa mennä viesti perille ja noista käynneistähän jää myös rekisteriin merkinnät. Sossun tädit saattaa alkaa kiinnostua...
Naapuri: Hätäkeskus! Tulkaa äkkiä, naapurin lapsi leikkii kotona keskellä päivää!
Hätäkeskus: Siis mitä?
Naapuri: Kuulit kyllä, nyt äkkiä tänne!
Hätäkeskus: Lopetetaan puhelu.. Piip piip piip..
Häke: Hätäkeskus.
Soittaja: Päivää.Naapurista kuuluu huutoa ja kiroilua, kovaa ryminää ja lasten huutoa. Voisitteko käydä katsomassa, vähän pahalta kuulostaa nyt kyllä..
Häke: Ilman muuta, laitetaan partio matkaan. Kiitos soitosta!
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis itse hyvin tarkkoja siitä että lapset ei metelöi ylimääräistä ja opetettu tätä niille pienistä asti. Taapero toki aiheuttaa melua, mutta ei koko ajan, koska siihen melun aiheuttamiseen puututaan.
Eli kun alkaa tulla sellainen olo ettei siellä naapurissa edes yritetä puuttua lasten metelöintiin, niin raja on ylitetty. Juokseminen, pallon pompottaminen ym ei ole ok.
Herätyskello ja muut on sellaisia että ne on siedettävä. Me esim joudutaan pitämään herätyskelloa kovalla että herätään siihen ja jos meille kuuluisi naapurin herätyskello, niin olettaisin että samasta asiasta kyse.
Kannattaa hankkia sellainen herätys, jonka ääni voimistuu vähitellen, jos vaikka heräisit vähän vaimeampaan ääneen.
Kerro vielä, että torkutat sitä useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo sama "muuta omakotitaloon". Se ei edelleenkään ole kaikille mahdollista.
Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Itse asiassa herätyskellon soitto ei kuulu vaan se tärinä. Mutta samaa mieltä olen ja itsekin kasvatin lapseni ottamaan muut huomioon ja kanavoimaan energiansa toisin kuin rajattomaan riehumiseen. Ei päiväkodissa ja koulussakaan saa sisällä juosta eikä pelata palloa. Mielestäni lapsikin hyötyy siitä, että tällaiset asiat opetetaan jo kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo sama "muuta omakotitaloon". Se ei edelleenkään ole kaikille mahdollista.
Miksi ei?
- taloudelliset syyt (esim. lainan saaminen, kulkeminen eli useamman auton pitäminen)
- sairaudet (kykenemättömyys esim. lumi-, pihatöihin)
- toinen vanhempi paljon poissa, jolloin yksin oleva vanhempi ei ehdi tai halua huolehtia talosta yksin lapsiarjen pyörittämisen ja oman työn lisäksi
- omakotitalo-unelmasta on jouduttu luopumaan esim. hometalon tai tulipalon vuoksi.
Kyllä, naapureita tulee kerrostalossa kunnioittaa. Osa ei edes tajua aiheuttamaansa meteliä, eli kannattaa mieluummin joko puhua naapureille tai valittaa isännöitsijälle.
Mitään rajaa ei ole, mikäli asut erään kartellitutkinnan alla olevan isännöintifirman hoitamassa talossa. Kaikki on normaalia tässä asumismuodossa, vaikka et kuulisi oman radiosi/teeveesi ääntä tuntikausiin naapurin metelöinnin takia. Tämä siis seitsemänä päivänä viikossa.
Siispä täytyy hoitaa asia itse.
Samaa melusaastetta olette te illanistujat ja lapsiperheet. Ei poliiseja soiteta jos illanistujaisissa ei lähde tolkutonta melua yöaikaan. Muuten kyllä. Mieti itse päivää, kun ensin lapsiperhe mellastaa koko päivän, ja lopetettuaan toinen naapuri alkaa rääkymään ja melumaan porukkansa kanssa. Siinä on sitten melusaastetta kuunneltu 24/7.