Pitääkö vanhempien huolehtia lapsen vaatetuksesta pakkasella?
Olin eilen järjestämässä koko päivän ulkoilmatapahtumaa 13-16 -vuotiaille. Säätiedotus lupasi myrskyä, lumisadetta ja pakkasta ja näitä saatiin. Jo tapahtuman alkaessa klo 9 sää oli hirveä. Olin itse varustautunut usealla hyvällä vaatekerroksella ja päälimmäisenä pilkkihaalarit, kun luvassa oli itselleni seisoskelua.
Kun nuoria alkoi saapua paikalle, huomasi heti, että suurella osalla vaatetus oli täysin säähän sopimaton. Esim. kesälenkkarit, varrettomat sukat, verkkarit, välikausitakki, tavalliset sormikkaat. Vanhemmat heittivät lapsensa paikalle autolla ja häipyivät kuin pieru Saharaan.
Ensimmäiset soittivat vanhempiaan hakemaan jo 30 min päästä kun seisoivat niissä kesälenkkareissaan polveen asti olevassa lumihangessa. Jotkut sinnittelivät useamman tunnin, mutta sitten oli jo pakko lähettää heitä kotiin. Joillakin se haku kesti tosi kauan. Piti laittaa nuoria autoon lämmittelemään kun oikeasti pelkäsimme, että käy huonosti.
Osa porukasta nautti päivästä iltaan asti kunnollisessa vaatetuksessa. Toki vähän jotkit aktiviteetit kärsivät, kun aikuisten piti säätää näiden kesävaatteisten kanssa.
Jäimme miettimään, eivätkö vahemmat yhtään neuvo teinejä, mitä laittaa päälle? Vai eikö ne teinit usko? Jättäisitkö teinisi kesävaatteissa keskelle korpea pakkasessa ja myrskyssä koko päiväksi? Vai sanoisitko, että jos sopivia vaatteita ei ole tai pueta, niin sinne ulos ei voi mennä? Vai ovatko vanhemmatkin niin vieraantuneita ulkoilmasta, että eivät tajua kuinka kylmä ulkona tulee?
Joku 30 min koulumatka (jonka voi tehdä kevyissä vaatteissa) on ihan eri asia, kuin 10 t pakkasessa.
Kommentit (122)
Oliko se selkeästi kerrottu että koko ajan ollaan ulkona? Varmistettu että myös vanhemmat saa tämän tiedon selkeästi?
Vaikea sanoa kun oma lapsi on vasta 12 eikä lainkaan teini (poika) mutta häneen ainakin vielä aikuisen määräysvalta toimii hyvin. Luulen että muutaman vuoden päästäkin toimii. On myös järkevä yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti itse ollut joskus teini? Ei ne kaikki teinit kuule kuuntele vanhempien neuvoja vaikka niitä päällään seisoen kirjallisesti jakaisi ja jankuttaisi.
Eli sinä jättäisit lapsesi sinne myrskyyn, vaikka vaarana ihana oikeasti oli, että vaikka varpaat olisivat paleltuneet vakavasti ja koko lapsi kärsisi hypotermiasta?
Oliko siellä lupalappu jossa oli kerrottu kaikki selkeästi ja jonka kuittaamalla vanhempi kuittaa saaneensa kaikki tiedot tapahtumasta?
Vierailija kirjoitti:
Oliko se selkeästi kerrottu että koko ajan ollaan ulkona? Varmistettu että myös vanhemmat saa tämän tiedon selkeästi?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti itse ollut joskus teini? Ei ne kaikki teinit kuule kuuntele vanhempien neuvoja vaikka niitä päällään seisoen kirjallisesti jakaisi ja jankuttaisi.
Eli sinä jättäisit lapsesi sinne myrskyyn, vaikka vaarana ihana oikeasti oli, että vaikka varpaat olisivat paleltuneet vakavasti ja koko lapsi kärsisi hypotermiasta?
Olitteko te selkeästi informoineet koteja että tapahtuma on koko päivän kestävä ulkoilmatapahtuma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
En tiedä, mutta sanoisin että on jo saavutus, että saa tuonikäiset lähtemään johonkin ulkoilutapahtumaan vapaaehtoisesti.
Kyllä.
Lapsuudessa ja nuoruudessa opetellaan vasta monia asioita, eikä jollakin teinillä ole mitään hajua tai kokemusta, miten tulee pukeutua, jos tuulen nopeus 20sek. tunnissa ja ollaan 10h ulkona. Kyllä se on vanhempien tehtävä, kertoa sääolosuhteista ja pukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eivät aina kuuntele, mutta kyllä sinne pääkoppaan aina jotakin jää, jos vanhemmat neuvovat ja neuvot menevät perille, kun itse päättävät.
Näin teinin äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Mitä ymmärrät kätkeytyvän sanan "informaatio" taakse?
Ensi keralla kun järjestät ulkoilu tapahtumia,laita sinne tiedostoihin sään mukainen vaatetus! Puhu asia siellä tapahtumia järjestäessäsi muiden järjestäjien kanssa,kun jotain suunitelette myös vaatetuksista. Turha syylistää vanhempia! Jokaisella nuorella on myös joukossa tyyli,tapa pukeutua kuluakseen sakkiin!Muistele itseäsi teininä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten?
Mitä ymmärrät kätkeytyvän sanan "informaatio" taakse?
Ymmärrätkö sibä että miten-sana kysyy tapaa jolla informaatio on annettu ja tapaa jolla on varmistettu informaation perillemeno?
Huoltaja ilmoitti lapsensa tapahtumaan järjestelmän kautta. Huoltajalle lähetetty sähköpostilla pitkä kirje tapahtumasta tavaralistoineen. Lupalaput ja maksukuitit tarkistettiin ilmoittautumisessa. Kaikki tulivat autolla (moni toki kimppakyydeillä) paikalle, koska olimme keskellä metsää. Tavaralistalta löytyi lämpimien vaatteiden ja varavaatteiden lisäksi mm. kirves ja trangia, jotka kyllä nuorila oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Oliko siellä lupalappu jossa oli kerrottu kaikki selkeästi ja jonka kuittaamalla vanhempi kuittaa saaneensa kaikki tiedot tapahtumasta?
Usein ongelmana, ettei ole vapaaehtoisia tekemään näitä käyttöohjeita ja ottamaan allekirjoituksia, kun monet tapahtumat toimivat talkoovoimin, ihmisten vapaa-ajalla, ilman pienintäkään korvausta.
Ja kenen maksettavaksi kulut, tuskin vanhemmat niitå haluavat maksaa, vaan se jää näin vapaaehtoisten omasta pussista maksettavaksi.
Jos oikeasti massiivisen isolla määrällä osallistujia oli väärät varusteet, tiedotuksessa on mennyt jokin pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eivät aina kuuntele, mutta kyllä sinne pääkoppaan aina jotakin jää, jos vanhemmat neuvovat ja neuvot menevät perille, kun itse päättävät.
Näin teinin äitinä.
Lapset oppivat asioita parhaiten ns. kantapään kautta. Voit neuvoa ja opastaa loputtomiin, mutta teini tietää sinua paremmin kaiken. On turha kuvitella olevansa teiniä viisaampi, mutta elämä ja vastoinkäymiset ovat asioita joista oppii. Ajattele itseäsi teininä ja sitä, kuinka vanhemmat ei todellakaan tiedä mitään.
Ongelma on että jotkut ei osaa ajatella itse
Seuraavalla kerralla Kerrotte selvästi
Että on ulkotapahta
Tarkistakaa sääennuste
Pukeudu sään mukaan lämpimästi
Vierailija kirjoitti:
Huoltaja ilmoitti lapsensa tapahtumaan järjestelmän kautta. Huoltajalle lähetetty sähköpostilla pitkä kirje tapahtumasta tavaralistoineen. Lupalaput ja maksukuitit tarkistettiin ilmoittautumisessa. Kaikki tulivat autolla (moni toki kimppakyydeillä) paikalle, koska olimme keskellä metsää. Tavaralistalta löytyi lämpimien vaatteiden ja varavaatteiden lisäksi mm. kirves ja trangia, jotka kyllä nuorila oli mukana.
Eli oli liian pitkät sepustukset huuhaata eikä ne tiedot linkittyneet keskenään vaan oli erilaista järjestelmää, tietolähdettä ja säätäjää ja tieto hukkui jonnekin matkalle.
Noin käy kun ollaan monen kokin kanssa liikkeellä, asia on itselle itsestäänselvä mutta niille vastaanottajille epäselvä - ja halutaan olla nuorison silmissä cool.
T ope ja kolmen teinin äiti