Pitääkö vanhempien huolehtia lapsen vaatetuksesta pakkasella?
Olin eilen järjestämässä koko päivän ulkoilmatapahtumaa 13-16 -vuotiaille. Säätiedotus lupasi myrskyä, lumisadetta ja pakkasta ja näitä saatiin. Jo tapahtuman alkaessa klo 9 sää oli hirveä. Olin itse varustautunut usealla hyvällä vaatekerroksella ja päälimmäisenä pilkkihaalarit, kun luvassa oli itselleni seisoskelua.
Kun nuoria alkoi saapua paikalle, huomasi heti, että suurella osalla vaatetus oli täysin säähän sopimaton. Esim. kesälenkkarit, varrettomat sukat, verkkarit, välikausitakki, tavalliset sormikkaat. Vanhemmat heittivät lapsensa paikalle autolla ja häipyivät kuin pieru Saharaan.
Ensimmäiset soittivat vanhempiaan hakemaan jo 30 min päästä kun seisoivat niissä kesälenkkareissaan polveen asti olevassa lumihangessa. Jotkut sinnittelivät useamman tunnin, mutta sitten oli jo pakko lähettää heitä kotiin. Joillakin se haku kesti tosi kauan. Piti laittaa nuoria autoon lämmittelemään kun oikeasti pelkäsimme, että käy huonosti.
Osa porukasta nautti päivästä iltaan asti kunnollisessa vaatetuksessa. Toki vähän jotkit aktiviteetit kärsivät, kun aikuisten piti säätää näiden kesävaatteisten kanssa.
Jäimme miettimään, eivätkö vahemmat yhtään neuvo teinejä, mitä laittaa päälle? Vai eikö ne teinit usko? Jättäisitkö teinisi kesävaatteissa keskelle korpea pakkasessa ja myrskyssä koko päiväksi? Vai sanoisitko, että jos sopivia vaatteita ei ole tai pueta, niin sinne ulos ei voi mennä? Vai ovatko vanhemmatkin niin vieraantuneita ulkoilmasta, että eivät tajua kuinka kylmä ulkona tulee?
Joku 30 min koulumatka (jonka voi tehdä kevyissä vaatteissa) on ihan eri asia, kuin 10 t pakkasessa.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se selkeästi kerrottu että koko ajan ollaan ulkona? Varmistettu että myös vanhemmat saa tämän tiedon selkeästi?
Kyllä.
Miten?
Mitä ymmärrät kätkeytyvän sanan "informaatio" taakse?
Ymmärrätkö sibä että miten-sana kysyy tapaa jolla informaatio on annettu ja tapaa jolla on varmistettu informaation perillemeno?
Ymmärrän oikein hyvin. Jos asiasta on ilmoitettu selkeästi vanhemmille, se on ihan sama vaikka se olisi noitarummulla viestitetty.
On jotensakin tyhmää alkaa epäillä tapaa "miten" asiasta on viestitetty. Me emme enää elä savumerkki-aikakautta. Välineet on jokaisella, lukuunottamatta aivottomia epäilijöitä, jotka eivät tiedä mistään mitään.
Kai te tarkistitte ne tulijat ja käännytittw saman tien pois ne joilla ei ollut elintärkeitä varusteita? Näin he voivat palata loppupäicäksi oikeissa kamppeissa. Tai jäädä pois jos se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se selkeästi kerrottu että koko ajan ollaan ulkona? Varmistettu että myös vanhemmat saa tämän tiedon selkeästi?
Kyllä.
Miten?
Ymmärrätkö sibä että miten-sana kysyy tapaa jolla informaatio on annettu ja tapaa jolla on varmistettu informaation perillemeno?
Ymmärrän oikein hyvin. Jos asiasta on ilmoitettu selkeästi vanhemmille, se on ihan sama vaikka se olisi noitarummulla viestitetty.
On jotensakin tyhmää alkaa epäillä tapaa "miten" asiasta on viestitetty. Me emme enää elä savumerkki-aikakautta. Välineet on jokaisella, lukuunottamatta aivottomia epäilijöitä, jotka eivät tiedä mistään mitään.
Ilmiselvästi se miten-kohta on sakannut pahoin, koska tieto ei ole kulkenut. Kannattaa tutkia se ”miten” nyt huolella, ettette toista samaa virhettä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tarkistitte ne tulijat ja käännytittw saman tien pois ne joilla ei ollut elintärkeitä varusteita? Näin he voivat palata loppupäicäksi oikeissa kamppeissa. Tai jäädä pois jos se ei onnistu.
Ei voinut, koska kuskit hurauttivat välittömästi lapsen metsään jätettyään pois.
En missään tapauksessa olisi tuonut lastani tuollaiseen tuossa säässä. Uskoisin että vanhemmat ovat olleet varmoja, että sään vuoksi on järjestetty sisätilat tai vastaavat. Kuka hullu on 10 tuntia vapaaehtoisesti ulkona myrskyssä? Vähän voisi miettiä välillä. Sä voit ihan itse eräjormailla keskenäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut, koska kuskit hurauttivat välittömästi lapsen metsään jätettyään pois.
Eli siinäkään se mallinne ei sitten toiminut.
Jos ”suurella osalla” on väärät varusteet, tiedonkulku on epäonnistunut.
Jos jollakulla on väärät, voi alkaa syytellä heidän vanhempiaan, mutta jos enemmistö tulee väärin varustein, se teidän tiedotuksenne on yksiselitteisesti vain epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jokaisen olisi pitänyt yhden päivän metsässä rämpimisen vuoksi ostaa vaatteet ja varusteet trangiasta lähtien? Onko sulla yhtäkään aivosolua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Ilmiselvästi se miten-kohta on sakannut pahoin, koska tieto ei ole kulkenut. Kannattaa tutkia se ”miten” nyt huolella, ettette toista samaa virhettä enää.
Tai sitten sinä et ole koskaan itse ollut teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Olen ollut teini.
Tiedotus on epäonnistunut.
Ja itse järjestäjänä olisin kyllä a) miettinyt koko tapahtuman siirtämistä, b) tiedottanut vähintään vielä uudelleen huoltajille että tapahtuma vaatii myrskussä tämän ka tämän vaatetukswn ja että sisätiloja ei ole ja c) tarkistanut joka tulijan ennen kuin kyyti poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jokaisen olisi pitänyt yhden päivän metsässä rämpimisen vuoksi ostaa vaatteet ja varusteet trangiasta lähtien? Onko sulla yhtäkään aivosolua?
Tämä!
7Mä mietin, mikä tapahtuma oli kyseessä. JOS kyseessä oli partiotapahtuma, on jotain aiemmilta vuosilta mennyt pahasti pieleen, mikäli teinit tulevat puskaan noissa kamppeissa. Meillä on muksusta asti opetettu, että vaikka kaupungissa olisitte miten farkut jalassa, metsään tullaan talvella kunnon toppakamppeissa - ja hyvin toimii, vaikka porukka on 16-17v. Ne tajuaa jo itsekin, että muutoin ei selviä. Ei sillä, jos joku yrittää verkkareissa, paasaan kyllä ihan huolella, yleensä kaivavat rinkasta sen jälkeen lisää rompetta niskaan.
Jos taas kyse on kerran elämässä -kokemuksesta metsässä, niin sitten tilanne on toinen. Ilman kokemusta voi olla vaikea hahmottaa, miltä pitkään ulkona oleminen tuntuu, ja mitä itse kestää - myös vanhemmilla. Mä olisi soittanut/ laittanut nuoret soittamaan kyydin heti takaisin - sekin opettaa.
Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että jos nuori tulee kansallispuistossa tapahtuvalle vaellukselle, niin hän tai vanhemmat eivät tietäisi tuo tapahtuvan ulkona. Tarvikelistalta siis muut tarvikkeet (kuten ne trangiat) oli kyllä mukana (eli lista luettu), mutta vaatetus surkea.
Vierailija kirjoitti:
Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että jos nuori tulee kansallispuistossa tapahtuvalle vaellukselle, niin hän tai vanhemmat eivät tietäisi tuo tapahtuvan ulkona. Tarvikelistalta siis muut tarvikkeet (kuten ne trangiat) oli kyllä mukana (eli lista luettu), mutta vaatetus surkea.
No jokin on tiedotuksessa mennyt totaalisen pieleen kun suuri osa ei ollut saanut oikeaa tietoa.
Aivan turha syytellä järjestäjiä, jos on ilmottauduttu ulkoilmatapahtumaan. Siinä ainoat i di ootit on ne vanhemmat ja teinit, jotka ovat jättäneet katsomatta ikkunasta ulos tuonne lähtiessään.
Mitä väliä? Antaa nuorten paleltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Olen ollut teini.
Ja itse järjestäjänä olisin kyllä a) miettinyt koko tapahtuman siirtämistä, b) tiedottanut vähintään vielä uudelleen huoltajille että tapahtuma vaatii myrskussä tämän ka tämän vaatetukswn ja että sisätiloja ei ole ja c) tarkistanut joka tulijan ennen kuin kyyti poistuu.
Niin varmasti juu tottakai, sinähän tekisit kaiken paremmin. Vanhemmille ON lähetetty viesti. Miksi vanhemmat eivät ole tehneet mitään? Ovatko he varmasti jaksaneet lukea sen viestin? Joka tapauksessa jokainen teini tietää itse paremmin, miten pitää pukeutua.
Oletko ihan varmasti itse ollut teini?
AP, onko sinulla tallella vanhemmille lähetetty viesti? Jos on, voisitko laittaa sen tänne, niin muutkin voisivat punnita asiaa varmalta pohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla ei ole vaatetusta tuollaisiin olosuhteisiin jollei ne harrasta jotakin sellaista missä he sitä vaatetusta käyttävät. He olivat siinä vaatetuksessa mikä heillä talvikeleille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Olen ollut teini.
Niin varmasti juu tottakai, sinähän tekisit kaiken paremmin. Vanhemmille ON lähetetty viesti. Miksi vanhemmat eivät ole tehneet mitään? Ovatko he varmasti jaksaneet lukea sen viestin? Joka tapauksessa jokainen teini tietää itse paremmin, miten pitää pukeutua.
Oletko ihan varmasti itse ollut teini?
AP, onko sinulla tallella vanhemmille lähetetty viesti? Jos on, voisitko laittaa sen tänne, niin muutkin voisivat punnita asiaa varmalta pohjalta?
Jokin siinä tiedotuksessa on mennyt pahasti pieleen koska SUURI OSA tuli väärillä varusteilla.
Ja yhtä kaikki, eilen oli MYRSKY. Miksei tapahtumaa peruttu?
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha syytellä järjestäjiä, jos on ilmottauduttu ulkoilmatapahtumaan. Siinä ainoat i di ootit on ne vanhemmat ja teinit, jotka ovat jättäneet katsomatta ikkunasta ulos tuonne lähtiessään.
Järjestäjä on sit hyvä ja kustantaa haluamansa varustuksen kaikille.
En tiedä mutta itse en päästäisi lasta vähissä vaatteissa ulos siinä myrskyssä ja noin pitkäksi aikaa. Jos ei suostu niin kyytiä ei tule. Mutta kyllä lapsilla itselläänkin lanttu leikkaa sen verran, ettei ole kiva palella. Ehkä jotkut vanhemmat eivät sitten katso säätiedotuksia. On tässä ollut aika lämpimiä päiviä. Mutta eilen ihan sairaan kylmä tuulen takia.